Nye sporvogne til Berlin

02.01.2014 kunne man i Berliner Morgenposts netudgave under temaet TRAM-MODERNISIERUNG læse nedenstående artikel skrevet af Thomas Fülling.

BVG indsætter ny 40 meter lang sporvogn i Berlin
Den lange version af Flexity-Tram bliver det nye flagskib i den traditionsrige berliner sporvognsflåde. Med plads til op til 245 personer skal den forbedre situationen i myldretids-trafikken.

Kort før årsskiftet og dermed tidligere end planlagt kunne Berlins nærtrafikvirksomhed indsætte den første vogn i en ny serie. Premiereturen fandt sted på den stærkt efterspurgte metro-sporvejslinie M4 fra Hackeschen Markt til Falkenberg.

De 40 meter lange vogne, som består af syv moduler, har to fordele: Med deres udbud på op til 245 pladser (heraf 72 siddepladser) kan de transportere betydelig flere passagerer end den blot 32 meter lange Flexity kortversion (fra 185 til 189 pladser). Samtidig kan de indsættes langt mere fleksibelt end deres lige så lange søstermodeller.

To førerkabiner: Retningsskifte uden vendesløjfe
De nye vogntog er således dobbeltretningsvogne – de har førerkabine i begge ender. De nye vogne kan derfor også indsættes på linier, som ikke har pladskrævende vendesløjfer på endestationerne. Alle Flexity-vogne har det tilfælles, at de har barrierefri indstigning og dermed er lette at benytte for forældre med barnevogne eller kørestolsbrugere.

Således tilfreds udtalte direktøren for BVG-Straßenbahn Klaus-Dietrich Matschke: “Udleveringen af den lange dobbeltretningsvogn før tid gør det muligt for os at reagere endnu bedre på det befordringsbehov, som på nogle linier ligger over gennemsnittet.” BVG regner med at nå op på 950 mio. passagerer i det forgangne år (dvs. 2013, o.a.) – hvilket er ny rekord.

En udvikling, som glæder økonomiafdelingen ved udsigten til stadig voksende billetindtægter, men alligevel stiller trafikafdelingen over for betydelige udfordringer. Frem for alt hersker der i myldretiderne stor pladsmangel i busser og sporvogne. På sigt kan kun indsættelse af yderligere og frem for alt større vogne bringe aflastning.

I det mindste ved sporvejen har Senatet som bestiller og BVG som trafikudbyder reageret rettidigt. Allerede i 2005 udliciterede trafikselskabet en ny sporvognsgeneration i hele Europa. Ordren opnåede den tysk-canadiske vognfremstiller Bombardier Transportation.

Trafikselskabet og Senatet øger ordren
Allerede i 2008 leverede foretagenet de første fire forserievogne: henholdsvis to enkelt- og to dobbeltretningsvogne med en længde på 31 og 40 meter. Først efter omfattende tests og deraf følgende konstruktionsmæssige ændringer begyndte udleveringen af de første serievogne i september 2011.

Passagererne tog de nye lavgulvsvogne, som også er både bredere og mere komfortable end deres forgængere, bedre til sig end først forventet. Berliner passagerforbundet Igeb opfordrede til, at BVG skulle anskaffe flere og frem for alt længere vogne.

Trafikselskabet og Senatet har i mellemtiden forøget ordren hos Bombardier fra 99 til nu 142 sporvogne. I alt er der nu bestilt 40 lange enkeltretningsvogne samt 54 korte og 48 lange dobbeltretningsvogne. Vognene skal leveres fortløbende frem til 2017.

Vognene bliver bygget hos Bombardier i Bautzen og Hennigsdorf. De samlede omkostninger for opdraget beløber sig til ca. 440 mio. euro, som oppebæres helt af landet Berlin. Flexity-vognene skal også erstatte alderssvage og ikke handikapegnede Tatra-vogne, som mister deres godkendelse frem til 2017.

BVG-M04_DSC_0662BVG har i forvejen et antal Flexity enkeltretningsvogne fra Bombardier (type GT8-11ERL). Nu kommer vogntypen også som dobbeltretningsvogn. Foto: Carl-Otto Toudal.

 
 

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>