Rostocks nye sporvogne

 

Den 30. juli 2014 satte Rostocker Straßenbahn AG (RSAG) de første 2 af i alt 13 nye sporvogne i drift. Det er planen, at de sidste 11 skal leveres inden jul. Når alle vogne er leveret og er kommet i drift, vil det betyde udrangering af selskabets ca. 25 år gamle Tatra T6A2 motorvogne og Bombardier lavgulvsbivognene af type 4NBWE fra 2001-02.

Vogntypen
Den nye vogntype, som bærer betegnelsen 6N2, er konstrueret af et konsortium bestående af Vossloh Kiepe GmbH 0g Vossloh España S.A. Den er 32 m lang (1,4 m længere end RSAGs øvrige ledvogne) og ved perronkanten 2,30 m bred. Vognkassen i siddeniveau når dog en bredde på 2,65 m, hvilket gør vognen væsentlig mere rummelig og komfortabel end sine forgængere.

Ved farvevalget er der gjort lidt op med RSAGs hidtidige design. I stedet for trafikblå (som RSAG kalder den farve, der hidtil har været anvendt) og cremehvid har man således valgt himmelblå og hvid aluminium.

Vossloh 6N2 ledvognen har 4 dobbelte og 2 enkelte svingdøre.

Vossloh 6N2 ledvognen har 4 dobbelte og 2 enkelte svingdøre.

Indvendig indretning
Vogntypen er en 100% lavgulvsvogn med trinløs ind- og udstigning, ligesom den er helt uden indvendige trin og siddepladspodier – når man lige ser bort fra de to allerbageste pladser, som er placeret med et lille trin op. Ud over siddepladserne har vognen fire multifunktionsområder, der er markeret med gul gulvbelægning, og som er beregnet for kørestole, rollatorer, børne- og klapvogne samt cykler.

6N2-vognens indre med informationsskærme og multifunktionsområder til bl.a. kørestole og cykler.

6N2-vognens indre med informationsskærme og multifunktionsområder til bl.a. kørestole og cykler.


 k

Multifunktionsområde i 6N2 ledvognen. Stroppen på væggen kan bruges til fastspænding af cyklen, og man kan stå eller sidde ned og holde fast i barnevognen, og kørestolsbrugeren kan holde fast i gelænderet på væggen – bare for at nævne nogle af mulighederne.

Passagerinformation
Passagerinformationen sker indvendigt på 5 19-tommer fladskærme, hvor man kan følge med i, hvor man er på linien. Skærmene har en størrelse og opløsning, der også gør dem læsbare for folk med synshandikap. Ud over det bliver alle stoppesteder – som i alle RSAGs øvrige sporvogne og busser – meddelt i god tid over det indvendige højtalersystem; men Vossloh vognene har også udvendige højtalere, som kan informere passagererne på stoppestederne om linie og retning – et særligt hensyn til blinde og svagtseende. Anvendelsen af de udvendige højtalere skal dog først igennem en testfase, hvor både tilbagemeldinger fra brugerne og fra de omkringboende skal være med til at afgøre, om det er et system, der skal benyttes i den daglige drift.

Energi
Såkaldte supercaps på vognens tag lagrer den energi, der opstår ved nedbremsning. Den oplagrede energi kan genanvendes ikke bare til accellerationen efter standsning, men også til klimatisering af vognens indre, hvad enten det drejer sig om opvarmning om vinteren eller nedkøling om sommeren. Derved henter vognen væsentlig mindre energi ud af ledningsnettet end den øvrige vognpark.

Cockpittet
Cockpittet – eller vognstyrerkabinen – er forsynet med monitorer, hvor vognstyreren kan se, alt hvad der foregår omkring og i vognen. Udvendige spejle er således afskaffet og erstattet af små videokameraer. Som noget nyt er adskillelsen af cockpittet fra passagerkabinen udført næsten helt i glas, så passagererne har en god mulighed for at følge med i, hvad der foregår fremad.

I 6N2 vognen har passagerne næsten samme udsigt som vognstyreren gennem glasvæggen, som adskiller cockpit og passagerkabine.

I 6N2 vognen har passagerne næsten samme udsigt som vognstyreren gennem glasvæggen, som adskiller cockpit og passagerkabine.

Som RSAGs øvrige ledvogne har også typen 6N2 næsten to fronter. Men tag ikke fejl - den er en enretningsvogn, hvor den bageste "front" er forbeholdt passagererne, som det fremgår af billedet herunder.

Som RSAGs øvrige ledvogne har også typen 6N2 næsten to fronter. Men tag ikke fejl – det er en enretningsvogn, hvor det bageste “frontvindue” er forbeholdt passagererne, som det fremgår af billedet herunder.


Vogn-603_14187_Indre

De eneste to stole i 6N2 vogntypen, som man skal gå et lille trin op til, er de to stole ved vognens bagrude.

Tekniske data

Type: 100% lavgulvs enretningssporvogn, type 6N2
Konstruktør: Vossloh Kiepe GmbH og Vossloh España S.A.
Spænding: 750 V DC
Længde: 32 meter
Bredde: 2,65 meter på siddeniveau.
2,30 meter på niveau med perronoverkanten.
Vægt: Cirka 40 tons (tom)
Sporvidde: 1.435 mm
Hastighed: Begrænset til 60 km/t under driften.
(max 70 km/t mulig)
Vognens opbygning: 5 vognled og 3 bogier
(2 motorbogier og 1 løbebogie)
Motorer: 4 motorer, hver med en ydelse på 100 kW.
Energilagring: Supercaps (800 A) til begrænsning af energibelastningen ved accelleration samt til opvarmning hhv. nedkøling af passagerkabinen.
Antal pladser: 71 siddepladser
139 ståpladser (ved et gennemsnit på 4 personer pr. kvadratmeter.

Kilde
Rostocker Straßenbahn AGs officielle website, som du kan se ved at klikke HER

 
 

678total visits,5visits today

2 kommentarer til Rostocks nye sporvogne

  • 744 Steffen Holm Jøland

    Hej Carl-Otto!
    Tak for en god tur til Rostock. Jeg havde vores fængselsoverlærer Benny Kent Nielsen med på turen – for første gang. Jeg tror nok i fik en snak sammen. Du må endelig hilsen din kone (jeg var også med på turen til Prag sidste år)
    Hvis I er på Sjælland – så holder vi julemarked på anstalten den 20. november.

    Mvh
    Steffen & Benny

    • Hej Steffen og Benny
      Kan kun sige tak i lige måde. Både turen til Rostock i år og Prag sidste efterår var bare helt fine, og hvert øjeblik blev nydt. Og ja, du har ret. Benny og jeg fik snakket fint sammen – ikke kun om det, der ruller på skinner, men også om de nye betingelser for lærererhvervet. Som gammel skolemand, hvoraf ni år som viceinspektør, har jeg jo med betænkelighed set på udviklingen de seneste år. Det fik vi afgjort vendt grundigt.

      Hilsnen til min kone er gået videre, jeg skulle hilse tilbage. Vi har ikke umiddelbart planer om at komme til Sjælland i løbet af november, men tak for invitationen til jeres julemarked – det kunne egentlig have været spændende at se!!

      En stor hilsen til jer begge

      Carl-Otto

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>