Berlin: Sporvogn til Hauptbahnhof

 

Mangeårig forsinkelse
Endnu i år kører den første sporvogn til Hauptbahnhof

Under denne overskrift skriver Klaus Kurpjuweit, Berlin-redaktør for Der Tagesspiegel, i avisens online-udgave 07.11.2014, at det nu endelig ser ud til at blive alvor med, at Berlins hovedbanegård får tilslutning til byens sporvejsnet. Han skriver:

Sporvognene må ganske vist fortsat køre gennem en byggeplads. Alligevel skal Hauptbahnhof fra den 14. december nu endelig også være til at nå med sporvogn.

Nu er det – næsten – sikkert: Den 14. december skal den første sporvogn køre til Hauptbahnhof. Med en mangeårig forsinkelse. Tilslutningen til sporvejsnettet var planlagt at skulle ske allerede ved åbningen af Hauptbahnhof i maj 2006. Arbejderne begyndte imidlertid først i 2011, fordi planlægningen var trukket i langdrag på grund af indsigelser fra beboerne. Disse havde – med succes – vægret sig imod, at Invalidenstraße parallelt med nedlæggelsen af spor også skulle udbygges storstilet til biltrafikken.

Heller ikke nu er arbejderne afsluttet
Sporvognene må fortsat køre gennem en byggeplads, fordi det arkitektonisk meget krævende stoppested med buede betontage foran Hauptbahnhof ved Invalidenstraße endnu ikke er færdigt. Tilladelsen til optagelsen af driften mangler ganske vist endnu, men efter hvad Der Tagesspiel erfarer, regner alle parter med, at den kommer.

Anlæggelsen af stoppestedet – som er tegnet af arkitektkontoret Gruber & Popp i Berlin – var trukket i langdrag, fordi der i lang tid havde været afstemningsproblemer med Deutsche Bahn, hvis S-banelinie S21 kører i tunnel under stoppestedet, og der først skulle ryddes betænkeligheder omkring dennes bæreevne af vejen.

Til at begynde med kører linie M5
I begyndelsen vil der kun være ét spor i midten af traceen, for at afstanden til byggepladsen vil være stor nok. Den endelige udbygning til to spor vil følge i løbet af sommeren, hvor driften alligevel endnu engang bliver afbrudt i tre-fire uger. Dette er nødvendigt for også at kunne slutte sporene ved Nordbahnhof til den nyanlagte strækning.

Køreledningen på den nye strækning bliver installeret i denne tid. BVG havde til stadighed understreget, at man først ville etablere ledningerne nogle få uger før optagelsen af driften. På den måde ville man forebygge, at tyve skulle stjæle ledningerne, hvilket ikke kunne udelukkes, hvis ledningerne hang månedsvis ude af brug og uden strøm.

Til at begynde med er det linie M5, der kører på den nye strækning fra krydset mellem Invalidenstraße og Chausseestraße. Linie M5 fra Zingster Straße i Hohenschönhausen har hidtil haft endestation ved Hackescher Markt. Til næste år videreføres linierne M8 fra Ahrensfelde og M10 fra Warschauer Straße også til Hauptbahnhof.

Ifølge planen forlænges linie M5 14.12.2012 fra Hackescher Markt, hvor vogn nr. 3001 ses på billedet, via Oranienburger Straße, Chausseestraße og Invalidenstraße til den nye endestation ved Hauptbahnhof.

Ifølge planen forlænges linie M5 den 14. december fra Hackescher Markt, hvor vogn nr. 3001 ses på billedet, via Oranienburger Straße, Chausseestraße og Invalidenstraße til den nye endestation ved Hauptbahnhof. (Billede fra 19.05.2013).

Siden 26.08.2013 har sporvejstrafikken i form af linie M6 iChausseestraße været indstillet. Nu vender sporvognen tilbage, når linie M5 forlænges til Hauptbahnhof.

Indtil 26.08.2013 kørte linie M6 til Pflugstraße via Chausseestraße, som siden da har været uden sporvejstrafik. Nu vender sporvognen tilbage, når linie M5 i december 2014 forlænges til Hauptbahnhof. (Billede fra 19.05.2013).

Mens anlægsarbejdet med den nye strækning har stået på, har linie M8 vendt i trekantspor på Nordbahnhof. Hen på sommeren forventes linien at fortsætte videre lige ud ad Invalidenstraße  helt til Hauotbahnhof

Mens anlægsarbejdet med den nye strækning har stået på, har linie M8 vendt i trekantspor på Nordbahnhof. Hen på sommeren forventes linien at fortsætte videre lige ud ad Invalidenstraße helt til Hauptbahnhof. (Billede fra 18.05.2013).

Ligesom M8 ender også M10 i dag ved Nordbahnhof. Som det fremgår af billedet er endestationen allerede forsynet med dobbeltspor med henblik på forlængelsen til Hauptbahnhof. (Billede fra 18.05.2013).

Ligesom M8 ender også M10 i dag ved Nordbahnhof. Som det fremgår af billedet er endestationen allerede forsynet med dobbeltspor med henblik på forlængelsen til Hauptbahnhof. (Billede fra 18.05.2013).

 
 

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>