Næste stop: Hauptbahnhof

 

To sporvognslinier i Berlin forlænges

Omkring kl. 11.15 lørdag 29.08.2015 kører der en sporvogn ind på stoppestedet ved Nordbahnhof. Det er der faktisk ikke noget nyt i. Det nye er, at det for første gang ikke længere er endestation for den. I stedet for ruller den videre ud på Invalidenstraße, holder ved U-Bahnhof Naturkundemuseum, ved Invalidenpark og kort efter ved Hauptbahnhof. Køretid: syv minutter. Længde: 2,3 kilometer. Omkostninger: 70,5 millioner euro. Velkommen på Berlins nye sporvejsforbindelse.

Sådan skriver Lorenz Vossen i onlineudgaven af Berliner Morgenpost 29.08.2015. Han fortsætter:

Fra i dag lørdag kører linierne M8 og M10 henholdsvis fra Ahrensfelde og Warschauer Straße helt til Hauptbahnhof. Allerede i december 2014 blev Linie M5 forlænget hertil fra Hackescher Markt. “Dermed er vigtige områder i den indre by nu knyttet optimalt til fjerntrafikken,” siger Berlins trafiksenator Andreas Geisel (SPD). Linie M8 og M10 kører henholdsvis hvert tiende og hvert sjette minut (linie M5 hvert tyvende, o.a.). Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) har i dagens anledning taget spendérbukserne på: Lørdag kan man køre gratis på de to nye linier.

BVG_29aug2015

På kortskitsen herover kan man se, at M5, M8 og M10 efter at være nået til Hauptbahnhof kører i en stor sløjfe via stoppestederne Lesser-Ury-Weg, Lüneburger Straße og Clara-Jaschke-Straße. Lüneburger Straße er endestationen, hvor alle skal stige ud. Herfra fortsætter sporvognene til et tresporet opstillingsområde, inden de på ny optager passagerer ved Clara-Jaschke-Straße.
(Kortskitsen er lavet på basis af et kort på Wikipediasiden Straßenbahn Berlin).

I Berliner Morgenpost beretter Lorenz Vossen yderligere:

Glæden hos de ansvarlige er stor – og det samme er lettelsen. For egentlig skulle strækningen allerede være taget i drift i 2006. “Vi venter mindst 20.000 passagerer dagligt”, siger BVG-chef Sigrid Nikutta. De bliver transporteret i de moderne Flexity-vogntog fra Bombardier. Den vogn, som BVG indsatte om fredagen til jomfruturen er den 100. af sin art. Henimod slutningen af 2017 vil man være oppe på 142, og så er BVGs vognpark helt barrierefri.

Det omstridte sporvognsstoppested ved Hauptbahnhof er ligeledes endelig færdigt. BVG ville her lave noget ganske særligt, udskrev en arkitektkonkurrence og investerede 1,5 mio. euro – hvilket er betydeligt mere end normalt. Udkastet fra firmaet Gruber und Popp tog stikket med dets iøjnefaldende svungne tage. De skal meget passende til sporvognens funktion dels symbolisere en strømkurve, dels lommetørklæder, som man vinker med ved afskeden.
 
Ved bygningen indtrådte der dog problemer med den letbeton, som man anvendte for ikke at belaste den underliggende S-banestation for den fremtidige linie S21 for meget. Da forskalningen blev fjernet fra betonen, kom der mere end tyve huller til syne. En forstærkende “betonkosmetik” var nødvendig. “Mange siger sikkert, at man kunne have sparet sig pengene til stoppestedet”, siger Nikutta. “For mig er det dog en attraktion.”

For senator Geisel, som siden sin tiltrædelse har gjort sig til stærk fortaler for en udbygning af sporvejen, er strækningen til Hauptbahnhof et “nøgleprojekt”. Et projekt, der skal videreføres. Allerede i år, ifølge Geisel, skulle der påbegyndes en handlingsplan for en forbindelse fra Hauptbahnhof til U-Bahnhof Turmstraße i Moabit. “Strækningen skal åbnes i 2020”, siger Geisel. Han ved, at det vil være ambitiøst. I den forbindelse foretrækker Senatet den såkaldte nordlige variant, som fører til U-Bahnhof Turmstraße via Invalidenstraße, Rathenower Straße og Turmstraße. Planer, hvor traceen skulle gå via gaden Alt-Moabit, blev forkastet. Her ville sporvejen have været en for stor konkurrent i forhold til S-Bahnhof Bellevue.

Nu skal det nærmere undersøges, hvor sporene på den nye strækning skulle forløbe. Forbundet for Miljø og Naturbeskyttelse i Berlin (BUND) foreslog at lade sporvejen køre ved den sydlige vejside. Ifølge BUND ville dette føre til et lige sporforløb, som ville minimere larm og slid. Desuden ville omstigningen fra sporvejen til U9 ved U-Bahnhof Turmstraße være hurtigere og enklere. Ganske vist ville der ved denne variant falde nogle parkeringspladser væk. Trafikforvaltningen, som går ind for en tracé på midten af vejen, ser en yderligere ulempe: Det ville ikke give plads nok til etablering af sikkerhedafstand.

I Turmstraße skal der kun være et mellemstoppested. Derefter kunne det gå videre til Mierendorffplatz og til Jungfernheide. Fredag blev kravet om en sådan forlængning også formuleret af partiet Die Berliner Grünen. Rent undtagelsvist er Senat og opposition her for en gangs skyld enige.

Oversat fra tysk af Carl-Otto Toudal.

Billeder fra den nye strækning
DSC_3353Flexity vogn type F6Z på linie M10 svinger fra sin hidtidige endestation ved Nordbahnhof ud i Invalidenstraße for at fortsætte mod Hauptbahnhof og Lüneburger Straße. I baggrunden venter en vogn på linie M8 på at tage samme tur. DSC_3359Invalidenstraße mellem Nordbahnhof og Chausseestraße var det sidste sporafsnit på den nye strækning, der blev færdigt. Ibrugtagningen skete med en forsinkelse på ni år!
DSC_3368Ved Naturkundemuseum er sporvejen tresporet. Her svinger et Flexity vogn af typen F8Z på linie M5 fra midtersporet ned ad Chausseestraße. Sporet til venstre bruges af linie M8 og M10, der fortsætter lige ud ad Invalidenstraße i retning mod Nordbahnhof. DSC_3422Stoppestedet Invalidenpark.
DSC_3417Flexity vogn af typen F8E på linie M8 på vej mod Hauptbahnhof ved stoppestedet Invalidenpark. DSC_3407Traceen mellem Hauptbahnhof og Invalidenpark er modsat det meste af den nye strækning anlagt i reserveret areal.
DSC_3404Med en udgift på 1,5 mio. euro er Hauptbahnhof Berlins dyreste stoppested. Ifølge andre kilder er udgiften måske endda nærmere de 2 mio. euro. DSC_3199Det svungne letbetontag gav bygherren store problemer, og udbedring af en række skader på taget var med til at forsinke færdiggørelsen af sporvejsprojektet.
DSC_3444Flexity type F6Z vogntog på linie M10 Invalidenstraße ved Lesser-Ury-Weg – det sidste stoppested før den egentlige endestation ved Lüneburger Straße. DSC_3212Endestationen Lüneburger Straße.
DSC_3211Flexity vogn af typen F8Z på linie M8 på endestationen Lüneburger Straße. DSC_3441Mellem Lüneburger Straße og Clara-Jaschke-Straße er der indrettet en tresporet opstillingsplads.
DSC_3432Stoppestedet Clara-Jaschke-Straße er det første stoppested i retning mod Nordbahnhof. DSC_3439Flexity vogn af typen F8E på linie M8 parat til afgang ved stoppestedet Clara-Jaschke-Straße. Næste stop: Hauptbahnhof.

 

Omlægning af linie 12

Naturligvis stjal færdiggørelsen af sporvejsanlægget mellem Nordbahnhof og Hauptbahnhof og forlængelsen af linierne M8 og M10 for alvor overskrifterne i medierne i dagene op til og umiddelbart efter 29.08.2015. Derfor er det måske ikke så mærkeligt, at en mindre linieændring på linie 12 næsten blev helt overset.

I al den tid, anlægget af strækningen mellem de to banegårde har stået på – og det er jo altså mere end ti år – har linie 12 været sammenfaldende med linie M1 mellem U-Bahnhof Eberswalder Straße og endestationen Am Kupfergraben. Men fra 29.08.2012 kunne linie 12 vende tilbage til sin – måske næsten glemte – oprindelige strækning, hvor der på Kastanienallee drejes fra på Zionkirchplatz, køres ad Veteranenstraße, Invalidenstraße (med stoppestederne ved Nordbahnhof og Naturkundemuseum) og videre ad Chausseestraße til Oranienburger Tor. Derfra fortsætter linie 12 som hidtil sammen med linie M1 ad Friedrichstraße til Am Kupfergraben (se kortskitsen herunder).

BVG-12_29aug2015(Kortskitsen er lavet på basis af et kort på Wikipediasiden Straßenbahn Berlin).

Billeder fra linie 12s “nye” strækning
DSC_3323I mange år kørte linie 12 sammen med linie M1 lige ud ad Kastanienallee på Zionkirchplatz. Fra 29.08.2015 drejer linien nu til højre og ned ad Veteranenstraße. DSC_3338Efter adskillige års fravær kører linie 12 nu atter ad Invalidenstraße og som her forbi Nordbahnhof.
DSC_3363Linie 12 svinger fra Invalidenstraße ned ad Chausseestraße ved Naturkundemuseum. DSC_3218Linie 12 på Oranienburger Tor, hvor den atter mødes med linie M1 og fortsætter sammen med denne til Am Kupfergraben.

 
 

541total visits,1visits today

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>