Manuelt betjente bomme

 

– en lille billedserie fra Lancken på Rügen.

Før de automatiske anlæg blev indført, blev de vigtigste overkørsler betjent manuelt. På den frie bane var der ansat ledvogtere, der ofte boede i et hus ved overkørslen. Når toget forlod den forrige station, blev ledvogteren alarmeret pr. telefon eller elektrisk klokkesignal sendt via telegraftrådene. På stationerne betjente stationspersonalet de nærmeste overkørsler, eventuelt med et wiretræk. Typen findes stadig i udlandet.

Ovennævnte citat stammer fra en artikel i Wikipedia med titlen Niveauoverskæring. Betegnelsen “udlandet” affødte nok i første omgang forestillinger om steder ude på landet i Syd- og Østeuropa. At det imidlertid var nok at tage færgen fra Rønne til Sassnitz og gå nogle få kilometer op til stationen Lancken, kom som noget af en overraskelse. Men det er ganske vist – hos selveste Deutsche Bahn kan man stadig finde manuelt betjente bomanlæg ved mindre stationer på strækninger med forholdsvis hyppig persontrafik. I dette tilfælde handler det om strækningen mellem Stralsund og Sassnitz, hvor der kører regionaltog i timedrift.

Bahnhof Lancken er den sidste station før endestationen inde i selve Sassnitz og ligger ved Dorfstraße, som er en mindre og ikke særlig trafikeret vej i den vestlige udkant af byen. Her må stationsbetjenten altså to gange hver time ud og manuelt dreje bommene op og ned, som det fremgår af billederne herunder.

DB_15-3471_Lancken02.09.2015: Bomanlægget over Dorfstraße ved Bahnhof Lancken betjenes manuelt. DB_15-3462_Lancken02.09.2015: Lancken er en lille tosporet landstation i udkanten af Sassnitz.
DB_15-3461_Lancken02.09.2015: Ved et nærmere øjekast får man øje på et lille overdækket skur på perronen. DB_15-3463_Lancken02.09.2015: Det overdækkede skur på perronen rummer to håndtag med kabeltræk til bommene over Dorfstraße.
DB_15-3464_Lancken02.09.2015: Langs perronen “afslører” det skarpe septemberlys kablerne mellem bommene og kabeltrækket. DB_15-3468_Lancken02.09.2015: Stationsbetjenten i fuld gang med at betjene kabeltrækket og sænke bommene.
DB_15-3467_Lancken02.09.2015: Lancken betjenes af Deutsche Bahns regionallinie 9 mellem Rostock, Stralsund og Sassnitz. DB_15-3469_Lancken02.09.2015: Lancken er ikke specielt fint vedligeholdt. Hvor længe vil stationen fortsat eksistere, og hvornår mon bomanlægget automatiseres?

 
 

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>