Palmas metro på en sidsteplads

 

Palma de Mallorcas U-bane kommer i et aktuelt studie ind på en klar sidsteplads. Det er fagtidsskriftet Carril Bus, der står bag undersøgelsen, og forfatteren Gregory Carmona undersøger i denne, hvor rentable de spanske byers U-baner og sporveje er. Resultatet: Palma de Mallorcas U-bane lander helt bagest i rækkefølgen.

Dette oplyser Mallorca 95.8 – Das Inselradio 20.02.2015 på sin onlineudgave www.inselradio.com

Det hedder i begrundelsen, at anlægsomkostningerne på ca. 350 mio. euro indtil i dag ikke har kunnet dækkes af passagertallet. For hver million af denne investering kommer der ifølge Gregory Carmona knapt 11 passagerer per dag. Palma de Mallorcas U-bane befordrer ca. 1,2 mio. passagerer om året. Det er ikke mere, end en gennemsnitligt udnyttet bybus ligeledes ville kunne præstere. Ingen anden skinneforbindelse i Spanien er dermed – ifølge studiet – så urentabel som metroen i Mallorcas hovedstad.

Lederen af jernbaneselskabet SFM, José Ramon Orta, forsvarer imidlertid U-banens eksistens: Over for dagbladet Diario de Mallorca betoner han bl.a., at man i denne sammenhæng ikke må lade den høje sociale nytteværdi ude af betragtning. På grund af metroen undgår man i Palma de Mallorca f.eks. trafikkøer og trafikuheld, ligesom CO2 belastningen bliver ringere.

Den samme website offentligtgør jævnligt trafiktal fra Palma de Mallorcas nærtrafik. Herunder følger et par eksempler, der kan illustrere indholdet af ovennævnte undersøgelse.

  • I april 2015 havde Palmas metro ca. 121.000 rejsende, hvilket var en tilbagegang på 4% i forhold til samme måned året før. EMTs bybusser i Palma havde i samme periode et passagertal på hele 3,2 mio., hvilket svarer til en fremgang på 5,4%.
  • I august 2015, hvor de studerende på Universitat de les Illes Balears (UIB), som er endestation på metroens linie 1, havde sommerferie, transporterede Palmas metro blot ca. 33.000 passagerer. Selv om der er tale om en fremgang på 0,5% i forhold til samme måned året før, så kan metroen slet ikke hamle op med EMTs bybusser, som i samme periode havde et passagertal på 3,4 mio. hvilket svarer til en fremgang på knapt 4%.

Det skal naturligvis tages i betragtning, at Palma de Mallorcas metro i udstrækning er et ret beskedent system med kun to korte linier. Men hvor metroen i andre storbyer spiller en primær rolle som massetransportmiddel, så indtager Palmas metro en yderst sekundær i rolle i afviklingen af Palmas nærtrafik. Det kan vel næppe heller forties, at metroen slet ikke har levet op til forventningerne, og at der har været seriøse røster fremme om at lukke systemet helt ned.

Ser man på det faste anlæg, især Palmas centrale banegård, Estació Intermodal, og endestationen ved Universitetet (UIB) kunne man imidlerid godt få indtrykket af, at der var tale om et væsentligt mere betydningsfuldt transportmiddel. Estació Intermodal er således en kombineret jernbane- og busterminal, som ligger under Plaça d’Espanya. Jernbanedelen rummer 10 perronspor. I den heftigste morgenmyldretid afgår og ankommer der pr. time 4 tog mellem Palma og Inca/Sa Pobla/Manacor, 4 tog på linie M1 mellem Palma og UIB samt 3 tog på linie M2 mellem Palma og Marratxi. Der må siges at være rigeligt med kapacitet til afviklingen af denne trafik, og stationen må vel betegnes som fremtidssikret i den forstand, at der er plads til mange udvidelser af både metro- og jernbanedriften, før der vil opstå pladsproblemer.

På samme måde er endestationen UIB ganske imposant med en stor hal oven over de to perronspor. Man kunne sagtens forestille sig en hal med lokaler til trafikinformation, kiosk og lignende, men indtil videre er den ganske tom med kun to rulletrapper, som fører op fra og ned til perronerne. Af de to spor bruges kun det ene i den daglige drift.

Der er da heller ingen tvivl om, at trafikplanlæggerne har haft ganske andre tanker omkring metro- og jernbanedriften på Mallorca. I begyndelsen af 2000-tallet havde de opbakning fra et politisk flertal, men som følge af finanskrisen og ændrede politiske flertal blæser der nu ganske andre vinde over både metro og jernbane. Det er svært at forestille sig, at der i en overskuelig årrække vil ske nogen som helst udvidelse af nogle af systemerne, og en lukning af metroen vil sandsynligvis med mellemrum atter dukke op i debatten om Palmas og for dens sags skyld hele Mallorcas fremtidige offentlige trafikstruktur.

SFM_13-0321_IntermodalEt blik ud over spor 1-7 på Palma de Mallorcas hovedbanegård, Estació Intermodal. Med sine i alt 10 spor har banegården rigelig kapacitet til afviklingen af den aktuelle metro- og jernbanedrift.
MAL-M1_13-0357_UIBMetrostationen UIB. Bygningen rummer ankomst- og afgangshallen til metrolinie 1, som i myldretiden trafikeres 4 gange i timen, men ellers kun 2 – og ingenting i weekenden efter lørdag eftermiddag. Et stort anlæg for så lidt. MAL-M1_13-0356_UIBMetrostationen UIB. Den store stationshal kunne sagtens rumme både trafikinformation og kiosk mv., men er indtil videre ganske tom med masser af plads til de rejsende, for det meste studerende, som benytter metroen til og fra universitetet.

 
 

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>