Metro do Porto udvider

Efter at have været i internationalt udbud i midten af 2017 er udarbejdelsen af projekterne til Metro do Portos linjeudvidelser allerede i gang. Projektet til den rosa linje (linje G) er overdraget til et konsortium bestående af SENER, CJC og NSE, mens projektudarbejdelsen til forlængelse af den gule linje (linje D) er lagt i hænderne på LCW, Amberg Engineering og GRID. De bud, som de vindende selskaber afgav på opgaven, lød på tilsammen 3,3 mio. euro mod de 4,7 mio. euro, der var sat som reference værdi for udbuddet.

Konsortiet SENER/CJC/NSE, der er ansvarlig for den rosa linjes design, skal udføre de indledende undersøgelser samt udarbejde en rapport over de miljømæssige konsekvenser af anlægget og fremlægge det endelige projekt inden for en frist på 330 dage. Den rosa linje vil få en total længde på 2,5 km og forløbe helt underjordisk med fire stationer (São Bento, Cordoaria/Hospital de S. António, Galiza/Centro Materno-Infantil og Casa da Música/Rotunda da Boavista). Designet af stationerne er lagt i hænderne på arkitekten Eduardo Souto Moura, som stod for udformingen af den første underjordiske strækning på Metro do Porto.

Endnu er Casa da Musica “bare” en underjordisk station med det specielle cirkelrunde ovenlysindfald på strækningen mellem Trindade og Senhora da Hora, men efter planen vil den i 2022 også være udgangspunkt for en ny tværlinje til São Bento på den gule linje D.

Hvad angår den gule linje, så skal konsortiet LCW/Amberg Engineering/GRID i løbet af 270 dage fremlægge det endelige projekt. Det drejer sig om en forlængelse på 3,2 km fra Santo Ovidio til Vila d’Este med i alt tre nye stationer/stoppesteder, hvor bl.a. betjeningen af Hospital de Gaia bliver et væsentligt element.

Indtil videre ender Metro do Porto linje D her i Santo Ovidio. Hvis alt går efter planen fortsætter linjen i 2022 3,2 km videre til Vila d’Este.

Når de endelige projekter ligger færdige ved årets slutning, vil de blive sendt i udbud med henblik på, at anlægsarbejderne kan starte i begyndelsen af 2019 og være afsluttet i 2022. De to nye strækninger vil dække vigtige dele af Porto, og man regner med at betjene 33.000 indbyggere om dagen. Den samlede investering i de to nye strækninger beløber sig til omkring 290 mio. euro.

 

Kilde
Et opslag på Metro do Portos hjemmeside fra 15.01.2018:
https://en.metrodoporto.pt/frontoffice/pages/420?news_id=293

 
 

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>