Trafikplaner på Mallorca

Mens elektrificeringen af jernbanestrækningen mellem Enllaç og Manacor er i fuld gang fremlagde den baleariske lokalregering i juni 2018 – et år før nyvalg skal finde sted – en stor trafikplan for Mallorca.

Hvad angår den offentlige trafik forudser trafikplanen investeringer på ikke mindre end 1.685 millioner euro i perioden 2019-26. Et vigtigt element i planen er en betydelig udvidelse af jernbanenettet. Det er meningen, at der skal anlægges en ny jernbane melleme Palma og Llucmajor og måske videre til Felanitx (en tilsvarende bane blev nedlagt i 1960’erne). Der tales også om at forlænge banen fra Sa Pobla til Alcudia. Denne plan var fremme allerede i starten af dette årtusind, men blev opgivet til fordel for forlængelsen af jernbanen fra Manacor til Artá. Også denne blev dog opgivet i 2011, selv om anlægsarbejderne på dette tidspunkt var vidt fremskredne. For EU-midler blev anlægget ændret til en grøn cykelvej. Den nye trafikplan har dog også genoplivet dette projekt, men udvidet det, så linjen ikke længere skal ende i Artá, men fortsætte videre til Cala Millor og Cala Ratjada.

Trafikplanen indeholder derudover tanker om en sporvej mellem lufthavnen og Palmas centrum, en plan der også var fremme i begyndelsen af dette årtusind, men blev opgivet samtidig med jernbaneforlængelsen fra Manacor til Artá. Som noget nyt taler planen også om en sporvej fra Palma til Santa Ponsa.

Planens første prioritet er dog en udvidelse af Palmas metro til Mallorcas centralsygehus (Son Espases Hospital) og på sigt videre ind under den historiske bydel. Metroen har i dag et yderst beskedent passagergrundlag (benyttes især af de studerende til Mallorcas universitet), den har en lav frekvens (15 minutters drift i de mest trafikerede tidsrum), og den kører ikke på lørdage efter ved 14-tiden og slet ikke på søn- og helligdage. Der har rent faktisk været tale om at indstille driften.

Transportpræsident Marc Pons sagde ved fremlæggelsen af planen, at der skal ske en ændring i den generelle transportmodel med større vægt på offentlig transport og mindre på at bygge nye veje. Præsident Armengol tilføjede, at den “ambitiøse” plan skal være med til at “formindske trafiktætheden” på vejnettet samt skabe effektive alternativer til privat transport og reducere forurening. Pons forklarede, at efter metroforlængelserne vil de første prioriteter være jernbanen til Llucmajor, som stopper ved Fan Mallorca-komplekset og Son Llàtzer Hospital, og sporvejen til lufthavnen, som også vil stoppe ved Playa de Palma.

Det er vel overflødigt at sige, at planen allerede har skabt heftig debat mellem de politiske partier og forskellige interesseorganisationer. Især det spanske folkeparti, Partido Popular, har en lang række indvendinger mod planen og betegner den som den rene utopi og alt for bekostelig og urentabel.

Når man ser, hvad der skete med tilsvarende planer tilbage omkring 2011, kan man måske nok være lidt skeptisk over for planens gennemførlighed.

16.09.2018: Mens politikerne diskuterer nye ambitiøse planer for skinnetrafikken på Mallorca, skrider elektrificeringen af strækningen mellem Enllaç og Manacor fremad. Her er der rejst master ved Petra.

16.09.2018: Mellem Manacor og Petra er luftledningerne på plads.

16.09.2018: Endnu betjenes Manacor af dieseltog, men i løbet af 2019 må man formode, at SFMs elektriske togsæt overtager driften og forkorter rejsetiden mellem Manacor og Palma. når der ikke længere skal stiges om på Enllaç.

01.10.2013: Hvad sker der mon med SFMs nye og inaktive Vossloh vogntog, som ikke længere er så nye (fra 2010-12)? Bliver de solgt, eller kunne de tænkes at komme i drift, hvis nogle af lokalregeringens jernbaneplaner bliver realiseret?

 

Kilde
https://majorcadailybulletin.com

, 20-06-2018 og 08-09-2010.

 
 

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>