Leif Olsen om uroen i BAT

Tillid tager tid
At der gennem længere tid har været problemer i BAT, er almindeligt kendt i den bornholmske offentlighed. Det kommunalt drevne trafikselskab, der dels er finansieret via kommunalbudgettet, dels gennem billetindtægter, har kørt med underskud de seneste par år.
BAT’s underskud ved udgangen af 2019 var 6,6 mio. kroner. Derfor har kommunalbestyrelsen vedtaget, at der skal gennemføres besparelser i trafikselskabet. Et af midlerne skulle være en ny helårskøreplan, der kunne udnytte chaufførtimerne så effektivt som muligt. Det var denne nye køreplan, som skulle iværksættes 09.08.2020, samt et dårligt arbejdsklima og samarbejde med trafikchef Lars Friborg, der var tæt på at få chaufførerne til at nedlægge arbejdet tirsdag 28.07.2020.
Trafikchefen er ansat af chefen for BRK’s afdeling for Ejendomme og Drift. Denne afdeling hører under det kommunale Natur- og Miljøudvalg, der har Leif Olsen (SF) som formand. Han erkender, at arbejdsklimaet mellem BAT’s medarbejdere og den nuværende trafikchef længe har været dårligt. Han tilføjer dog, at der allerede var uro under den tidligere trafikchef Lars Bjørn Høybye, som fratrådte stillingen som trafikchef i august 2018. Lars Friborg tiltrådte stillingen i december 2018.
Leif Olsen siger i en udtalelese til Bornholms Tidende fredag 31.07.2020:
“Det handler om at skabe tillid og respekt mellem ledelse og medarbejdere, og sådan noget tager lang tid at bygge op, men kan rives ned meget hurtigt. Hvis du som medarbejder føler, at tingene ikke kører ordentligt gennem længere tid, så kan det være svært for medarbejderen at få tillid til ledelsen, og det er en indstilling, det tager lang tid at lave om på.”
Leif Olsen tilføjer, at det er en problematik, der jævnligt bliver drøftet mellem den politiske ledelse og BAT.
“Det er noget vi snakker både med koncerndirektøren og centerchefen om. Hvordan får vi tingene til at gå i den rigtige retning? Sidste år kom det til en arbejdsnedlæggelse, og det blev det ikke til i år. Er det en stor forbedring? Nej, måske ikke, men det er dog en forbedring,” udtaler han og fortsætter:
“Vi må desværre konstatere, at vi ikke er nået så langt med at skabe et bedre samarbejde medarbejdere og ledelse imellem, som vi havde håbet. Det må vi så forholde os til, og det kommer vi til at snakke om ved næste udvalgsmøde.”
“Det første vi vil arbejde med, er at se på den nye ruteplan, som vi nu har udskudt, for at se, om den holder og for at få fjernet den usikkerhed, der er omkring den. Derudover er vi nødt til på både politisk og ledelsesniveau at arbejde videre med det samarbejdsgrundlag, der er nu og sætte øget fokus på det. Det er klart, at uanset hvem eller hvad der er skyld i de samarbejdsproblemer, der er, så er det nogen udfordringer, som vi er nødt til at håndtere,” slutter Leif Olsen.
Kilde: Leif Olsen om lang tid med problemer i BAT: Tillid tager tid (af Laust Jordal), Bornholms Tidende 31.07.2020).
Total Page Visits: 69
Total Website Visits: 537353
Dette indlæg blev udgivet i Busdrift. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *