Politisk stormvejr i kølvandet på uroen i BAT

31.07
Vi føler os hånet
Leif Olsen (SF), som er formand for Bornholms Regionskommunes Natur- og Miljøudvalg, løb fredag 31.07.2020 ind i et sandt politisk stormvejr på grund af uroen i BAT. Det skete næppe på grund af hans udtalelser til Bornholms Tidende (kan ses i andre indlæg her på siden), men som følge af en efter nogles mening uheldig optræden i TV2/Bornholms aftenudsendelse allerede torsdag 30.07.2020. Her blev han interviewet om udskydelsen af den nye vinterkøreplan og forlydenderne i Bornholms Tidende om, at chaufførerne havde været på nippet til at strejke. I interviewet betegnede han Tidendes artikler som en “ikke-historie” og sagde bl.a. følgende til journalisten:
“For der skal du jo så lige holde fast i, at de var på “nippet”. (…) Der er vel en relativ stor forskel på, om det sker – eller om det ikke sker. Dét er jo et tegn på, at vi netop agerede på det, vi fik at vide. (…) Pointen er, at de gjorde det ikke. Altså jeg “overvejer” også at flytte til Barbados – men jeg har ikke gjort det endnu. (…) Pointen er, at busserne kører. Pointen er, at vi snakker med vores folk. Pointen er, at vi snakker med fagforeningen.”
Medarbejderne har efterfølgende gennem deres tillidsmand Stig Lodberg udtalt, at det, at de undlod at strejke, ikke betyder, at de føler sig hørt, og at “den hellige grav” er velforvaret – tværtimod føler mange medarbejdere, at Leif Olsens udtalelse er en direkte hån over for BAT’s ansatte, for som Stig Lodberg udtaler: “Det, han implicit siger, er jo, at vi skal nedlægge arbejdet for at blive hørt.”
“De gjorde det jo ikke”, og “jeg rejser jo heller ikke til Barbados, selvom jeg vil” – jeg kan slet ikke se, hvor de udtalelser hører hjemme, og det er der, jeg mener, at uartigheden ligger. Det er ikke at tage tingene alvorligt, når vi er så pressede, som vi er, med chefer på ferie og en drift, der er yderst presset. Det ikke i orden, det er det simpelthen ikke,” udtaler tillidsrepræsentanten.
Stig Lodberg har fredag 31.07.2020 sendt en klage til borgmester Winni Grosbøl og udtaler, at han har fået “et godt svar” uden dog at uddybe det nærmere. Han siger dog:
“Når det med køreplanerne har lagt sig, så skal vi sætte os ned og få styr på samarbejdet, som ikke eksisterer, og som ikke har eksisteret i over et år. Nu er det ikke kun fra chaufførernes side, nu er det hele BAT. Jeg vil vove at påstå, at vi har en dysfunktionel virksomhed.”
Kilde: Uroen i BAT fortsætter: – Vi føler os hånet (tv2bornholm.dk, 31.07.2020).
Kommunen må slippe rattet
I kølvandet på chaufførernes reaktion meldte også den politiske opposition i Bornholms Regionskommune sig ind “i kampen”. Linda Persson, gruppeformand for Dansk Folkeparti i kommunalbestyrelsen på Bornholm, kommer med følgende udtalelse i TV2/Bornholms aftenudsendelse fredag 31.07.2020:
“Jeg synes, det er en dybt problematisk situation, vi står i, og jeg synes, det er dybt problematisk, at vi – som jeg ser det, har en formand for natur- og miljøudvalget, som ikke lytter. Vi har nogle chauffører, som i den grad forsøger at sige: Her er noget galt – hjælp os. Og det formår vi ikke at løfte.”
Også Venstres gruppe i kommunalbestyrelsen har fulgt udviklingen i BAT, og gruppeformand Søren Schow mener da heller ikke, at konklusionen er til at tage fejl af. Han siger til TV2/Bornholm:
“Vi er jo ved tidligere budgetforhandlinger kommet med forslag om, at vi skulle ændre strukturen i BAT, og jeg synes sådan set bare, at det her understreger, at vi ikke har den rigtige struktur i BAT i øjeblikket.”
For Dansk Folkeparti og Linda Persson er der ikke tvivl om, hvad der er løsningen på BAT’s problemer:
“Vi skal udlicitere busdriften på Bornholm i enkeltruter, og så er jeg helt sikker på, at gode, kompetente, bornholmske vognmænd vil sørge for, at der bliver kørt busser på Bornholm, så vi ikke år efter år skal stå i en situation og frygte, at vi ikke har nogle busser til dels at køre de sidste turister til færgen, når sommerferien slutter, men også så vores unge mennesker kan komme i skole.”
Venstre har endnu ikke drøftet problemet med BAT i deres gruppe, men Søren Schow fremsætter dog et forslag om at omdanne BAT til et kommunalt aktieselskab:
“Vi tænker i hvert fald, at alle de ting, man nu fremlægger med måden firmaet bliver drevet på, vil kunne undgås, hvis vi får en bestyrelse, som udelukkende har dét som deres arbejdsområde.”
Både Venstre og Dansk Folkeparti erkender, at en omstrukturering af BAT med det nuværende politiske flertal i kommunalbestyrelsen ikke ser ud til at kunne blive til virkelighed foreløbig – oplevelsen med Iversens konkurs har sat sine spor – og derfor kommer Linda Persson med denne udtalese til chaufførerne:
“Vi ser meget gerne, at de holder ud og sørger for, at busserne bliver på vejene, og at vi så kan komme igennem endnu en krise sammen. Og så vil jeg arbejde benhårdt for, at chaufførerne får en bedre arbejdsgiver fremadrettet.”
Søren Schow supplerer:
“De er nødt til at stole på, at der kommer styr på det, og så må jeg bede dem om at være tålmodige i processen. Vi kan godt se, at det ikke er holdbart, det her.”
TV2/Bornholm havde ønsket en kommentar fra både Leif Olsen og Winni Grosbøll, men ingen af dem ønskede at kommentere eller reagerede på TV-stationens henvendelse.
Kilde: Partier om uro i BAT: Kommunen må slippe rattet (tv2bornholm.dk, 31.07.2020).
Total Page Visits: 71
Total Website Visits: 535029
Dette indlæg blev udgivet i Busdrift. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *