Bornholms private vognmænd melder sig

Vi er klar
Knapt havde Linda Persson (DF) meldt ud, at hendes parti går ind for udlicitering af busdriften på Bornholm, før de fire største vognsmandsfirmaer til TV2/Bornholm meldte ud, at de var klar til at tage fat. Det drejer sig om Gudhjem Bus, Aakirkeby Turist- og Selskabskørsel, Jan-Ole’s Turisttrafik samt Svaneke-Nexø Bustrafik. De tre førstnævnte kører i forvejen for BAT på de lokale ruter (skolebusruterne), mens Svaneke-Nexø Bustrafik først og fremmest kører turistkørsel, men dog har kørt rutekørsel for BAT i forbindelse nogle af de seneste års folkemøder.
Om tankerne om at lade de private vognmænd overtage hele BAT’s busdrift siger indehaveren af Svaneke-Nexø Bustrafik, Morten Krogsgaard:
“Jeg tænker, det er en god idé, og det er noget, vi vognmænd har talt om indbyrdes i mange år. Det er med at tænke frem og få lavet et produkt, der virker. Både for de ansatte og for øens borgere og turister, og det er noget, jeg godt mener, vi vognmænd kan løse sammen i fællesskab,” og han fortsætter med direkte adresse til kommunens ansvarlige for busdriften: “Vi er klar. Ring til os. Kom i gang!”
Også Jesper Andersen, der er medejer og direktør for Gudhjem Bus, ser klare fordele ved at lade de private vognmænd overtage driften af BAT’s ruter. Han siger:
“Det ville være genialt, for det ville betyde, at vi havde arbejde på årsbasis. Hos Gudhjem Bus er vi jo så heldige, at vi også kører lidt rutetrafik (BAT’s lokalruter, cot) og flexbusser, men mange er jo sæsonafhængige, og kunne vi få flere faste chauffører ind i branchen, så ville både vi og de og alle andre synes, det var genialt, for så havde vi en fornuftig forretning.”
Jesper Andersen bakkes op af Jan-Ole Pedersen fra Jan-Ole’s Turistrafik:
“Det virker jo efterhånden lidt mærkeligt, at man ikke har mere styr på det (i BAT, cot). Det kommer selvfølgelig an på mange ting og på, hvordan det måtte blive budt ud, men jeg tænker på ingen måde, at det er håbløst, og man kan jo godt få det til at fungere andre steder i landet.”
Når ideen om udlicitering har været så svær at sælge til bornholmske lokalpolitikere, hænger det bl.a. sammen med erfaringerne med Iversen Busser, som havde ansvaret for busdriften på Bornholm i perioden 2006-09. Firmaet fik også ansvaret for en stor del af bustrafikken i Sønderjylland, men da denne virksomhed gik konkurs, rev den også firmaets bornholmske aktiviteter med i faldet, selv om de ifølge Jesper Andersen, der på det tidspunkt var ansat i Iversen Busser, hvilede på et solidt grundlag. Han udtaler til TV2/Bornholm:
“Det er helt, helt skævt. Alle andre steder har man jo opgaven hos de private vognmænd, og det kører fint. Det er kedeligt, at man bliver ved med at hive ”Iversen” frem, og man har det jo lidt med at glemme, at de lokale vognmænd faktisk gik ind og fik tingene til at hænge sammen i tiden mellem konkursen og kommunens overtagelse.”
Morten Krogsgaard bakker Jesper Andersen op:
“Hver gang, vi snakker om det her, er beskeden: ”Dengang i 2009, da Iversen Busser lukkede – dét, vil vi aldrig have, sker igen.” Jeg driver også et vandrehjem, og det svarer til, at dét går konkurs, og at man så siger: ”Så kan vi aldrig drive et vandrehjem igen.” Den undskyldning kan man ikke bruge til noget som helst,” og han fortsætter:
“Der er ballade konstant og hele tiden ude hos BAT. Der er problemer med økonomien, og der er problemer med de ansatte, der har det skidt med at møde på arbejde. Vi fire vognmænd er vant til at drive forretning. Vi har gjort det i mange år på hver vores måde, så jeg kan ikke se, at problemet er så stort. Vi skal køre fra A til B og til C og D. Vi skal smile til vores kunder og passe vores tider. Jeg ser det altså ikke som værende en umulig opgave.
Direkte adspurgt, om hvorfor de private vognmænd kan klare opgaven bedre end BAT selv, svarer Morten Krogsgaard:
“Det er jo, fordi vi er vant til at drive en forretning. Det er vores egne penge, det går ud over, hvis ikke vi løfter opgaven, og det er der ingen af os, der har lyst til at gamble med. Når vi siger, at vi kan løfte opgaven, så er det, fordi vi laver nogle beregninger, der får det til at fungere. Det er derfor, vi stadig er her alle sammen. Det er vores egne penge, det går ud over, hver gang vi kvajer os, så det har vi brugt mange år på ikke at gøre.”
Kilde: Vognmænd i fælles front for BAT: – Vi er klar (tv2bornholm.dk, 01.08.2020).
Total Page Visits: 79
Total Website Visits: 535024
Dette indlæg blev udgivet i Busdrift. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *