Ny sporvejsstrækning i Berlin

Med sporvejsforlængelsen bliver Wissenschaftspark Adlershof knyttet til S-Bahnhof Schöneweide.

Berlin. Efter en noget ujævn jomfrutur blev en vigtig ny sporvejsstrækning lørdag (dvs. 30.10.2021, o.a.) taget i brug i den voksende sydøstlige del af Berlin. På sporvejsstrækningen Adlershof – Schöneweide vil der fra nu af fra den hidtidige endestation Karl-Ziegler-Straße blive kørt i fem-minutters-drift på linjerne M17 og 63 videre til S-Bahnhofstrasse Schöneweide og retur til S-Bahnhof Adlershof. Fra den kommende måned (dvs. 01.11.2021, o.a.) kommer yderligere linje 61 til. Det er den første udbygning af det ca. 193 kilometer lange berliner sporvejsnet i seks år (seneste udbygning var forlængelsen fra Nordbahnhof ad Invalidenstraße og via Hauptbahnhof til Lüneburger Straße 14.12.2014 – altså faktisk for næsten syv år siden, o.a.).
Ovenstående var indledningen til en længere artikel om dels den nye sporvejsstrækning, dels om udbygningen af sporvejsnettet i Berlin i det hele taget, i Berliner Morgenposts online udgave søndag 31.10.2021. Avisen fortsætter:
Det såkaldte “Adlershof II” afsnit ad Groß-Berliner Damm er ca. 2,7 kilometer langt og har fem nye barrierefri stoppesteder med ca. 450 meters mellemrum. Udgift: Ca. 40 millioner euro.
“Det er et ægte modelprojekt, som forbinder Adlershof, området for videnskab, forskning og teknik, med Berlins S-banenet,” udtalte en glad Rico Gast, områdeleder for Berliner Verkehrsbetriebes (BVG) sporvej. Særlig fint var tilslutningen til de talrige allerede bestående boligkvarterer og i særlig grad de mange nye boligkvarterer, som er ved at opstå i den hastigt voksende del af Treptow-Köpenick. “Her blev den offentlige trafik konsekvent medtænkt, allerede før menneskene flyttede hertil,” sagde Gast. På den måde kunne de nye beboere i Wissenschaftspark allerede straks fra den første dag beslutte sig for sporvognen og imod bilen og ikke som ellers mange steder i Berlin først vente på realiseringen af nye strækninger: “Et ægte bidrag til en trafikforandring.” Eva Kreienkamp, direktør for BVG, så det på samme måde: “Med bygningen af den nye sporvej i Adlershof har vi vist, hvordan vi i fællesskab med Land Berlin kan lykkes med en mobilitetsforandring.”
BVG regner dagligt med ca. 12.000 passagerer på delstrækningen, hvor der bliver ni ture pr. time og retning. Den officielle start på anlæggelsen fandt sted 18.05.2020, blot halvandet år varede det derefter til afslutningen. De forudgående foranstaltninger var dog en kompliceret, femårig planlægningsfase fra 2015.
“Det viser på ny, at vi må fremskynde planlægningen,” understregede Berlins afgående trafiksenator Regine Günther (Die Grünen). I det strålende indvielsesvejr udtrykte hun dog også optimisme: “Denne nyanlagte strækning er den første af aktuelt 15 sporvognsstrækninger, som Berlin vil realisere frem til 2035.” Man har i den forgangne valgperiode påbegyndt en sporvejsoffensiv, som ikke har set sin lige i byen siden murens fald (i 1989, o.a.).
Herunder ses et lille kort over den nye strækning mellem Karl-Ziegler-Straße og S-Bahnhof Schöneweide.

Linjerne på den nye strækning er altså (som det også fremgår af udsnittet af BVG’s sporvejslinjenet nedenfor):

  • Linje M17: Falkenberg – S-Bahnhof Schöneweide, som forlænges videre til S-Bahnhof Adlershof
  • Linje 61: Rahnsdorf – Adlershof (Karl-Ziegler-Straße), som forlænges til S-Bahnhof Schöneweide
  • Linje 63: Mahlsdorf (Rahnsdorfer Straße) – Adlershof (Karl-Ziegler-Straße), som forlænges med et enkelt stoppested til en ny endestation uden sløjfe ved Landschaftspark Johannisthal.
Udsnit af BVG’s skematiske sporvejskort.
Efter omtalen af indvielsen og festtalerne går Berliner Morgenpost så under overskriften Forbund kritiserer en for langsom udbygning af Berlins sporvejsnet over til at se indvielsen af den nye strækning i et lidt større trafikpolitisk og trafikplanlægningmæssigt perspektiv.
For kritikere går det dog ikke hurtigt og frem for alt ikke langt nok. Nogle af dem dukkede op med protestskilte om lørdagen før indvielsesfestlighederne. “2,7 kilometer på seks år er simpelthen for lidt”, sagde Matthias Gibtler fra Berliner Fahrgastverband Bündnis Pro Straßenbahn, et forbund, hvor 15 foreninger har engageret sig for en fremskyndelse af sporvejsudbygningen i hele Berlin. Før Den anden Verdenskrig drev BVG endnu et sporvejsnet på 634 kilometer, i snit blev der altså dengang færdiggjort ti kilometer sporvej om året.
“Nedlæggelsen af sporvejen i Berlins vestlige del var en stor fejl, men det indser mange politikere også,” siger Gibtler videre. Dog sporer han ikke netop politisk vilje til udbygning. Det kunne man særdeles godt illustrere med et eksempel fra den nye Adlershof – Schöneweide strækning. „Den mislykkede planlægning har ført til, at man på grund af lyskryds og autovenlige venstresvingsbaner er hele fem minutter hurtigere med bus,“ sagde Gibtler. I andre byer som f.eks. Stuttgart er man kommet meget videre: “Der findes der ekstra grønne bølger for sporvognene.”
På BVG’s side ville man om lørdagen dog ikke lade dagen ødelægge af disse argumenter. “Sporvognen står for transformationen i retning af en anden mobilitet”, sagde trafiksenator Günther i stedet. “Dens udbygning er dog trods al berettiget kritik stadig endnu en “milesten” og en vigtig søjle i mobilitetsforandringen,” udtrykte han.
Aktuelt har der siden august foregået anlægsarbejder i forbindelse med en forlængelse af linje M10 fra Hauptbahnhof til U-Bahnhof Turmstraße. 2023 skal de være tilendebragt. Men derefter vil der nok gå år, før et nyt afsnit bliver åbnet. Der er bl.a. forudset strækninger til Jungfernheide, til Potsdamer Platz/Kulturforum, til Hermannplatz eller til Weißensee. Der bliver dog ikke regnet med ibrugtagning af disse linjer før i 2028 eller 2029.
Til den tid skal turen på disse linjer også være mindre ujævn end som den om lørdagen i Adlershof. Fordi de nye lyskurve endnu ikke var indstillet på de nye linjer, måtte sporvognen under jomfruturen holde ufrivilligt ikke mindre end tre gange, fordi en medarbejder måtte omstille lyskurvene manuelt.
Det var ikke kun Berliner Morgenpost, der berettede om indvielsen af den nye sporvejsstrækning. Også Berliner Zeitung, Der Tagesspiegel, Die Zeit og rbb24 havde indslag eller reportager om og fra indvielsen. Du finder links til de enkelte beretninger sidst i dette indlæg.
20.10.2021: Et nu historisk motiv: Adtranz GT6N-U ledvogn nr. 1578 på linje M17 i vendesløjfen ved S-Bahnhof Schöneweide. 30.10.2021 blev linjen forlænget til S-Bahnhof Adlershof.20.10.2021: Et nu historisk motiv: Adtranz GT6N-U
ledvogn nr. 1578 på linje M17 i vendesløjfen ved
S-Bahnhof Schöneweide. Fra 30.10.2021 er linje
forlænget til S-Bahnhof Adlershof.
Kilder
  • Dennis Meischen: Straßenbahn-Verlängerung in Adlershof eingeweiht (Berliner Morgenpost, 31.10.2021), klik HER
  • Straßenbahn-Verlängerung in Adlershof: So fährt die Tram jetzt (Berliner Zeitung, 31.10.2021), klik HER
  • Videoklip: Abendschau, (rbb24, kl. 19:30, 30.10.2021), klik HER
  • Jörn Hasselmann: Berlin eröffnet neue Tram-Strecke – zum ersten Mal seit Jahren (Der Tagesspiel, 31.10.2021), klik HER
  • Straßenbahn-Verlängerung in Adlershof eingeweiht (Die Zeit, 30.10.2021), klik HER
Total Page Visits: 36
Dette indlæg blev udgivet i Sporveje, Trafikplanlægning. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *