Coimbra

(Senest opdateret 20.03.2020).
.
Oversigt
(klik på ikonet til højre for det emne, du vil gå til).
  • Om byen
  • Coimbras offentlige transport
  • Trolleybusser
  • Dieselbusser
  • Sporvejsmuseum
  • Metro Mondego
  • Kilder
.
Om byen
Coimbra ligger midt i Portugal 120 km syd for Porto og 40 km øst for Atlanterhavskysten. Der er omkring 150.000 indbyggere i selve Coimbra, men regner man oplandet med, er befolkningstallet ca. 430.000 i det, der kaldes Grande Área Metropolitana de Coimbra.
Byen ligger ved floden Rio Mondego, som er Portugals længste flod, og som udelukkende har sit løb inden for landets grænser. Rio Mondega udspringer i Serra da Estrela (Stjernebjergene) øst for Coimbra.
Coimbra er en meget gammel by. Under romernes herredømme i Portugal omkring år 400 voksede byen Aeminium frem, og senere fik den navnet Coimbra. Fra 1139 til 1260 var Coimbra hovedstad i Portugal. Dengang var Portugal mindre og blev kaldt Kongeriget Portugal.
Coimbra er mest kendt for sit universitet, som med grundlæggelsen i 1290 er ét af de absolut ældste i Europa. Byen var i middelalderen et kulturelt kraftcenter på linje med hvad London og Berlin er i dag. Den gamle kulturby har et stort antal fantastiske bygningsværker, som tiltrækker besøgende og turister fra alle dele af verden. I dag er Coimbra det administrative hovedsæde for Centro regionen.
04.05.2012: Coimbra ligger ved Portugals længste flod, Mondego. 04.05.2012: Coimbras berømte universitet troner højt over byen.
.
Coimbras offentlige transport
Da jernbanen mellem Lissabon og Porto blev anlagt i 1864, blev den som følge geografiske forhold ikke lagt helt ind til Coimbra, Portugals tredjestørste by. Stationen, Coimbra B, blev anlagt et par kilometer fra byens centrum. For at lette transporten til byens centrum oprettedes i 1874 en hestesporvognslinje mellem Coimbra B og centrum. Denne linje ophørte i 1885, da der blev etableret en sidelinje på jernbanen fra Coimbra B til en ny station i centrum, Estação Nova. Denne station hedder i dag blot Coimbra. Hestesporvejen genopstod dog for en kort bemærkning i 1904-08.
Der kom ikke siden sporvognsforbindelse til Coimbra B, men i byens centrum opstod i 1911 et elektrisk sporvejsnet, som dog forsvandt helt i 1980.
I 1947 anlagdes de første trolleybuslinjer i byen, og disse overtog frem mod 1980 efterhånden sporvejslinjerne uden dog nogensinde at få den samme udstrækning, som disse havde haft. I 2012 har det offentlige trafikselskab, Serviços Municipalizados de Transportes Urbanos de Coimbra (SMTUC) kun to trolleybuslinjer tilbage. Det drejer sig om linjerne 4 og 103. En trolleybuslinje med linjenummer 60, som så dagens lys i august 2007, blev atter indstillet pr. 01.10.2011. Der var tale om en ringlinje, der blev betjent af én trolleybus i 40 minutters drift.
Trolleybuslinjerne betjenes kun i dagtimerne på hverdage. I aftentimerne og i weekenden udføres driften på linjerne af dieselbusser, ligesom driften på linjerne i sommerferieperioden i hele driftstiden også udføres af dieselbusser. SMTUC råder over i alt 15 vogne, hvilket er mere end rigeligt til den daglige drift, som kun kræver 7 vogne. På nær en enkelt vogn er alle vogne af typen Caetano EFACEC. Nr. 50, 51, 54-59, 62, 63 og 66-69 er alle leveret til Coimbra i midten af 1980erne, mens nr. 71 oprindeligt leveredes til Porto i 1974. Denne vogn blev udtaget til museumsvogn i Porto, da trolleybusdriften ophørte her, men blev siden i 2003 solgt til Coimbra. Endelig anskaffede selskabet i 2009 en helt ny Solaris/Skoda Trollino 12 AC trolleybus. På grund af de finansielle forhold er der hverken udsigt til yderligere fornyelse af vognparken eller udvidelser af nettet i umiddelbar fremtid.
Den øvrige bytrafik i Coimbra udføres af dieselbusser. SMTUC råder over en del nyere busmateriel af bl.a. mærkerne Volvo, MAN og Mercedes. I galleriet herunder kan ses nogle eksempler på disse typer.
I begyndelsen af dette århundrede udarbejdedes der planer om et letbanesystem efter modellen fra Porto. Projektet hed Metro Mondego, men det led som nævnt nedenfor en krank skæbne i forbindelse med finanskrisen, som ramte det portugisiske samfund hårdt.
.
Trolleybusser
04.05.2012: Caetano trolleybus nr. 54 på linje 4 ved Estação Nova (Coimbras centrale banegård). 04.05.2012: Solaris/Skoda trolleybus nr. 75 på linje 4 i Rua João Machado. Solaris/Skoda trolleybus nr. 75 på linje 4 i Rua João Machado.
04.05.2012: Caetano trolleybus nr. 69 på linje 4 i Rua Da Sofia. 04.05.2012: Caetano trolleybus nr. 54 på linje 4 i Rua Olímpio Nicolau Rui Fernandes. 04.05.2012: Caetano trolleybus nr. 69 på linje 4 i Rua Olímpio Nicolau Rui Fernandes.
04.05.2012: Caetano trolleybus nr. 54 i tæt trafik på vej op ad Rua de Saragoça. 04.05.2012: To trolleybusser i Rua Olímpio Nicolau Rui Fernandes. 04.05.2012: Solaris/Skoda trolleybus nr. 75 på linje 4 i Rua Olímpio Nicolau Rui Fernandes.
04.05.2012: Caetano trolleybus nr. 55 på linje 103 ved Estação Nova (Coimbras centrale banegård). 04.05.2012: Caetano trolleybus nr. 51 på linje 103 på hjørnet af Rua Da Sofia og Rua João Machado. 04.05.2012: Caetano trolleybus nr. 51 på linje 103 i Rua João Machado.
04.05.2012: Caetano trolleybus nr. 59 på linje 103 i Rua Olímpio Nicolau Rui Fernandes (Praça 8 de Maio). 04.05.2012: Caetano trolleybus nr. 51 på linje 103 i Rua Olímpio Nicolau Rui Fernandes. 04.05.2012: Caetano trolleybus nr. 59 på linje 103 i Rua Olímpio Nicolau Rui Fernandes.
.
Dieselbusser
04.05.2012: Volvo bus nr. 206 på linje 2F i Rua João Machado. 04.05.2012: Volvo bus nr. 205 på linje 2T i Rua João Machado. 04.05.2012: MAN bus type 18.280 nr. 292 på linje 5 i Rua Olímpio Nicolau Rui Fernandes.
04.05.2012: Mercedes Citaro bus nr. 264 på linje 6 Rua João Machado. 04.05.2012: Mercedes Citaro bus nr. 267 på linje 7T ved Estação Nova (Coimbras centrale banegård). 04.05.2012: Mercedes Citaro bus nr. 266 på linje 7T på Praça de Luis de Camôes.
04.05.2012: Volvo bus nr. 219 på linje 27 på Praça de Luis de Camôes. 04.05.2012: Mercedes bus nr. 183 på linje 19T i i Rua Olímpio Nicolau Rui Fernandes. 04.05.2012: Volvo bus nr. 201 på linje 19T på Praça de Luis de Camôes.
04.05.2012: MAN bus nr. 96 på linje 25 i Rua João Machado. 04.05.2012: MAN bus nr. 303 på linje 36 på Praça de Luis de Camôes.
.
Sporvejsmuseum
Efter at sporvejsdriften i Coimbra blev indstillet i januar 1980, blev der efterfølgende indrettet et lille sporvejsmuseum i den tidligere remise. Museet rummer en fin lille samling som vidnesbyrd om sporvejsdriftens historie i Coimbra. Som følge af økonomiske vanskeligheder er museet sidenhen blevet lukket ned. Billederne herunder stammer fra en tur med Sporvejshistorisk Selskab i 2012, hvor turdeltagerne fik lov at kigge indenfor i det ellers nedlukkede museum. Her kunne man på den ene side konstatere, at samlingen absolut er seværdig, men også at samlingen har lidt under de manglende midler til vedligehold og restaurering.
Det har ikke været muligt at få oplyst, om museet er blevet genåbnet siden 2012, eller om det fortsat er lukket.
04.05.2012: Alegria depotet i Coimbra skulle have været et lille sporvejsmuseum. 04.05.2012: Sporene ved indgangen til begge ender af bygningen vidner om dens tidligere brug. 04.05.2012: Vognhallen rummer en pæn samling af vogne, som vidner om Coimbras fortid som sporvejsby.
04.05.2012: Vognene står lidt tæt i den tidligere remise. 04.05.2012: Vogn nr. 1 er bygget af Brill i 1911. Den blev ombygget i 1961. Er den her ført tilbage til sit oprindelige udseende??? 04.05.2012: Interiøret i vogn nr. 1.
04.05.2012: Coimbras byvåben pryder vognsiden på nr. 1. 04.05.2012: Vogn nr. 3 er bygget af Brill i 1911. Den blev ombygget i 1959. 04.05.2012: Vogn nr. 4 er bygget af Brill i 1911. Den blev ombygget i 1969 og udgik af driften i 1978.
04.05.2012: Vogn nr. 4 så i 2012 meget nyrestaureret ud, men det indvendige var ikke helt færdigt endnu. 04.05.2012: Vogn nr. 6 er bygget af Brill i 1912. Den blev ombygget i 1960serne. 04.05.2012: Interiøret af vogn nr. 6, hvor der på optagelsestidspunktet stadig manglede at blive installeret elektrisk belysning.
04.05.2012: Vogn nr. 11 er bygget af Brill i 1927. Oprindelig var den en åben vogn. Den blev ombygget til lukket vogn i 1941 og atter ombygget i 1950erne. 04.05.2012: Vogn nr. 14 er bygget af Brill i 1928. Den så i 2012 ud til at trænge pænt til en restaurering! 04.05.2012: Vogn nr. 15 er bygget af Brill i 1928.
04.05.2012: Interiøret i vogn nr. 15. 04.05.2012: Siderne på vogn nr. 15 prydes af Coimbras byvåben. 04.05.2012: Vogn nr. 13 er bygget af Brill i 1927 som åben vogn. Den blev ombygget til lukket vogn i 1941 og atter ombygget i 1966.
04.05.2012: En Brill vogn, der afventer en større restaurering. 04.05.2012: En stak udstillingsplancher venter på opsætning. 04.05.2012: Spredt rundt omkring i den tidligere remise kan man se værktøj, maskiner og reservedele.
.
Metro Mondego
Kort over Metro Mondego.
Klik på billedet for at se det i fuld størrelse.
Metro Mondego skulle have været et letbanesystem, som forbandt Coimbras centrum med byens forstæder og hovedbanegården (Coimbra B). Projektet mindede i sin struktur og udformning meget om det letbanesystem, som blev anlagt i den næststørste portugisiske by Porto. Planer og studier var vidt fremskredne, da hele projektet blev skrinlagt i januar 2011, hvor den finansielle krise var på sit højeste i Portugal. Og ikke nok med det. Med sig i faldet tog de kuldkastede planer også den konventionelle jernbanelinje mellem Coimbra Parque, Miranda do Corvo, Lousã og Serpins. Denne jernbanelinje indgik i projektet og skulle altså have været ombygget til letbane. Nu blev den imdlertid erstattet af busdrift.
Et vigtigt led i planen var at genforene den isolerede jernbanestrækning Parque-Serpins med resten af nettet, som udgår fra Coimbra B stationen. Dette ville have betydet, at letbanen skulle køre langs Avenida Ermidio Navarro og Avenida da Lousã mellem de to eksisterende stationer Coimbra B og Coimbra Parque via den mindre bystation, der blot hedder Coimbra.
Der var en forbindelse mellem de to systemer i form af et ikke elektrificeret enkeltspor langs vejen mellem Coimbra og Parque – et spor, som blev brugt en enkelt gang i løbet af dagen af et plantog. Sporet blev desuden anvendt til materieltransport mellem Coimbra B og Parque stationerne. I nordgående retning kørte togene således i modsat retning af vejtrafikken. Sporet var endnu i 2014 helt intakt, hvilket også gælder f.eks. infrastrukturen omkring endestationen Parque.
Det forlyder, at der stadig er bevægelser i gang for på ny at få sat gang i det oprindelige letbaneprojekt, da der ikke er den store tilfredshed med den busbetjening, der erstattede banebetjeningen. Indtil videre ser det dog ud til, at det er en helt anden vej man går. Ifølge Transportes & Negócios blev det vedtaget, at der i 2020 skal bruges 22 mio. euro på en metrobus løsning, dvs. en løsning med elektriske sporbusser. Dele af systemet skal (vistnok) åbnes i løbet af 2021.
04.05.2012: Fra Coimbras bystation udgår der regional og lokal togtrafik, der på Coimbra B har forbindelse til fjerntrafikken til det øvrige Portugal. 04.05.2012: Ifølge det oprindelige Metro Mondego projekt skulle den nye station også indgå i de to letbanelinjer til henholdsvis Hospital og Serpins. 04.05.2012: Linjen til Serpins skulle bl.a. benytte gadesporet mellem Coimbra B og Coimbra Parque, men på bystationen blev lågen altså smækket i.
04.05.2012: Gadesporet langs Avenida Emídio Navarro. 04.05.2012: Gadesporet langs Avenida Emídio Navarro blev kun brugt i meget beskedent omfang – et enkelt tog dagligt samt materieltransport. 04.05.2012: Holdestedet Portagem med barrierefri adgang ved gadesporet.
04.05.2012: Stationen Coimbra Parque var stadig nogenlunde intakt, omend noget tilgroet, et år efter jernbanedriftens ophør. 04.05.2012: Stationen Coimbra Parque var endestation for jernbanen mellem Serpins og Coimbra. 04.05.2012: Stationen Coimbra Parque.
04.05.2012: Stationen Coimbra Parque havde barrierefri adgang.
.
Kilder
Selv om det er længe siden, der kørte sporvogne i Coimbra, er det muligt at finde både billeder og oplysninger om systemet på internettet. Der er et par links efter det næste afsnit.
På samme måde kan man stadig finde flere links til projektbeskrivelser og simulationer af Metro Mondego projektet, se blot to af linkene til YouTube links herunder. Selvfølgelig er det også muligt at finde oplysninger om det nye Busmetro projekt. Fælles for de fleste kilder er, at de er på portugisisk, men selv med Google Translates lidt ubehjælpelige oversættelser, er det muligt at danne sig et indtryk af indholdet af de forskellige kilder.
  • SMTUC (Officiel website for det offentlige trafikselskab i Coimbra, Serviços Municipalizados de Transportes Urbanos de Coimbra).
  • Electricos de Coimbra (Facebook side om sporvejen i Coimbra).
  • The Trams of Coimbra (Engelsksproget website af Pedro Rodrigues Costa og Ernst Kers).
  • Portuguese Trams (Engelsksproget website af Don Ross).
  • Electricos Coimbra (Flickr-side med billeder fra sporvejen i Coimbra).
  • Wikipedia: Metro Montego (Engelsksproget resumé-agtig redegørelse over projektet og dets skæbne).
  • Wikipedia: Metro Mondego (Tysksproget grundig beskrivelse af projektet).
  • YouTube: Metro Mondego (Portugisisk sproget simulation af Metro Mondego projektet fra 2010)
  • YouTube: Metro Montego (Portugisisk sproget præsentation af Metro Mondego projektet fra 2010).
  • Transportes & Negócios, 17.12.2019: Metro Mondego (Sporbus forslag, portugisisk).
  • Metro Mondego (Metrobus do Mondegos officielle hjemmeside, portugisisk).
  • YouTube: Metrobus do Mondego (Portugisisk sproget præsentation af metrobus projektet fra 2019).
Total Page Visits: 2008
Total Website Visits: 490890

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *