(Senest opdateret 20.03.2020).
Oversigt
(klik på ikonet til højre for det emne, du vil gå til).
- Om byen
- Coimbras offentlige transport
- Trolleybusser
- Dieselbusser
- Sporvejsmuseum
- Metro Mondego
- Kilder
Coimbras offentlige transport
|
||
Da jernbanen mellem Lissabon og Porto blev anlagt i 1864, blev den som følge geografiske forhold ikke lagt helt ind til Coimbra, Portugals tredjestørste by. Stationen, Coimbra B, blev anlagt et par kilometer fra byens centrum. For at lette transporten til byens centrum oprettedes i 1874 en hestesporvognslinje mellem Coimbra B og centrum. Denne linje ophørte i 1885, da der blev etableret en sidelinje på jernbanen fra Coimbra B til en ny station i centrum, Estação Nova. Denne station hedder i dag blot Coimbra. Hestesporvejen genopstod dog for en kort bemærkning i 1904-08.
Der kom ikke siden sporvognsforbindelse til Coimbra B, men i byens centrum opstod i 1911 et elektrisk sporvejsnet, som dog forsvandt helt i 1980.
I 1947 anlagdes de første trolleybuslinjer i byen, og disse overtog frem mod 1980 efterhånden sporvejslinjerne uden dog nogensinde at få den samme udstrækning, som disse havde haft. I 2012 har det offentlige trafikselskab, Serviços Municipalizados de Transportes Urbanos de Coimbra (SMTUC) kun to trolleybuslinjer tilbage. Det drejer sig om linjerne 4 og 103. En trolleybuslinje med linjenummer 60, som så dagens lys i august 2007, blev atter indstillet pr. 01.10.2011. Der var tale om en ringlinje, der blev betjent af én trolleybus i 40 minutters drift.
Trolleybuslinjerne betjenes kun i dagtimerne på hverdage. I aftentimerne og i weekenden udføres driften på linjerne af dieselbusser, ligesom driften på linjerne i sommerferieperioden i hele driftstiden også udføres af dieselbusser. SMTUC råder over i alt 15 vogne, hvilket er mere end rigeligt til den daglige drift, som kun kræver 7 vogne. På nær en enkelt vogn er alle vogne af typen Caetano EFACEC. Nr. 50, 51, 54-59, 62, 63 og 66-69 er alle leveret til Coimbra i midten af 1980erne, mens nr. 71 oprindeligt leveredes til Porto i 1974. Denne vogn blev udtaget til museumsvogn i Porto, da trolleybusdriften ophørte her, men blev siden i 2003 solgt til Coimbra. Endelig anskaffede selskabet i 2009 en helt ny Solaris/Skoda Trollino 12 AC trolleybus. På grund af de finansielle forhold er der hverken udsigt til yderligere fornyelse af vognparken eller udvidelser af nettet i umiddelbar fremtid.
Den øvrige bytrafik i Coimbra udføres af dieselbusser. SMTUC råder over en del nyere busmateriel af bl.a. mærkerne Volvo, MAN og Mercedes. I galleriet herunder kan ses nogle eksempler på disse typer.
I begyndelsen af dette århundrede udarbejdedes der planer om et letbanesystem efter modellen fra Porto. Projektet hed Metro Mondego, men det led som nævnt nedenfor en krank skæbne i forbindelse med finanskrisen, som ramte det portugisiske samfund hårdt.
|
Kilder
|
||
Selv om det er længe siden, der kørte sporvogne i Coimbra, er det muligt at finde både billeder og oplysninger om systemet på internettet. Der er et par links efter det næste afsnit.
På samme måde kan man stadig finde flere links til projektbeskrivelser og simulationer af Metro Mondego projektet, se blot to af linkene til YouTube links herunder. Selvfølgelig er det også muligt at finde oplysninger om det nye Busmetro projekt. Fælles for de fleste kilder er, at de er på portugisisk, men selv med Google Translates lidt ubehjælpelige oversættelser, er det muligt at danne sig et indtryk af indholdet af de forskellige kilder.
|
||
|
Total Page Visits: 2322
Total Website Visits: 602035