(Lettere redigeret 21.11.2020)
Die Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahn | ||
På sin hjemmeside (på undersiden Wir über uns) beskriver Die Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahn selskabets sporvognslinje fra Friedrichshagen til Rüdersdorf på denne måde:
|
Historie | ||
I forlængelse af ovenstående beskrives Die Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahns historie under overskriften Die Bahn von damals bis heute i en udateret artikel på denne måde:
Blickpunkt Straßenbahn nr. 1/2013 kan for øvrigt berette om et helt nyt tiltag ved SRS. Sporvejen har indgået en to-årig aftale med det østrigske el-forsyningsselskab Energie Allianz Austria om levering af øko-strøm, dvs. strøm, som først og fremmest bliver udvundet ved hjælp af vandkraft, men også bliver til på basis af sol, vind og biogas. Den marginale merudgift til denne strøm betragter SRS som sit bidrag til en miljøskånende drift, ligesom sporvejsselskabet med sin brug af denne regenerative energi håber at være med til at styrke sine passagerers miljøbevidsthed.
Endelig kan det tilføjes, at SRS ud over de ovenfor nævnte tre Tatra ledvogne i 2018 og 2019 har anskaffet yderligere brugt materiel. Denne gang drejer det sig om to Artic ledvogne fra sporvejen i Helsinki.
|
Vognparken
|
||
01.05.2019 begyndte den regulære drift med begge de to Škoda/Transtech Artic lavgulvsledvogne, som Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahn (SRS) overtog fra sporvejen i Helsinki. Dermed kunne SRS for første gang tilbyde drift udelukkende med lavgulvsmateriel.
Indtil 01.05.2019 blev driften gennemført med en blanding af lavgulvsvogne (Tatra KTNF6) og ledvogne med højt gulv (DUEWAG GT6). Med indsættelsen af de to Artic vogne er det altså slut med DUEWAG vognene i regulær drift.
DUEWAG ledvognene (type GT6) stammer oprindelig fra Heidelberg. De har haft SRS nr. 41-48, men kun fire af vognene (nr. 43 samt 46-48) var stadig driftsklare op til 01.05.2019. Vognene blev bygget helt tilbage i 1966-73 og blev erhvervet af SRS “drypvist”. GT6 vognene er de eneste dobbeltretningsvogne ved SRS, og de vil derfor stadig være uundværlige i tilfælde af afbrydelser af linjen, sporarbejder og lignende. Derfor beholder SRS nr. 47 og 48 som reservevogne, mens nr. 46 efter al sandsynlighed bliver skrottet. Endelig bliver nr. 43 fra 1966 sendt tilbage til Heidelberg, hvor den vil blive indsat som museumsvogn.
Som nævnt ovenfor blev det i 2010 besluttet at anskaffe tre brugte ledsporvogne fra Cottbus til fornyelse af SRS’ vognpark. Det drejer sig om vogne af typen Tatra KTNF6, som er en tre-leddet seksakslet ledvogn, hvor det midterste led er med lavt gulv. De tre vogne var oprindelig af typen KT4D, men blev ombygget til den nuværende type i løbet af 1990erne. Vognene har internt nummer 26-28 hos SRS. Nr. 28 blev oprindelig leveret til Erfurt i 1990, men kom til Cottbus allerede i 1991, hvor den fik nr. 171. Den blev overtaget af SRS i 2009. Nr. 27 (ex Cottbus nr. 142) er fra 1987 og kom til SRS i 2010. Endelig fik SRS nr. 28 (ex Cottbus nr. 139) leveret i 2011. Denne vogn er ligeledes bygget i 1987.
Det er den føderale lovgivning, der har ført til anskaffelsen af de to Artic ledvogne. Den centrale regering har nemlig bestemt, at al offentlig transport i Tyskland fra 2022 skal være barrierefri, dvs. at i hvert fald en del af den enkelte vogn skal være med lavt gulv. For at kunne leve op til dette, måtte DUEWAG vognene erstattes med lavgulvsmateriel, og valget faldt altså på to brugte vogne fra Helsinki. Det drejer sig om to prototype vogne af typen ForCity Smart Artic fra Škoda. Efter to måneders prøvetid blev den første vogn (nr. 51) sat i planmæssig drift i september 2018. Den anden vogn (nr. 52) kom til Schöneiche i foråret 2019, og fra 01.05.2019 var begge vogne som nævnt i planmæssig drift.
ForCity Smart Artic vogntypen er udviklet i et samarbejde mellem sporvejselskabet i Helsinki (Helsingin Kaupungin Liikenne – HKL) og Škoda Transtech, som er et finsk datterselskab af gruppen Škoda Transportation. De to vogne kom i prøvedrift i Helsinki i 2013. I 2016 blev en af dem præsenteret på InnoTrans udstillingen i Berlin, hvorefter den blev testet i Würzburg. I 2016 påbegyndtes leverancen af serietypen til Helsinki. Denne adskiller sig fra prototypen med hensyn til den mekaniske opbygning og antallet af bogier. HKL har købt i alt 70 vogne af Artic typen.
Artic vognene til SRS er knapt 28 meter lange und 2,40 meter brede, de har hver 88 siddepladser og derudover tre pladser til kørestolsbrugere (inklusive adgangsrampe) og to til barnevogne. Prisen for de to vogne var 3,7 mio. euro (ca. 27,5 mio. dkr.). Regionerne (landskredsene) Oder-Spree und Märkisch-Oderland har tilsammen betalt 85 Procent af anskaffelsessummen.
|
Billeder
|
|||||
Total Page Visits: 886
Total Website Visits: 570120