Den 3. april 2003 åbnedes i Messina en ny sporvejslinje – 52 år efter at den tidligere sporvej var blevet indstillet den 31.12.1951. Derved blev Messina den første af en række italienske byer, som har planer for genindførelse af sporveje, som rent faktisk realiserede planen – efter en næsten 7 år lang projekterings- og anlægsperiode.
Linjen er 7,7 km lang og kører ad de større veje mellem Messinas nordlige og sydlige bydele. Den har i alt 18 stoppesteder, inklusive de to endestationer, Museo (Annunziata) i nord og Bonino i syd. Strækningen forløber for langt størstedelens vedkommende i reserveret areal. Anlægget blander en meget moderne stil med et udpræget grønt miljø. Som eksempel på det første kan nævnes Piazza Cairoli med en stor portal i et grønt anlæg med springvand. Det grønne miljø ses især langs Viale San Martino (mellem Cairoli og Don Orione), hvor det reserverede areal er omkranset af store palmer.
 30.09.2011: Umiddelbart kunne det ligne eftervirkningerne af et jordskælv; men det er ikke kun ved indkørslen til stoppestedet Ringo, at sporene ligger på denne lidt særlige facon. Ved flere andre stoppesteder især mellem Museo og Repubblica ses lignende “knækkede” sporforløb.
Stoppestederne på strækningen mellem Bonino og Piazza della Repubblica (Stazione Messina Centrale) er anlagt med sideperroner, mens de på den nordlige del er anlagt med midterperroner. På flere af stoppestederne på den nordlige del er der endda anlagt to midterperroner i forlængelse af hinanden, hvor sporvognen så holder på den forreste midterperron i kørselsretningen. Indkørslen til stoppestederne med midterperron er et lille kapitel for sig selv. Normalt ville de to spor glide fra hinanden i bløde kurver, men på sporvejen i Messina sker det ved nogle korte, men meget skarpe kurver, nærmest knæk på skinnerne, som giver et markant ryk i vognen, når den passerer hen over kurven.
På hverdage er driftstiden kl. 5:30 – ca. 21 fra Bonino og kl. 6:15 – ca. 21:45 fra Museo. I vinterkøreplanen køres der i 11-12 minutters drift, mens der om sommeren kun køres i intervaller på 15 minutter. På søn- og helligdage er der halvtimesdrift henholdsvis kl. 6:30 – ca. 20:00 fra Bonino og kl. 7:15 – ca. 20:45 fra Annunziata, og så findes der en særlig reduceret helligdagskøreplan, hvor driften først starter henholdsvis kl. 7:00 og 7:45, og hvor der ligeledes er et 3-timers ophold i driften først på eftermiddagen (ca. kl. 13 – 16). Det tager ca. 40 min. at gennemkøre strækningen, hvilket betyder, at man på hverdage i vinterhalvåret har et vognbehov på 8, i sommerkøreplanen på 6, mens søn- og helligdagsplanen kun kræver 3 vogne i drift.
Til driften blev indkøbt 15 stk Cityway lavgulvsledvogne med en gulvhøjde på 35 cm. over skinneoverkanten. Vognene er 22,5 m lange, har plads til 130 passager (heraf 29 siddende) samt plads til kørestolsbrugere. De har en maksimumhastighed på 70 km/timen, som dog sjældent nås i den daglige drift. Der er tale om dobbeltretningsvogne, da endestationerne ikke er forsynet med sporsløjfer. Vognene er leveret af Alstom Ferroviaria og er nummererede fra 01T til 15T.
|
Sporvejslinjen har fået linjenummer 28, hvilket er det samme som nummeret på den buslinje, som sporvejen har erstattet.
Det fremgår af hjemmesiden Messinatram, at det er planen at udvide nord-syd strækningen med et par forgreninger mod vest, men ingen af disse planer er indtil videre blevet realiseret. Tværtimod. I 2018 var sporvejen endda truet af lukning, oplyser Blickpunkt Straßenbahn i hæfte 3/2019, s. 148. Den blev kun afværget, fordi den italienske regering gav en finansiel indsprøjtning på 100 mio. euro til ATM. Pengene skal dels bruges til nødvendige sporarbejder, herunder en omlægning af sporene omkring Palazzo Reale, dels til en forlængning af strækningen i nord fra Museo til universitetet. Desuden trænger en del af vognene til istandsættelse. I 2018 var kun otte af de oprindelig femten vogne driftsklare, de syv var ude af drift på grund af reservedelsmangel. Det har betydet, at køreplanen er blevet ændret, så der kun køres på hverdage og kun i halvtimesdrift.
Noget tyder på – og denne oplysning skal tages med et forbehold – at ATM er blevet reorganiseret i juni 2020, og at der er blevet dannet et nyt kommunalt aktieselskab, som stadig hedder Azienda Trasporti di Messina (ATM). Hvad angår sporvejen, så ser det ifølge køreplanen ud til, at den siden 15.06.2020 har været tilbage til det normale igen. Det betyder altså kvartersdrift på hverdage fra kl. 5:15 til ca. 22 og halvtimesdrift på søn- og helligdage i tidsrummet fra kl. 6:30 til omkring 21:30. I driften på hverdage indgår seks vognløb, mens tre vognløb kan klare driften om søndagen.
|