(Lettere redigeret 17.08.2020).
Sporvejsnettets udvikling fra 1991 og frem til 2016 | ||
![]() Siden 1991 har sporvejsnettet i Rostock udviklet sig betydeligt. Udbygningen af nettet er først og fremmest sket mod nordvest og mod syd, men der er også foretaget udvidelser i byens centrum.
Af linjenumrene fra 1991 forsvandt nr. 11 og 12, men til gengæld kom nr. 3, 5 og 6 til.
I 2009 omlagdes linjenettet, som det ses på kortskitsen oven over, og denne linjestruktur holdt frem til 04.01.2016. Linje 1 og 5 kørte alle ugedage i hele driftstidsrummet, mens linje 2 og 6 ikke kørte om aftenen. Linje 4 kørte kun i dagtimerne på hverdage og erstattedes i de trafiksvage timer og i weekenden på strækningen mellem Haltepunkt Dierkow og Doberaner Platz af linje 3. Linje 3 fortsatte fra Doberaner Platz til Neuer Friedhof, hvor den dels på alle dage erstattede linje 6 om aftenen, dels i weekenden i dagtimerne supplerede linje 6 til Neuer Friedhof og Zoo. Linje 3 kørte ikke i dagtimerne på hverdage.
Indstillingen af driften på linje 2 og 6 i aftentimerne betød, at der ikke kørte sporvogne mellem Südstadt-Center og Mensa og mellem Dierkower Kreuz og K.-Schumacher-Ring efter ved 20-tiden.
Endelig skal det nævnes, at linje 1 i aftentimerne fortsatte helt igennem til Mecklenburger Allee og derved erstattede linje 4 mellem Rügener Straße og Mecklenburger Allee. Det betød, at der i aftentimerne var kvartersdrift på hele strækningen mellem Doberaner Platz og Mecklenburger Allee, hvor der ellers på alle andre yderstrækninger kun var halvtimesdrift.
|
Mobil 2016 | ||
Baggrund
Således beskriver Rostocker Straßenbahn AG (RSAG) baggrunden for fremlæggelsen af et nyt trafikkoncept, MOBIL 2016, som blev præsenteret i begyndelsen af 2015. Målet for RSAG var gennem nye og forbedrede tilbud at gøre den offentlige trafik i Rostock mere attraktiv og til gavn for et større antal borgere.
Grundlag
Grundlaget for MOBIL 2016 er den politisk vedtagne Nærtrafikplan for Hansestaden Rostock, som definerer rammebetingelserne for mindstekravet til den offentlige trafik. Forud for de foreslåede ændringer i sporvejs- og bustrafikken gik intensive undersøgelser og modelberegninger, udarbejdelse af prognoser på basis af strukturdata og analyser af trafikstrømmene, ligesom synspunkter og kritik fra brugere og brugerorganisationer blev inddraget i arbejdet. De foreslåede ændringer i linjeføringen for sporvogne og busser blev fremlagt til politisk behandling i juli 2015 og vedtaget i løbet af efteråret med ikrafttræden 04.01.2016.
Konsekvenserne for sporvejsdriften
Hovedtankerne bag planen var for sporvejsdriftens vedkommende
Linjeændringerne fra 04.01.2016
Med det nye koncept vil der være tre strækninger, som kun betjenes af én sporvognslinje. Det er ligesom tidligere de to strækninger mellem Dierkower Kreuz og henholdsvis K.-Schumacher-Ring (linje 2) og Hafenallee (linje 1), mens strækningen mellem Südstadt Center og Südblick, der tidligere blev betjent af linje 2 og 5, fremover kun vil blive betjent af linje 5. Til gengæld bliver strækningen mellem Südstadt Center og Mensa fremover trafikeret i hele driftstiden modsat tidligere, hvor den ikke var trafikeret i aftentimerne.
Kilde: www.rsag-online.de
|
Total Page Visits: 863
Total Website Visits: 570580