Ferrocarril de Sóller

(Senest opdateret 24.10.2018).

 

Banen mellem Palma og Sóller

Tren_de_Soller

Jernbanen mellem Palma de Mallorca og Sóller blev officielt indviet 16.04.1912 – den dag, som ellers nok snarere forbindes med Titanics påsejling af et isbjerg og totale forlis i løbet af den efterfølgende nat. Indvielsestoget blev trukket af damplokomotiverne nr. 1, Sóller, og nr. 2, Palma, mens nr. 3, Buñola, afventede deres ankomst i Sóller. Alt banens rullende materiel var i drift på indvielsesdagen. Det gjaldt altså både de tre lokomotiver, som var blevet leveret af Maquinista Terrestre y Marítima (M.T.M.) og de seks vogne, som var bygget af Carde & Escoriaza.

Året efter fik jernbanen i august måned endnu et lokomotiv, Buñola, ligesom selskabet i årets løb modtog yderligere fire vogne fra Carde & Escoriaza.

14.07.1929 blev strækningen electrificeret, og hundredvis af mennesker var på gaden for at byde indvielsestoget velkommen. Fire helt nye motorvogne fra Carde & Escoriaza, Siemens Schuckert og Brill blev leveret til banen. Vognene, der hver vejede 33 tons og havde 360 HP, er stadig i drift. Kort efter – i løbet af 1930rne – indførtes den første service rettet mod turister – en kombination af tog og taxi.

Jernbanen mellem Palma og Sóller er interessant bl.a. på grund af sin specielle sporvidde på 914 mm (= en engelsk yard), og sit yderst velholdte rullende materiel. Ligeledes er strækningen især i den nordlige del særdeles attraktiv. Her kører den tværs over den lavere bjergkæde Sierra de Alfàbia, som er ca. 2,8 km bred og når op i en højde af 496 meter over havniveau. For at komme over bjergene må banen på en strækning af 7 kilometer overvinde ca. 200 m i højden. På turen gennem bjergene kører toget gennem 13 tunneler, som varierer i længden mellem 33 og 2.876 meter. Den længste tunnel er Tunèl Major. Afvekslende med tunnelerne passerer banen over et antal broer eller viadukter, hvoraf Viaducte de Monreals med sine fem buer er den mest imponerende. Endelig gennemkøres en række kurver, hvoraf nogle har en radius på mindre end 190 meter.

Da banen blev anlagt i sin tid, havde Sóller en kraftigt spirende industrialisering, ligesom området havde en stor appelsinproduktion. Begge dele blev dog hæmmet i deres udvikling af de dårlige transportforhold over bjergene, og banen blev således et væsentligt fremskridt for egnens udvikling. I dag har banen stort set udelukkende betydning som udflugtsbane for øens mange turister. Derfor indgår den heller ikke i det fælles takstsystem, som de øvrige offentlige trafikmidler på øen er en del af. Den har sine helt egne takster, som ligger væsentligt over de øvrige offentlige trafikmidlers.

Billeder

Palma

29.09.2012: Motorvogn nr. 1 på Carrer Eusebio Estada i Palma de Mallorca umiddelbart før endestationen. 29.09.2012: Motorvogn nr. 1, Sóller, drejer fra Carrer Eusebio Estada ind på endestationen i Palma de Mallorca. 29.09.2012: Vogntog på vej fra Carrer Eusebio Estada ind på endestationen i Palma de Mallorca.
29.09.2012: For at komme ind på endestationen i Palma de Mallorca skal vogntoget gennem en port. 29.09.2012: Et kik gennem porten ind på endestationen i Palma de Mallorca. Vogntoget til venstre er netop ankommet, mens nr. 4 til højre holder klar til afgang. 29.09.2012: Porten ind til endestationen i Palma de Mallorca er kun åben ved togenes passage.
29.09.2012: Togstamme parat til afgang på endestationen i Palma de Mallorca. 29.09.2012: Så er porten åben, og nr. 4 kan begynde at trække sine 6 vogne til Sóller. 29.09.2012: Motorvogn nr. 4 på vej ud fra endestationen og ind på gadestrækningen i Carrer Eusebio Estada.
29.09.2012: Den store motorvogn fylder godt op i gadebilledet. Carrer Eusebio Estada i Palma de Mallorca. 29.09.2012: Vogntog i Carrer Eusebio Estada i Palma de Mallorca. 29.09.2012: Motorvogn nr. 1 rangerer på endestationen i Palma de Mallorca.
29.09.2012: Ferrocarril de Sóllers stationsbygning i Palma de Mallorca. 29.09.2012: Endestationen i Palma de Mallorca. 29.09.2012: Stationshallen med billetsalg på endestationen i Palma de Mallorca.
29.09.2012: Motorvogn nr. 1 holder klar til afgang på endestationen i Palma de Mallorca. 29.09.2012: Vognhallen på endestationen i Palma de Mallorca kan rumme et par motorvogne. Resten af hallen er i dag indrettet som kunstudstilling. 29.09.2012: Kunstudstillingens tilknytning til banen spores tydeligt blandt de udstillede værker.
29.09.2012: Kunstudstillingen er bygget op oven på de gamle skinner. 29.09.2012: Den tidligere vognhal, som nu er indrettet som kunstudstilling. Bemærk glasgulvet. 29.09.2012: Svært at se – men under glasgulvet kan man kigge ned på skinnerne og derved blive mindet om, hvad lokalet tidligere blev anvendt til.
FDS_DSC_1302627.09.2013: Tog med motorvogn nr. 2 i spidsen i Carrer Eusebio Estada lige før endestationen i Palma. FDS_DSC_1302727.09.2013: Tog i Carrer Eusebio Estada lige før indkørslen til endestationen i Palma. FDS_DSC_1334601.10.2013: Strækningen gennem Carrer de la Concórdia i Palmas nordlige del adskiller markant de modgående vejbaner.
FDS_DSC_1334801.10.2013: Mange steder i Carrer de la Concórdia er der lavet passage for fodgængere. Overgangene må dog betegnes som meget enkle. FDS_DSC_1334901.10.2013: Fodgængerovergang ude af niveau i carrer de la Concórdia. Gangbesværede har ikke de store chancer her. FDS_DSC_1335101.10.2013: Motorvogn nr. 3 i spidsen for tog på vej ind ad Carrer de la Concórdia.
FDS_DSC_1335301.10.2013: Togstamme på vej ind ad Carrer de la Concórdia i retning mod Palmas centrum. fds_16-765930.09.2016: Motorvogn nr. 4 på vej ud fra endestationen og ind på gadestrækningen i Carrer Eusebio Estada. fds_16-766030.09.2016: Motorvogn nr. 2 rangerer på endestationen i Palma.

 

Son Sardina

14.09.2018: Ferrocarril de Sóllers stationsbygning i Son Sardina. 14.09.2018: Ferrocarril de Sóllers stationsbygning i Son Sardina. 14.09.2018: Togstamme med motorvogn nr. 3 i spidsen passerer Son Sardina i retning mod Palma.
14.09.2018: Tog på vej mod Palma efter at have passeret Son Sardina. 14.09.2018: Arealet omkring Son Sardina Estació. 14.09.2018: Stationen Son Sardina har tidligere haft et læssespor. Dette har dog ikke længere forbindelse til hovedsporet.
14.09.2018: Gammelt og nyt i Son Sardina. Til højre Ferrocarril de Sóllers spor, til venstre Serveis Ferroviaris de Mallorcas spor til metrolinje 1. 14.09.2018: Togstamme med motorvogn nr. 3 i spidsen passerer Son Sardina i retning mod Sóller. 14.09.2018: Togstamme på vej mod Sierra de Tramuntana efter at have passeret Son Sardina.

 

Bunyola

29.09.2012: Snapshot taget på stationen i Bunyola, som fungerer som krydsningsstation. Toget til højre er på vej mod Palma de Mallorca med motorvogn nr. 2 i spidsen. 03.10.2012: Ferrocarril de Sóllers stationsbygning i Bunyola. 03.10.2012: Pakhus og retirade på stationen i Bunyola.
03.10.2012: Perronskilt på stationen i Bunyola. 03.10.2012: Nogle af banens tjenestelokomotiver i Bunyola. 03.10.2012: Motorvogn nr. 3 ankommer til Bunyola fra Palma de Mallorca.
03.10.2012: Motorvogn nr. 3 på stationen i Bunyola. 03.10.2012: Vogntog med motorvogn nr. 1 foran under indkørsel til Bunyola fra Sóller. 03.10.2012: Vogntog med motorvogn nr. 1 foran under indkørsel til Bunyola fra Sóller.
03.10.2012: To vogntog krydser hinanden på stationen i Bunyola. 03.10.2012: Vogntog påbegynder i Bunyola opstigningen op over Tramontana Bjergene mod Sóller. 03.10.2012: Vogntog forlader Bunyola i retning mod Palma de Mallorca.
03.10.2012: Vogntog med motorvogn nr. 2 på stationen i Bunyola på vej mod Palma de Mallorca. 03.10.2012: Vogntog med motorvogn nr. 1 i spidsen ankommer til Bunyola i retning mod Sóller. 03.10.2012: Togkrydsning på stationen i Bunyola.
03.10.2012: Alle sporskifter er håndbetjente. 03.10.2012: Jernbanearbejder i gang med at stille sporskiftet korrekt til næste tog.

 

Mirador Pujol d’En Banya

29.09.2012: Stationsskilt på stationen Mirador Pujol d’En Banya, hvor toget gør et længere ophold. 29.09.2012: Motorvogn nr. 1 på stationen Mirador Pujol d’En Banya. 29.09.2012: Under opholdet på Mirador Pujol d’En Banya stiger langt de fleste passagerer ud for at nyde udsigten fra perronen.
29.09.2012: Motorvogn nr. 1 på Mirador Pujol d’En Banya. 29.09.2012: Udsigten fra Mirador Pujol d’En Banya er ganske fantastisk. 29.09.2012: Udsigten fra Mirador Pujol d’En Banya.
29.09.2012: Stationen Mirador Pujol d’En Banya ligger for enden af Banya tunnelen.

 

Mellem Bunyola og Sóller

29.09.2012: På strækningen mellem Bunyola og Sóller passerer toget adskillige tunneler. 29.09.2012: Vogntog på vej over den største bro på Ferrocarril de Sóller, Viaducte de Monreals.

 

Sóller

29.09.2012: Indkørslen til endestationen i Sóller. 29.09.2012: Motorvogn nr. 3 og 4 i vognhallen på endestationen i Sóller. 29.09.2012: Vogntog på endestationen i Sóller.
29.09.2012: Motorvogn nr. 1 rangerer på endestationen i Sóller. 29.09.2012: Vogntog på endestationen i Sóller. 29.09.2012: Stationsbygning i Sóller.
29.09.2012: Stationsbygningen i Sóller med trappeopgangen til perronen. 29.09.2012: En af banens godsvogne er nu indrettet som turistkontor på pladsen foran stationen i Sóller. 29.09.2012: Stationsbygningen i Sóller.
29.09.2012: Motorvogn nr. 2 på stationen i Sóller. 29.09.2012: Motorvogn nr. 2 på stationen i Sóller.

 

Interiør og vogndetaljer

29.09.2012: Ferrocarril de Sóllers logo på en af vognsiderne. 29.09.2012: Vogninteriør. Nogle af passagervognene er forsynet med træbænke, andre har polstrede sæder. 29.09.2012: Man kan naturligvis bevæge sig gennem hele togstammen. Her ses en overgang mellem to vogne.
29.09.2012: Loftsbelysning i en passagervogn. 29.09.2012: Nummereringen på motorvogn nr. 1. 29.09.2012: Et kig ind i motorvogn nr. 1. Der er både en første og anden klasses kupe. På billedet er det anden klasse med træbænke.
29.09.2012: Et kik ind i en passagervogn med lidt nyere polstrede sæder. 29.09.2012: Ryglænene på sæderne kan skubbes frem og tilbage, så man altid kan se fremad i kørselsretningen. 29.09.2012: Ryglænet på plads – hvis kørselsretningen vel at mærke er mod venstre.
29.09.2012: Selskabets navn på en af vognene. 29.09.2012: Fabrikspladen på nr. 1, der altså blev bygget i 1929 i Zaragosa af firmaet Carde y Escoriaza. 29.09.2012: Første klasses kupé i motorvogn nr. 2.

 
 

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*