 Al Mallorcas offentlige trafik er samordnet i driftsselskabet CTM ( Consorci Transports Mallorca), som den ansvarlige for den regionale bustrafik TIB ( Trasporte Islas Baleares) er en del af.
Den regionale bustrafik uden for Palma er inddelt i zoner – ikke takstmæssigt, men med hensyn til linjenummer. I området vest for Palma har alle linjer et 100-nummer, umiddelbart nord for Palma har busserne et 200-nummer og mod nordøst er zonen med 300-numre. Det største område ligger øst for Palma, hvor linjerne typisk har 400-numre, mens zonen mod sydøst betjenes af busser med 500-numre. Ud over disse numre findes også 800-numre. Det er buslinjer, som kun kører enkelte ugedage f.eks. i forbindelse med markeder rundt omkring på øen.
Driften af de regionale buslinjer på Mallorca er givet i koncession til en række forskellige store og små busselskaber, hvis busser dog alle er malet i samme rød-gule TIB-design. Siden 2015 har følgende selskaber været involveret i afviklingen af den offentlige bustransport på Mallorca:
- Arriva Mallorca, som er en fusion af følgende selskaber:
- Autocares Mallorca S.L. blev dannet i 1973 og opererer på det nordøstlige Mallorca, hvor man aktuelt driver lokaltrafikken i området omkring Alcudia, Port d’Alcudia, Platja de Muro, Can Picafort og Port Pollença, ligesom selskabet kører ruter, der forbinder dette område med Inca, Palma, Formentor, Sóller, La Calobra og Lluc. 2015 har selskabet 42 busser og op mod 45 ansatte i højsæsonen. Selskabets koncessioner har betegnelsen IB-21 og IB-15, hvilket ud over evt. linjenummer er skrevet på destinationsskiltene i forruden på mange af selskabets busser. Selskabet kører linjerne 351-356.
- Bus Nort Balear drev indtil 2015 et mindre antal linjer på den nordlige del af øen (linjerne 210-212 og 320). Selskabet blev dannet i 1997 ved en fusion af en række mindre busselskaber og havde i begyndelsen af 2015 13 busser og 15 chauffører. Selskabets buslinjer – med koncessionsbetegnelserne IB-09 og IB-10 – forbinder Palma med Sóller, Port de Sóller, Deia og Valldemosa. I februar 2015 overtog selskabet Autolineas Mallorcas materiel og buslinjer (se herunder).
- Autolíneas Mallorca er en virksomhed, som så dagens lys i 1988, og som med sine 16 busser tidligere kørte et beskedent antal buslinjer (nr. 390, 392, 395, 400, 403 og 406. Fra 14.02.2015 blev selskabet en del af Arriva-gruppen, og dets linjer figurerer nu under Bus Nort Balear.
- Transabus Balear har drevet busvirksomhed siden 1968 og påbegyndte sin virksomhed på Mallorca i 2001, hvor selskabet overtog koncessionerne på bustrafikken i området mellem Palma, Calvià og Andratx – det område, hvor buslinjerne i dag har 100-numre. Transabus overtog koncessionerne fra selskaberne Catalina Marqués og Autocares Andratx, som indtil da havde stået for bustrafikken henholdsvis siden 1968 og 1971. I dag har Transabus fem koncessioner (IB-11, IB-16, IB-22, IB-33 og IB-35), hvilket dækker alle linjer med 100- og 500-linjenumre, samt linje 492 og markedslinjerne 811 og 845.
- BUSred er en fusion mellem følgende to busselskaber:
- Autocares Manacor kører linjer i den østlige del af Mallorca, og selskabet har 24 linjer med 400-numre. Desuden kører selskabet en række markedslinjer ligeledes på det østlige Mallorca (831-832 og 841-844).
- Rutas Cala Rajada kører linjerne 471, 472 og 473.
- Autocars Alorda kører fem linjer, 312 samt 330-333. Den førstnævnte drives i fælleskab med selskabet herunder.
- Autocares Turman kører linje 312 i samarbejde med Autocars Alorda og så ellers linjerne 311, 340 og 345.
- Autocares Marratxi har tre linjer: nr. 301, 302 og 307.
- Autocars J. Caldentey kører to linjer: nr. 490 og 491.
- Rafael Nadal Vich kører to linjer: nr. 220 og 221.
- Autocares Romerias kører linje 495.
- Transacobo kører linje 140.
Generelt virker mange af TIB’s busser særdeles nye og moderne, hvilket billeder fra nogle af de enkelte linjer herunder gerne skulle illustrere. Men lavgulvsbusser synes ikke at være det helt store tema på det regionale net – endnu!
|
2 Responses to Mallorcas regionale busser