STCP: Billeder

(Senest opdateret 27.07.2015).

 

Portos sporvejsnet siden 2007

 

Linje 1

Linjeføring

  • Rua do Infante Dom Henrique (i centrum) – Rua Nova Alfândega – Massarelos (Museo do Carro Eléctrico) – Bicalho – Ponte Arrábida – Secil – Gás – Fluvial – Sobreiras – Cantareira – Passeio Alegre (Foz do Douro)

Strækningslængde: Ca. 4,8 km.
Rejsetid: Ca. 23 minutter.
Drift: Halvtimes drift i tidsrummet ca. 10:15-18:15 med to vogne.

14.10.2009: Vogn nr. 205 på linje 1 på fortovet i Rua Nova da Alfândega, hvor den netop har forladt det sidste stoppested, før den når til endestationen Infante (Rua do Infante Dom Henrique). 04.05.2011: Vogn nr. 131 i Rua Nova da Alfândega kort før endestationen Infante (Rua do Infante Dom Henrique). 04.05.2011: Vogn nr. 218 i Alameda de Basilio Teles i Massarelos lige ved STCPs værksteder og museum.
05.05.2011: Vogn nr. 218 i Foz do Douro lige før ankomsten til endestationen i Rua do Passeio Alegre. 05.05.2011: Vogn nr. 218 på endestationen i Foz do Douro (Rua do Passeio Alegre). 05.05.2011: Vogn nr. 218 på endestationen i Foz do Douro (Rua do Passeio Alegre). På ægte veteransporvejsmanér vendes stangen ved håndkraft.
05.05.2011: Vogn nr. 131 i Rua das Sobreiras. 06.05.2011: Vogn nr. 218 på endestationen Infante (Rua do Infante Dom Henrique). Vognstyreren i færd med at vende stangen. 09.05.2011: Vogn nr. 205 på endestationen Infante (Rua do Infante Dom Henrique).
06.05.2012: Vogn nr. 216 i Massarelos. 06.05.2012: Vogn nr. 218 i Massarelos. 06.05.2012: Vogn nr. 220 i Massarelos.

 

Linje 18

Linieføring

  • Massarelos (Museo do Carro Eléctrico) – Entre Quintas – Restauracão – Viriato – Carmo – Carmo – Hosp. Sto. Antonio – Restauração – Entre Quintas – Massarelos (Museo do Carro Eléctrico)

Strækningslængde: Ca. 3,3 km.
Rejsetid: Lige under 30 minutter.
Drift: Halvtimes drift i tidsrummet ca. 08:00-20:15 med én vogn.

14.10.2009: Vogn nr. 143 i Rua da Restauração kort før den når til endestationen Carmo. 14.10.2009: Vogn. nr. 143 ses her i Rua da Restauração i det centrale Porto. 14.10.2009: Vogn nr. 143 på endestationen Carmo mellem Rua do Carmo og Campo dos Mártires da Pátria. Her mødes linje 18 med linje 22, som også har endestation her og bruger sporet til højre.
04.05.2011: Vogn nr. 205 i Alameda de Basilio Teles i Massarelos lige ved STCPs værksteder og museum. 04.05.2011: Vogn nr. 213 i Rua do Carmo lige efter at have forladt endestationen Carmo. 06.05.2012: Vogn nr. 216 på endestationen i Massarelos
STCP-18_IMG_1524707.05.2012: Vogn nr. 131 på endestationen Carmo.

 

Linje 22

Linieføring

  • Batalha – Praça Batalha – Santa Catarina – Aliados – Carmo – Praça Liberdade – Praça Batalha – Batalha (ringlinie)

Strækningslængde: Hele strækningen tur-retur er ca. 2,6 km.
Rejsetid: Ca. 28 minutter.
Drift: Halvtimes drift i tidsrummet ca. 09:15-19:30 med én vogn.

14.10.2009: Vogn nr. 218 ses her på linie 22s endestation Batalha. 14.10.2009: Vogn nr. 218 på endestationen Batalha. Her har sporvejen forbindelse til Guindais funicularen, som kører ned bag tårnet i baggrunden. 04.05.2011: Vogn nr. 213 i Rua de Santa Catarina.
04.05.2011: Vogn nr. 213 i Rua de Santa Catarina. 04.05.2011: Vogn nr. 213 på endestationen Carmo, hvor linje 18 og 22 har forbindelse. 05.05.2011: Vogn nr. 413 i Rua de 31 de Janeiro. En moderne veteransporvej kan have visse problemer med fremkommeligheden. Mange bruger arealet som parkeringsbås, ….
05.05.2011: … og ikke alle bilister er lige hurtige til at få flyttet bilen væk fra sporet. Bilen skal lige læsses først. Vogn nr. 213 i Rua de 31 de Janeiro. STCP-22_IMG_1524107.05.2012: Vogn nr. 216 på Praça da Liberdade. STCP-22_IMG_1524607.05.2012: Vogn nr. 216 svinger fra Praça de Gomes Teixeira ind på Praça de Parada Leitão, hvor endestationen Carmo ligger.

 

Linje T

Linieføring

  • Rua do Infante Dom Henrique – Massarelos (Museo do Carro Eléctrico) – Carmo – Praça Liberdade – Batalha – Carmo – Museo do Carro Eléctrico – Rua do Infante Dom Henrique

Linje T oprettedes i september 2008 og indstilledes igen i juli 2011. Der var tale om en turistlinje, som bragte passagererne på en tur rundt på det meste af sporvejsnettet. Billetten var en 24 timers billet, som kostede 15 euro, og som samtidig gav adgang til STCPs sporvejsmuseum. Linjen indstilledes på grund af for ringe benyttelse.

14.10.2009: Vogn nr. 222 på sightseeing-linje T på endestationen Rua do Infante Dom Henrique. 14.10.2009: Vogn nr. 222 på sightseeing-linje T ved stoppestedet i Rua Nova da Alfândega (ligger under træerne foran sporvognen). 14.10.2009: Vogn nr. 222 på sightseeing-linje T på Campo dos Mártires da Pátria.
14.10.2009: Vogn nr. 222 på sightseeing-linje T kører fra den korte gågade Rua da Assunção ud i Rua dos Clerigos. 14.10.2009: STCP vogn nr. 222 på sightseeing-linjen gennem Portos historiske bydel. Vognen ses her i Rua dos Clérigos umiddelbart før Praça da Liberdade. 14.10.2009: Vogn nr. 222 på vej op ad Rua de 31 Janeiro. Naturligvis kan det siges at være dyrt at skulle købe en 24-timers billet til 15 € for at komme ind i vognen, men så er der da jo andre muligheder. Gratister er et udbredt fænomen både i Lissabon og Porto!
05.05.2011: Vogn nr. 203 ved stoppestedet Massarelos. 05.05.2011: Vogn nr. 203 ved stoppestedet Massarelos.

 

Faste anlæg
14.10.2009: I Rua Nova da Alfândega er sporene fjernet fra vejbanen, og i stedet er der nyanlagt et enkeltspor på fortovet. 14.10.2009: Den enkeltsporede strækning har dobbeltspor ved stoppestederne. Her ses stoppestedet i Rua Nova da Alfândega. 05.05.2011: Den dobbeltsporede endestation i Foz do Douro (Rua do Passeio Alegre). Tidligere var det jo "bare" et stoppested med krydsningsmulighed, men i dag er det vist meget sjældent, at begge spor bruges.
05.05.2011: Stoppestedet Cais do Bicalho. 06.05.2011: Endestationen i Rua do Infante Dom Henrique. 05.05.2011: I Matosinhos ses stadig sporrester langs strandpromenaden fra dengang linje 1 gik helt dertil.
05.05.2011: Sporene i Matosinhos har ikke længere forbindelse til resten af STCPs net. Sporene ender ved rundkørslen på Praça da Cidade do Salvador.

 

Busser
05.05.2011: I dag er det busserne, der benytter den tidligere sporvej i Matosinhos. STCP bus nr. 3143 af typen MAN NL310 CNG med Caetano karrosseri på linje 502 på Praça da Cidade do Salvador. 07.05.2011: STCP bus nr. 1788 af typen Mercedes-Benz O405N på linje 900 i Avenida da República. STCP-Bus200_IMG_1524407.05.2012: STCP bus nr. 2147 er af typen Mercedes-Benz O530 med Caetano City Gold 2K D karrosseri. Bussen ses her på linje 200 i Rua Clérigos.
STCP-Bus202_IMG_1524207.05.2012: STCP bus nr. 3067 af typen MAN NL233 CNG med Caetano karrosseri på linje 202 på Largo Lóios. STCP-Bus207_IMG_1524307.05.2012: STCP bus nr. 1762 af typen Mercedes-Benz O405N på linje 207 i Rua Clérigos. STCP-Bus-600_IMG_1524007.05.2012: STCP bus nr. 1111 af typen MAN NG313 Lion`s City G CNG på linje 600 på Praça da Liberdade.
STCP-Bus602_IMG_1524507.05.2012: STCP bus nr. 3239 af typen MAN NL313 CNG med Caetano City Gold karrosseri på linje 602 på Rua Campo dos Mártires da Pátria (med en lille “skønhedsfejl” i toppen af billdet).

 
 

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*