Metro do Porto: Vognparken

(Senest opdateret 14.07.2015).

 

Eurotram
MP-E_IMG_13269_Verdes

MP fik i perioden 2001-2004 fra Bombardier leveret 72 dobbeltrettede ledvogne af typen Eurotram. Vognene er 35 m. lange, har 80 siddepladser og 2 områder reserveret til kørestole. Nogle af siddepladserne er klapstole. Det gælder stolene ved kørestolspladserne samt ved dørene. Man kan endda se høflige anmodninger fra selskabet om ikke at bruge klapstolene ved dørene i myldretiden, da siddende dér kan hæmme ud- og indstigning samt måske fylde lidt for meget i forhold til, hvis pladsen blev anvendt som ståplads!

Der er tale om 100% lavgulvsvogne uden indvendige trin. Vognene har en topfart på 80 km/t., og de har aircondition. Vognen har ingen sidespejle. Disse er erstattet af små kameraer, som kan drejes og kontrolleres af vognstyreren.

Den enkelte vogn er bygget op af i alt 7 led. De 4 korte led (heriblandt de to førerkabiner) sidder hver især oven på en bogie. Mellem disse 4 led hænger 3 længere mellemled, som alle i begge sider har 2 brede automatiske døre, som skulle gøre passagerudvekslingen hurtig og nem. Vinduerne udgør en stor del af vognenes sider og er med til at gøre interiøret, der er holdt i selskabets grå, blå og gule designfarver, meget lyst og venligt.

Euro-interior_IMG_15226Pladsen forrest til venstre i Eurotram er forbeholdt kørestolsbrugere, men hvis en sådan ikke er til stede, kan andre rejsende naturligvis anvende de to klapsæder. Euro-interior_IMG_15225Sæderne nærmest dørene er klapsæder, som selskabet på små skilte høfligst anmoder passagererne om ikke at bruge i myldretiden.
Euro-interior_IMG_15217 I de korte led er der indrettet siddepladser til i alt otte passagerer.

 

Flexity Swift

Til supplering af vognparken har MP fra Bombardier anskaffet 30 nye vogne af typen Flexity Swift. Sammenlignet med Eurotram er den lidt længere (37,1 m.), ligesom den har større komfort med 100 siddepladser og en højere maximumfart på 100 km/t. Den skulle efter planen have været i drift allerede i 2008, men først 08.01.2010 kom de første vogne af typen i drift. Fra februar 2010 blev typen for alvor sat i drift på linje B. 

Vogntypen består af tre store moduler. Det højere siddepladsantal opnås ved, at der ikke er døre i midtermodulet, så denne type kun har fire døre i hver side, hvor Eurotram har seks. Også Flexity Swift har pladser til bevægelseshæmmede, ligesom der er plads til at medbringe cykler. Typen har aircondition og er forsynet med et multimedia informationssystem.

Typen er først og fremmest anskaffet med henblik på indsættelse på de længere forstadslinier, linje B og C, hvor både dens hastighed og komfort for alvor kommer til sin ret. Som oftest kører vognene i dobbelttraktion, hvilket har givet en kapacitetsforøgelse på linje B på omkring 40%.

Indsættelsen af den nye type på linje B og til dels linje C har frigjort en del Eurotram-vogne, som er blevet indsat på de øvrige linjer, hvor flere forbindelser nu udføres af vogne i dobbelttraktion. Kapaciteten på linje A er således blevet forøget med 9%, mens linje C har fået en forøgelse på 30%. På fællesstrækningen mellem Estádio do Dragão og Senhora da Hora er der tale om kapacitetsforøgelse på omkring 20%. 

Flex-Interior_IMG_15019Et kig fra midtersektionen mod den ene af enderne med det lave gulv omkring dørene og det lidt højere gulv op mod førerkabinen. Flex-Interior_IMG_15018Fra det lave gulv ved dørene fører et enkelt trin op til det lidt højere niveau i hele midtersektionen.
Flex-Interior_IMG_15017Fra det lave gulv fører et enkelt trin op til det højere niveau op mod førerkabinen. Flex-Interior_IMG_15009På det lave niveau omkring dørene er der plads til kørestole, barnevogne og cykler.

 
 

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>