Metro do Porto: Funicular dos Guindais

(Lettere redigeret 31.05.2019).

 

Historie
Metro do Porto driver også en lille “side-geschäft”, kunne man næsten tillade sig at sige – Funicular dos Guindais.

Funicularen blev oprindeligt taget i drift den 4. juni 1891, hovedsagligt som godselevator, mellem Batalha og Ribeira nede ved Douro. Allerede den 5. juni 1893 blev den igen indstillet på grund af uheld, og der gik mere end hundrede år, før man gik i gang med en rekonstruktion. Den nye funicular blev taget i brug den 19. februar 2004 og drives altså af Metro do Porto. Nu bruges den ikke længere til godstransport, men udelukkende til persontransprt. Funicularen indgår i Andante-systemet.

 

Drift
På det øverste stykke kører funicularen først vandret i en 90 m lang tunnel, hvorefter det går stejlt nedad de sidste 191 m. Højdeforskellen er på 61 m, og turen tager 3 min. Den gennemsnitlige hældning er 20%, men på det stejle stykke ned mod Ribeira er den maximale hældning oppe på 45%. Tunnelen er ikke en del af den oprindelige kabelbane, men blev ligesom den nye “bjerg”-station bygget i forbindelse med rekonstruktionen af kabelbanen i begyndelsen af 2000-tallet.

Banen betjenes af to kabiner, der hver kan rumme 25 passagerer. På grund af den meget uens hældningsgrad har vognene et “harmonika”-system, som hele tiden sørger for, at vognkassen holdes vandret. De to vogne mødes øverst lige på overgangen mellem det flade og stejle stykke.

Funicular dos Guindais havde i 2008 ca. 400.000 passagerer. I de efterfølgende år steg dette tal støt og var i 2011 vokset til 493.095. Herefter fulgte nogle år med vigende passagertal, som i 2014 var nede på 442.127. Siden er det på ny gået fremad, og i 2017 var der hele 640.756, som benyttede sig af funicularen.

 

Billeder
14.10.2009: Guindais-funicularen på stejlstrækningen ned fra Batalha til Ribeira ved Avenida de Gustavo Eiffel lige neden for Ponte Dom Luis I, hvorfra billedet er taget.14.10.2009: Guindais-funicularen på stejlstrækningen ned fra Batalha til Ribeira ved Avenida de Gustavo Eiffel lige neden for Ponte Dom Luis I, hvorfra billedet er taget. 14.10.2009: På den øverste strækning forløber Guindais-funicuralen næsten vandret og kører gennem en tunnel ved tårnet, bag hvilket der er forbindelse til STCPs sporvogn linje 22 mod Carmo.14.10.2009: På den øverste strækning forløber Guindais-funicuralen næsten vandret og kører gennem en tunnel ved tårnet, bag hvilket der er forbindelse til STCPs sporvogn linje 22 mod Carmo. 04.05.2011: Bjergstationen, som blev nyanlagt ved rekonstruktionen af funicularen. Til højre kortaflæseren, som giver adgang til funicularen, hvis ellers man har en gyldig Andante-billet.04.05.2011: Bjergstationen, som blev nyanlagt ved rekonstruktionen af funicularen. Til højre kortaflæseren, som giver adgang til funicularen, hvis ellers man har en gyldig Andante-billet.
04.05.2011: Et kig fra bjergstationen og ud gennem tunnelen.04.05.2011: Et kig fra bjergstationen og ud gennem tunnelen. 04.05.2011: På toppen lige før stejlstrækningen er funicularen dobbeltsporet, så de to vogne kan krydse hinanden, når de skifter plads.04.05.2011: På toppen lige før stejlstrækningen er funicularen dobbeltsporet, så de to vogne kan krydse hinanden, når de skifter plads. 04.05.2011: Vogn for opadgående på vej ind i tunnelen og på den dobbeltsporede strækning.04.05.2011: Vogn for opadgående på vej ind i tunnelen og på den dobbeltsporede strækning.
04.05.2011: Vogn for nedadgående på den dobbeltsporede strækning.04.05.2011: Vogn for nedadgående på den dobbeltsporede strækning. 04.05.2011: En af vognene på det øverste stykke af funicularen.04.05.2011: En af vognene på det øverste stykke af funicularen. 04.05.2011: Vogn ankommer til dalstationen (Ribeira) ved Douro for foden af Ponte Dom Luis I.04.05.2011: Vogn ankommer til dalstationen (Ribeira) ved Douro for foden af Ponte Dom Luis I.
04.05.2011: Den øverste del af funicularen med dobbeltsporet og tunnelen ind til Batalha.04.05.2011: Den øverste del af funicularen med dobbeltsporet og tunnelen ind til Batalha. 04.05.2011: En af de to vogne på dalstationen.04.05.2011: En af de to vogne på dalstationen. 04.05.2011: Et kig fra dalstationen ved Douro op ad stejlstrækningen.04.05.2011: Et kig fra dalstationen ved Douro op ad stejlstrækningen.

 
 

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*