(Lettere redigeret 21.08.2020).
På denne side finder du en præsentation af de vogne, som Rostocker Straßenbahn AG har erhvervet efter murens fald og DDR’s ophør i 1989. Du kan skrolle ned over siden, men du kan også klikke dig frem til de enkelte vogntyper herunder ved at klikke på RSAG-logoerne til venstre.
Tatra bogiemotorvogn, type T6A2, og bogiebivogn, type B6A2
|
|||
I det meste af DDR-tiden var Rostocks sporveje præget af materiel, der var købt brugt hos andre østtyske sporvejsselskaber, og som ofte havde en noget tvivlsom kvalitet. Først da det lakkede mod enden for DDR, blev det besluttet at anskaffe helt nye vogne fra Tatra i Prag, men de nye vogne kom først i drift i Rostock efter murens fald. I første omgang anskaffede Rostocker Nahverkehr 12 motorvogne og 6 tilsvarende bivogne, som alle kom i drift i løbet af 1990. I 1991 kom så yderligere 12 motorvogne til.
Vogntypen
Motorvognen er en enretnings bogievogn med gummiaffjedrede hjul, den er 14,5 meter lang og er forsynet med fire TE 023 motorer, der hver har en ydelse på 43 kW. Desuden har den energibesparende TV-3 chopperstyring. Den havde oprindelig 3 foldedøre, forrest og bagest med tre fløje og i midten med fire. Ved leveringen var vognen forsynet med den traditionelle rhombepantograf og malet i den cremegule farve, som var Rostocker Nahverkehrs designfarve på dette tidspunkt.
![]() Både motor- og bivogn har i hele vognens udstrækning højt gulv omkring 90 cm over skinneoverkanten. Motorvognen havde oprindelig 28 siddepladser, bivognen 29, der for de flestes vedkommende er placeret fremad i kørselsretningen. Stolene var oprindelig udført i skålformet plast, men allerede i 1991 blev der monteret polstring på sæderne.
Moderniseringer
Siden vognenes indsættelse blev der ofret mange penge på modernisering af disse. Som nævnt fik sæderne polstring allerede i 1991, og i 1993-94 blev skydevinduerne af sikkerhedsgrunde erstattet af klapvinduer. I samme periode blev bremserne forbedret, de gummifjedrede hjul blev erstattet af en ny og bedre type, såkaldte Bochumer hjul af type Bo84, og vognene fik nye matrix destinationsskilte, også indvendigt, til angivelse af f.eks. næste stoppested.
I 1992 besluttede RSAG, at selskabet skulle satse på lavgulvsledvogne. Disse skulle leveres med Einholm etbenspantograf, og derfor blev Tatra nr. 613, senere nr. 701, forsøgsvis forsynet med en sådan. Nr. 701 bevarede denne pantograf resten af sin driftstid, mens de øvrige Tatra motorvogne bevarede den oprindelige type.
![]() En ny moderniseringsbølge satte ind i perioden 1996-2001. Her erstattedes foldedørene med udadgående skydedøre, én foran og én bagtil samt en dobbelt midterdør. Gulvene fik ny skridsikker belægning, og man forbedrede støjdæmpningen i kabinen. For at skaffe plads til bl.a. cykler og barnevogne, evt. kørestole, reduceredes siddepladsantallet med én. Udvendigt fik vognene nye lygter, og der blev monteret skærme på bogierne for at dæmpe kørestøjen. I forbindelse med moderniseringen blev langt de fleste vogne ommalet til RSAG’s trafikblå design.
Bivogne og omnummering af motorvognene
Da man i 1989-90 anskaffede de første Tatra-vogne, heriblandt de seks bivogne, var det med henblik på fleksibel dannelse af vogntog. Man kunne således køre med solomotorvogne, motorvogn + bivogn, motorvogn + motorvogn og endelig de såkaldte “stortog” bestående af motorvogn + motorvogn + bivogn. Passagertallene dalede dog meget stærkt umiddelbart efter DDRs ophør, og driften med stortog blev derfor kortvarig (sluttede allerede i 1991), og i løbet af 1996-97 blev alle seks bivogne taget helt ud af drift. I 2005-06 blev de solgt til den ungarske by Szeged.
I forbindelse med bivognenes udrangering gik man over til at køre motorvognene i dobbelttraktion. Halvdelen af vognene “udnævntes” derfor til “førende vogn” og fik nye numre 701-12, mens de øvrige fik betegnelsen “førte vogne” og nye numre 801-12. Derfor blev frontkoblingerne på nr. 701-12 overflødige og tilsvarende med hækkoblingerne på nr. 801-12. Følgelig fik motorvognene monteret ny fronter eller hækpartier, der passede til vognenes udseende. I forbindelse med lavgulvsbivognenes indsættelse i driften i 2001-03 (se nedenfor) forsvandt opdelingen af motorvognene i de to kategorier, men nummereringen blev bibeholdt, og alle motorvogne fik samme front- og hækparti.
Oversigt
|
|||
Type: | Enretnings bogiemotorvogn, type T6A2 Enretnings bogiebivogn, type B6A2 |
||
Vognnumre: | T6A2: Oprindelig nr. 601-612 (leveret i 1990) og 613-624 (leveret i 1991). Omnummereret til 701-12 og 801-12 i midten af 1990erne. B6A2: Nr. 801-06. |
||
Konstruktør: | ČKD Tatra | ||
Spænding: | 750 V DC | ||
Længde: | 14,5 meter | ||
Bredde: | 2,2 meter. | ||
Vægt: | Motorvognen: Cirka 18,1 tons (tom) Bivognen: Cirka 14,3 tons (tom) |
||
Sporvidde: | 1.435 mm | ||
Hastighed: | 55 km/h | ||
Vognens opbygning: | Bogievogn med 2 bogier | ||
Gulvhøjde: | 900 mm over skinneoverkant i hele vognen. | ||
Motorer: | 4 TE 023 motorer, hver med en ydelse på 45 kW. | ||
Styring: | TV3 thyristorer | ||
Antal pladser: | Motorvognen: Oprindelig 28 siddepladser og ca. ? ståpladser (ved et gennemsnit på 4 personer pr. kvadratmeter). I forbindelse med ombygning af vognene skaffedes plads til transport af cykler, barnevogne eller kørestole ved at inddrage én siddeplads. Bivognen: 29 siddepladser og ca. ? ståpladser. |
||
Kilder
|
DUEWAG lavgulvsledvogn, type 6NGTWDE (eller 6N1)
|
|||
Da RSAG som det første trafikselskab i det tidligere DDR for alvor valgte at satse på drift med lavgulvsmateriel og i 1992 bestilte 40 nye lavgulvsledvogne, blev de til i et større samarbejde mellem flere store tyske sporvognsproducenter. Deutsche Waggonbau AG (Werk Bautzen) stod for den mekaniske del, DUEWAG AG i Düsseldorf leverede understellet med to bogier og to enkeltakser, mens ABB Henschel AG i Mannheim og Siemens AG i Erlangen leverede den elektriske udrustning, styringssystem og motorer.
Vogntypen
De nye vogne fik typebetegnelsen 6NGTWDE, som står for 6achsiger Niederflur-Gelenk-TriebWagen mit Drehstromantrieben, Einrichtungsbauart. Der er altså tale om en enretnings-lavgulvs-ledmotorvogn med drejestrømsmotorer.
Vognen består af tre led og er ca. 30,4 meter lang. De to motorbogier er placeret på hvert sit yderled, mens midterleddet har en enkelt hjulaksel i hver ende. Den har fem udadgående skydedøre – en dobbelt skydedør på midterleddet samt en dobbelt og en enkelt skydedør på hvert af de to yderled. Der er tale om en 70% lavgulvsvogn, hvor ind- og udstigning gennem de tre dobbelte skydedøre sker trinløst, mens der er en niveauforskel på et enkelt trin, hvis man benytter de to enkelte døre i hver sin ende af vognen.
Ledvognene kører aldrig sammenkoblet i drift, men kun som enkeltvogne. Derfor har de ikke egentlige driftskoblinger, men er kun forsynet med Albert hjælpekoblinger både for og bag. Disse koblinger anvendes kun ved bugsering af vognene.
Indvendig indretning
Indvendigt har vognen aflukket førerkabine, skridsikker gulvbelægning og 81 siddepladser (nr. 651-665 havde oprindeligt 87), der for størstedelens vedkommende vender fremad i kørselsretningen. Specielt over motorbogierne er der dog placeret en del siddepladser med ryggen mod kørselsretningen. Passagerinformation (næste stop osv.) sker indvendigt med LED-matrix skilte.
Gulvhøjden i vognen varierer fra 300 mm over skinneoverkanten i indstigningsområdet omkring de tre dobbelte skydedøre over 350 mm i det egentlige lavgulvsområde til 560 mm over de to motorbogier. Til forskel fra mange andre lavgulvsvogne er forskellen mellem de forskellige niveauer trinløs. Det eneste indvendige trin fører op til fire siddepladser i vognens bagende.
Motorer og elektronik
Hver motorbogie har to vandkølede drejestrøms asynchronmotorer, som hver yder 95 kW. Jævnstrømmen fra ledningsnettet bliver i sporvognen ved hjælp af en vekselretter omformet til en tre-faset vekselstrøm. Hvert drev har en bremsekontroller, der sørger for, at den energi, der dannes ved opbremsningen, sendes tilbage i ledningsnettet til brug for andre vogne.
De først leverede vogne havde udvendige LCD matrix destinationsskilte. Disse viste sig imidlertid ikke at være tilstrækkelig læsbare, hvorfor man gik over til de betydelig klarere LED matrix skilte.
I 2000 udstyredes vogn nr. 257 forsøgsvis med en styringsenhed fra Fahrzeugausrüstung Berlin GmbH. Alle øvrige vogne af typen fik i forbindelse med ibrugtagningen af tunnellen under Rostocks hovedbanegård i 2003 installeret ATC udstyr. Ved kørsel gennem tunnellen standses sporvognene således automatisk, hvis de passerer et signal, der viser stop.
I 2005 installeredes videoovervågning i samtlige vogne. Installationen skete både for at forbedre passagerernes sikkerhed og for at forhindre et indtil da ret omfattende hærværk på det rullende materiel. Ifølge en medarbejder ved RSAG har resultatet været en succes
Oversigt
|
|||
Type: | 70% lavgulvs enretningsvogn, type 6NGTWDE | ||
Vognnumre: | Nr. 651-665 (i drift i 1994) Nr. 666-676 (i drift fra 1995) Nr. 667-689 (i drift fra 1996) Nr. 690 (i drift fra 1997). |
||
Konstruktører: | DUEWAG AG i Düsseldorf – understel med bogier og enkeltakser. Deutsche Waggonbau AG (Werk Bautzen) – den mekaniske del. ABB Henschel i Mannheim og Siemens AG i Erlangen – elektriskudrustning og motorer mv. |
||
Spænding: | 750 V DC | ||
Længde: | 30,4 meter | ||
Bredde: | 2,3 meter(?) | ||
Vægt: | Cirka 31,0 tons (tom) | ||
Sporvidde: | 1.435 mm | ||
Hastighed: | 70 km/h (op til 80 km/h mulig ved en ændring af softwaren) | ||
Vognens opbygning: | 3 vognled med 1 bogie på de to yderled samt to enkelte aksler under midterleddet. | ||
Gulvhøjde: | Indstigningshøjden: 300 mm over skinneoverkant. Lavgulvsområdet: 350 mm over skinneoverkant. Højgulvsområdet over motorbogierne: 560 mm over skinneoverkant. |
||
Motorer: | 4 drejestrøms motorer, hver med en ydelse på 95 kW af typen ABB 4 WXA 2544. | ||
Særligt elektronisk udstyr: | Regenerative bremser. ATC styring indbygget i vognene i 2002-03. |
||
Antal pladser: | 81 siddepladser 92 ståpladser (ved et gennemsnit på 4 personer pr. kvadratmeter). |
||
Kilder
|
Vossloh lavgulvsledvogn, type 6N2
|
|||
Den 30. juli 2014 satte Rostocker Straßenbahn AG (RSAG) de første 2 af i alt 13 nye sporvogne i drift. Resten af vognene blev leveret i løbet af 2014, og det betød enden for selskabets ca. 25 år gamle Tatra T6A2 motorvogne og Bombardier lavgulvsbivognene af type 4NBWE fra 2001-03
Vogntypen
Den nye vogntype, som bærer betegnelsen 6N2, er konstrueret af et konsortium bestående af Vossloh Kiepe GmbH og Vossloh España S.A. Den er 32 m lang (1,4 m længere end RSAGs øvrige ledvogne) og ved perronkanten 2,30 m bred. Vognkassen i siddeniveau når dog en bredde på 2,65 m, hvilket gør vognen væsentlig mere rummelig og komfortabel end sine forgængere.
Ved farvevalget er der gjort lidt op med RSAGs hidtidige design. I stedet for trafikblå (som RSAG kalder den farve, der hidtil har været anvendt) og cremehvid har man således valgt himmelblå og aluminium.
Indvendig indretning
Vogntypen er en 100% lavgulvsvogn med trinløs ind- og udstigning, ligesom den er helt uden indvendige trin og siddepladspodier – når man lige ser bort fra de to allerbageste pladser, som er placeret med et lille trin op. Ud over siddepladserne har vognen fire multifunktionsområder, der er markeret med gul gulvbelægning, og som er beregnet for kørestole, rollatorer, børne- og klapvogne samt cykler.
![]() Passagerinformation
Passagerinformationen sker indvendigt på fem 19-tommer fladskærme, hvor man kan følge med i, hvor man er på linjen. Skærmene har en størrelse og opløsning, der også gør dem læsbare for folk med synshandikap. Ud over det bliver alle stoppesteder – som i alle RSAG’s øvrige sporvogne og busser – meddelt i god tid over det indvendige højttalersystem; men Vossloh vognene har også udvendige højttalere, som kan informere passagererne på stoppestederne om linje og retning – et særligt hensyn til blinde og svagtseende. Anvendelsen af de udvendige højttalere skal dog først igennem en testfase, hvor både tilbagemeldinger fra brugerne og fra de omkringboende skal være med til at afgøre, om det er et system, der skal benyttes i den daglige drift.
Energi
Såkaldte supercaps på vognens tag lagrer den energi, der opstår ved nedbremsning. Den oplagrede energi kan genanvendes ikke bare til accellerationen efter standsning, men også til klimatisering af vognens indre, hvad enten det drejer sig om opvarmning om vinteren eller nedkøling om sommeren. Derved henter vognen væsentlig mindre energi ud af ledningsnettet end den øvrige vognpark.
Cockpittet
Cockpittet – eller vognstyrerkabinen – er forsynet med monitorer, hvor vognstyreren kan se alt, hvad der foregår omkring og i vognen. Udvendige spejle er således afskaffet og erstattet af små videokameraer. Som noget nyt er adskillelsen af cockpittet fra passagerkabinen udført næsten helt i glas, så passagererne har en god mulighed for at følge med i, hvad der foregår fremad.
![]() ![]() ![]() ![]() Oversigt
|
|||
Type: | 100% lavgulvs enretningssporvogn, type 6N2 | ||
Vognnumre: | Nr. 601-13. | ||
Konstruktør: | Vossloh Kiepe GmbH og Vossloh España S.A. | ||
Spænding: | 750 V DC | ||
Længde: | 32 meter | ||
Bredde: | 2,65 meter på siddeniveau. 2,30 meter på niveau med perronoverkanten. |
||
Vægt: | Cirka 40 tons (tom) | ||
Sporvidde: | 1.435 mm | ||
Hastighed: | Begrænset til 60 km/t under driften. (max 70 km/t mulig) |
||
Vognens opbygning: | 5 vognled og 3 bogier (2 motorbogier og 1 løbebogie) |
||
Motorer: | 4 motorer, hver med en ydelse på 100 kW. | ||
Energilagring: | Supercaps (800 A) til begrænsning af energibelastningen ved accelleration samt til opvarmning hhv. nedkøling af passagerkabinen. | ||
Antal pladser: | 71 siddepladser 139 ståpladser (ved et gennemsnit på 4 personer pr. kvadratmeter). |
||
Kilder
|
Total Page Visits: 2340
Total Website Visits: 754456