Busparken

(Senest opdateret 09.06.2015).

 

Leverandører

Titsas ca. 550 busser kommer fra flere busproducenter, som f. eks. Van Hool, Mercedes Benz, MAN, Volvo og Irisbus Iveco samt ikke mindst Scania. Når man lige ser bort fra Van Hool har alle de øvrige producenter et udpræget samarbejde med den spanske Castrosua koncern, som fremstiller karrosserier. Castrosua blev grundlagt i 1948 og er hjemmehørende i det nordvestlige Spanien (Santiago de Compostela) og består desuden af firmaerne Carsa, Insucar (hjemmehørende på De Kanariske øer) og Cidsa.

Det er dog ikke kun Castrosua gruppen, der leverer karrosserier til Titsas busser, også Noge og Irizar har leveret en del busser til selskabet. Noge har eksisteret siden 1964 og har hovedsæde i Arbúcies i Catalonien. Af Titsas busser har Noge leveret karrosserier til både Scania og Irisbus Iveco busser. Irizar er også en spansk karrosseri producent med rødder helt tilbage til 1889. Firmaet har især arbejdet sammen med Scania, men har dog også leveret karrosserier til Irisbus Iveco, Volvo og Mercedes. Irizar hører hjemme i byen Ormaiztegi i Baskerlandet, men har desuden en række fabrikker rundt omkring i verden.

Endnu en spansk karrosseri producent er repræsenteret i Titsas buspark. Det handler om firmaet Unvi, som blev dannet i 1995 og har specialiseret sig i produktionen af midi- og mikrobusser, busser med kørestolelifts og helt specielle bustyper som f.eks. biblioteksbusser og mobile kontorer mv.

Bustyper

Bustyperne er mange. Titsa har et stort antal 10-12 m lange standard-busser til indsættelse på de regionale linier. Størsteparten af disse er højgulvsbusser. På de mest belastede ruter indsættes maxi-busser på omkring 15 m i samme kvalitet som standard-busserne, men altså noget længere end disse og med to bagaksler, hvoraf den bageste er med drejelige hjul. Begge disse typer domineres af Scania og Castrosua, men Scania har tillige leveret en del eksemplarer med Irizar karrosseri.

Både Scania og Irisbus Iveco har desuden leveret en del busser med karroseri fra Noge, heriblandt den luksusprægede Noge Touring bus.

Til de mindre benyttede ruter (typisk lokalruter og bybuslinier) råder man over et antal midi-busser, som er lidt kortere end standarbusserne. F.eks. leverede Van Hool i 1990’erne et antal busser bygget op på et Mercedes Benz O405 chassis, og firmaet leverer stadig busser til Titsa, både midi-, standard- og ledbusser. I Santa Cruz ses desuden en række busser med lavt gulv i den forreste halvdel af bussen. Disse typer, som er leveret af både MAN, Volvo og Mercedes, kendes let ved, at de på fronten ved siden af vognnummeret har et lille kørestolssymbol, ligesom der over vinduerne i forreste del af vognen er malet Piso Bajo (dvs. lavt gulv).

Til de helt trafiksvage ruter har Titsa hos Irisbus Iveco anskaffet et større antal mini-busser med plads til blot ca. 37 passagerer. Disse busser er forsynet med et Compa karrosseri fra Unvi.

Endelig har Titsa også et antal ledbusser, som bl.a. er indsat på nogle af de trafiktunge linier med udgangspunkt i Santa Cruz. Ledbusserne er leveret af MAN og Van Hool.

Oversigt

Herunder er det forsøgt at sætte de mange forskellige bustyper lidt i system. Titsa selv giver ikke mange oplysninger om vognparken på sin hjemmeside. Derfor har det været nødvendigt at søge oplysningerne på andre internetsider – sider, som det ikke er lige let at finde frem til, og hvis seriøsitet det kan være svært at vurdere. Oplysningerne herunder er derfor sammenstykket fra en del forskellige websites. Af den grund er det vigtigt at pointere, at oversigten ikke gør krav på at være udtømmende eller korrekt i mindste detalje. Derfor vil enhver rettelse eller tilføjelse være velkommen og blive modtaget med taknemmelighed.

1. Scania
TITSA-493_IMG_10944

  • Forskellige typer Scania standardbusser (11-12 m)
  • Højt gulv i hele vognens længde
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 City
  • Interne 4300-numre
  • På billedet ses nr. 4376
TITSA-907_IMG_00872

  • Forskellige typer Scania standardbusser (11-12 m)
  • Lavt gulv i vognens forreste halvdel
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 City
  • Interne 4900-numre
  • På billedet ses nr. 4915
TITSA-473_IMG_11068

  • Forskellige typer Scania standardbusser (11-12 m)
  • Højt gulv i hele vognens udstrækning
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus
  • Interne 4100-, 7800- og 7900-numre.
  • På billedet ses nr. 7936
TITSA-111_IMG_12832

  • Scania maxibus (ca. 15 m)
  • To bagaksler, hvoraf den bageste har drejelige hjul
  • Højt gulv i hele vognens udstrækning
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus
  • Interne 7800-numre
  • På billedet ses nr. 7878
TITSA-110_IMG_06875

  • Scania standardbus (11-12 m)
  • Højt gulv i hele vognens udstrækning
  • Karrosseri: Irizar InterCentury
  • Interne 7500-, 7600- og 7700-numre
  • På billedet ses nr. 7700
TITSA-111_IMG_06924

  • Scania maxibus (15 m)
  • Højt gulv i hele vognens udstrækning
  • Karrosseri: Irizar InterCentury
  • Interne 7800-numre
  • På billedet ses nr. 7801
TITSA-325_IMG_06956

  • Scania standardbus (11-12 m)
  • Højt gulv i hele vognens udstrækning
  • Karrosseri: Noge Touring Intercity (ses også betegnet Noge Catalan)
  • Interne 3500-numre
  • På billedet ses nr. 3508
2. Irisbus/Iveco
TITSA-325_IMG_14584

  • EuroRider C31A standardbus (12 m)
  • Højt gulv i hele vognens udstrækning
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus
  • Interne 3100-numre
  • På billedet ses nr. 3104
TITSA-946_2014-1

  • EuroRider SRI C31 standardbus (12 m)
  • Højt gulv i hele vognens udstrækning
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus karrosseri
  • Interne 7400-numre
  • På billedet ses nr. 7406
TITSA-108_IMG_14457

  • EuroRider C33A standardbus (12 m)
  • Højt gulv i hele vognens udstrækning
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus karrosseri
  • Interne 3000-numre
  • På billedet ses nr. 3010
TITSA-325_IMG_14312

  • Type: EuroRider C33A (12 m)
  • Højt gulv i hele vognens udstrækning
  • Karrosseri: Noge Touring Intercity
  • Interne 3500-numre
  • På billedet ses nr. 3551
TITSA-101_DSC_0619

  • EuroRider C35A SRI standardbus (12 m)
  • Højt gulv i hele vognens udstrækning
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus
  • Interne 3000-numre
  • På billedet ses nr. 3002
TITSA-913_IMG_14446

  • Midilavgulvsbus (9,5 m)
  • Lavt gulv i hele vognens længde
  • Karrosseri: Europolis Cacciamali
  • Interne 5200-numre
  • På billedet ses nr. 5221
TITSA-462_IMG_14566

  • Daily minibus
  • Højt gulv i hele vognens længde
  • Karrosseri: UNVI Compa
  • Interne 5500-numre
  • På billedet ses nr. 5545
3. Van Hool
TITSA-908_IMG_00899

  • Van Hool A600 midibus (9,5 m)
  • Lav gulv i hele vognens udstrækning
  • Interne numre 4600-4609 og 5101-5125
  • På billedet ses nr. 5120
TITSA-921_IMG_14485

  • Van Hool midibus A308 (9,5 m)
  • Lavt gulv i hele vognens udstrækning
  • Interne numre 5250-5260
  • På billedet ses nr. 5252
TITSA-908_DSC_0598

  • Van Hool NewA308 midibus (9,5 m)
  • Lavt gulv i hele vognens udstrækning
  • Interne numre 5261-5277 og 5280-5287
  • På billedet ses nr. 5286
TITSA-910_15285

  • Van Hool NewAG300 lavgulvsledbus (18 m)
  • Lavt gulv i hele vognens udstrækning
  • Interne 5700-numre
  • På billedet ses nr. 5704
TITSA-325_IMG_14524

  • Van Hool T915CL standardbus (12 m)
  • Højt gulv i hele vognens udstrækning
  • Interne 3600-numre
  • På billedet ses nr. 3603
TITSA-904_2014-3

  • Van Hool NewA330 standardbus (12 m)
  • Lavt gulv i hele vognens udstrækning
  • Interne numre fra 5150 og opefter
  • På billedet ses nr.5158
4. MAN
TITSA-234_IMG_06904

  • MAN standardbus (11-12 m)
  • Lavt gulv i vognens forreste halvdel
  • Karrosseri: Carsa CS.40 City
  • Interne 4800-numre
  • På billedet ses nr. 4811
TITSA-901_IMG_14486

  • MAN standardbus (11-12 m)
  • Lavt gulv i vognens forreste halvdel
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 City
  • Interne 4900-numre
  • På billedet ses nr. 4977
TITSA-910_IMG_12626

  • MAN CNG standardbus (12 m)
  • Lavt gulv i vognens forreste halvdel
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 City
  • Interne 4900-numre (det er uvist, om der er tale om en prototype, eller om Titsa har flere eksemplarer af denne vogntype)
  • På billedet ses nr. 4956
TITSA-910_IMG_14447

  • Lavgulvsledbus type MAN NG363F (18 m)
  • Lavt gulv i hele vognens udstrækning
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Versus
  • Interne 5800-numre
  • På billedet ses nr. 5800
TITSA-014_IMG_14473

  • Standardbus type MAN 18.310 HOCL-NL (12 m)
  • Lav gulvhøjde i bussens forreste halvdel
  • Karrosseri: Castrosua CS 40 Magnus
  • Interne 5600-numre
  • På billedet ses nr. 5629
5. Mercedes-Benz
TITSA-237_IMG_06876

  • Mercedes-Benz 612 standardbus (12 m)
  • Lav gulvhøjde i vognens forreste halvdel
  • Karrosseri: Castrosua/Carsa CS.40 City
  • Interne 5400-numre.
  • På billedet ses nr. 5448
TITSA-940_2014-1

  • Mercedes-Benz 413 CDI minibus
  • Højt gulv i hele vognens udstrækning
  • Karrosseri: Mercedes-Benz Sprinter Mk 1
  • Interne 5500-numre
  • På billedet ses nr. 5502
6. Volvo
TITSA-233_IMG_14442

  • Volvo B7R standardbus (12 m)
  • Bussen har lavt gulv i forreste halvdel
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus
  • Interne 5900-numre
  • På billedet ses bus nr. 5909

 
 

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*