Tenerife (TITSA)

(Senest opdateret 12.02.2018)

 

Oversigt

Billeder (ordnet linievis)


 

Et offentligt selskab

Transportes Interurbanos de Tenerife, S.A.U. driver samtlige busruter på ferieøen Tenerife. Busselskabet, som kan datere sin oprindelse helt tilbage til de første private hesteomnibusser mellem Santa Cruz og La Laguna i 1884, har siden 1986 været et offentligt aktieselskab ejet af Cabildo Insular de Tenerife (Tenerifes lokalstyre).

Driften

Ud over de mange regionale buslinier mellem Tenerifes byer og turistområder står Titsa også for bybusdriften i en række af øens byer. Den vigtigste af disse er naturligvis bybusdriften i øens hovedstad Santa Cruz de Tenerife og dens naboby La Laguna, men man kører også bybusser i f.eks. Los Realejos, Adeje og Guía de Isora.

Titsa har omkring 160 buslinier, som man betjener med en vognpark på omkring 550 busser af meget forskellig art. I 2010 lå passagertallet på omkring 40 millioner, hvoraf de 31 millioner rejste med de regionale linier, mens ca. 9 millioner tog turen med bybuslinjerne. I alt blev der gennemført 1,9 millioner busture. Passagertallet har tidligere været højere, men Titsa har også mærket de naturlige følger af den finansielle krise, både hvad angår mængden af turister og transporten mellem hjem og arbejde. I 2012 blev der således kun transporteret i alt ca. 36 mio. passagerer. “Titsa kører 24 timer i døgnet, 365 dage om året, og for at sikre busserne kan nå alle rejsende, er der ca. 3.700 stoppesteder fordelt ud over hele øen,” skriver Titsa på selskabets website.

Medarbejderstab

Titsa har i dag en stab på omkring 1.600. Hovedparten af disse er chauffører og andet trafikpersonale (1.300 ansatte), mens 200 mekanikere står for vedligeholdelsen af busparken, og 100 kontormedarbejdere tager sig af de administrative opgaver.

Gennemsnitsalderen for de ansatte er lige omkring de 40 år. Titsa er en udpræget mandearbejdsplads, men selskabet påpeger dog, at antallet af kvinder i virksomheden er gradvist steget til nu at udgøre 9% af de ansatte.

Busparken

Titsa har gennem efterhånden adskillige år på sin website anført, at man med 550 busser med en gennemsnitsalder på 7 år råder over en af de mest moderne vognparker i Europa. Selskabets anfører samtidig, at målsætningen er at forsyne øen med et dynamisk, effektivt og moderne offentligt trafiksystem, som er miljøvenligt, let tilgængeligt og brugervenligt, og som skal være et reelt alternativ til privatbilen. Derfor er alle vogne forsynet med den nyeste teknologi med hensyn til sikkerhed (nyeste bremsesystemer, beskyttelsessystemer i tilfælde af ulykker osv.), komfort (f.eks. air condition) og miljømæssige krav, især hvad angår lavere emission af forurenende gasser.

Som en følge af denne politik anskaffer Titsa kun busser og bustyper, som lever op til Euro 5 standarden. Titsas nyeste anskaffelser ligger endda over Euro 5 standarden, idet de udleder endnu mindre forurenende gasser, end der kræves i denne standard.

Yderligere tilføjer Titsa, at 99% af bybusserne er fuldt tilgængelige, dvs. har lavtgulvsområder, mens kun 30% af de busser, som kører på de regionale linjer har denne standard.

Når man så går ind bag de “officielle erklæringer”, så havde Titsa efter 2010 – først og fremmest af økonomiske årsager – reelt problemer med at fastholde erklæringen om bussernes gennemsnitlige alder, som frem mod 2014 voksede til mellem ti og elleve år med køretøjer, der havde været i drift i helt op til fjorten år. Derfor havde Titsa efterhånden oparbejdet et stort behov for nye busser, som imidlertid ville kræve store investeringer.

Stillet over for det problem gik Titsa og lokalregeringen på Tenerife i gang med at undersøge forskellige muligheder for at forny vognparken. Det helt overordnede mål var selvsagt at skaffe busserne billigst muligt. Det skulle vise sig, at det var billigere og mere fordelagtigt at lease busserne end at købe dem. Derfor indgik Titsa og lokalregeringen en aftale med Volvo, Scania og Castrosua om at lease 191 busser i perioden 2015-19. Aftalen betyder, at Titsa leaser busserne for en syvårig periode, hvorefter de er fuldt afskrevet og bliver udskiftet med nye. Aftalen, der ifølge avisen Diario de Avisos koster 46,3 mio. euro over fem-års perioden, gør det muligt kontinuerligt at forny vognparken, så en stor del af Titsas busser i de kommende år vil have en maksimal alder på syv år.

Under den nye leasingaftale har Titsa siden 2015 løbende anskaffet et betydeligt antal busser. Det drejer sig om busser fra Volvo (B8R og B11R) på tolv meter og fra Scania både på ti og tolv meter samt i en ledbus udgave. Alle busser har Magnus.E karrosseri fra Castrosua. Som noget ganske nyt har Titsa rådført sig med de bevægelseshæmmedes organisationer, så busserne har plads til 1-2 kørestole og er forsynet med lifter eller dobbeltramper ved midterdøren.

 
 

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>