Tyske jernbaner

(Senest opdateret 31.08.2020).
Klik på logoerne for at få information om selskaberne bag.
[popup_anything id=”44955″] [popup_anything id=”44962″] [popup_anything id=”44990″] [popup_anything id=”45003″]
Rostocks S-Bahn
Deutsche Bahn står for driften af Rostocks S-Bahn i området Warnemünde, Rostock og Güstrow. S-Bahn systemet består af tre linjer, som det fremgår af kortskitsen herunder:
  • S1: Warnemünde Bhf – Lütten Klein – Rostock Hbf
  • S2: Warnemünde Bhf – Lütten Klein – Rostock Hbf – Schwann – Güstrow
  • S3: Warnemünde Bhf – Lütten Klein – Rostock Hbf – Laage – Güstrow
S-Bahn_Rostock
Rostocks S-Bahn betjenes af Talent 2 togsæt (DB serie 442) fremstillet af Bombardier i Hennigsdorf. Talent står for Talbot leichter Nahverkehrs-Triebwagen. Talbot i Aachen er ifølge Wikipedia Tysklands ældste fremstiller af skinnekøretøjer og var indtil 01.07.2013 en del af Bombardier-koncernen. Talent 2 vogntypen blev første gang præsenteret for offentligheden på Inno Trans messen i Berlin 23.09.2008, og DB har siden da bestilt mere end 200 sæt af typen. Togsættene har på grund af deres front fået tilnavnet “Hamsterbacke” (hamsterkæbe).
31.08.2015: Talent 2 vognsæt med nr. 442 356 på linje S1 På Rostock Hbf. 31.08.2015: Talent 2 togsæt på linje S1 under indkørsel til Rostock Hbf. 31.08.2015: Talent 2 vognsæt med nr. 442 849 på linje S1 ved Marienehe Bhf i retning mod Rostock.
31.08.2015: Talent 2 vognsæt med nr. 442 358 på linje S1 ved Marienehe Bhf i retning mod Rostock. 31.08.2015: Talent 2 vognsæt med nr. 442 841 på linje S1 lige før Marienehe Bhf i retning mod Warnemünde. 31.08.2015: Talent 2 vognsæt med nr. 442 341 på linje S1 ved Marienehe Bhf i retning mod Warnemünde.
31.08.2015: Talent 2 vognsæt med nr. 442 352 på linje S2 på stationen ved Park Straße i retning mod Warnemünde. 31.08.2015: Talent 2 vognsæt med nr. 442 359 på linje S2 på stationen ved Holbeinplatz i retning mod Rostock. 31.08.2015: Talent 2 vognsæt med nr. 442 849 på linje S3 på Rostock Hbf. i retning mod Güstrow.
31.08.2015: Talent 2 vognsæt med nr. 442 340 på linje S3 på stationen ved Park Straße i retning mod Rostock. 31.08.2015: Talent 2 vognsæt med nr. 442 840 på linje S3 på stationen ved Park Straße i retning mod Rostock. 31.08.2015: Talent 2 vognsæt med nr. 442 344 på linje S3 på stationen ved Park Straße i retning mod Warnemünde.
18.07.2016: Talent 2 vognsæt med nr. 442 857 på linje S3 på endestationen i Güstrow. Talent 2 vognsæt med nr. 442 344 på linje S2 på endestationen i Güstrow. 18.05.2016: Warnemünde Bahnhof.
18.07.2016: Warnemünde Bahnhof. 18.07.2016: Talent 2 vognsæt med nr. 442 344 på linje S1 på Warnemünde Bahnhof. 18.07.2016: Talent 2 vognsæt med nr. 442 844 på linje S1 på Warnemünde Bahnhof.
18.07.2016: Talent 2 vognsæt med nr. 442 357 på linje S3 på vej ind på Warnemünde Bahnhof. 18.07.2016: Talent 2 vognsæt med nr. 442 333 på linje S1 på vej ind på stationen Warnemünde Werft. 18.07.2016: Talent 2 vognsæt med nr. 442 333 på linje S1 på vej ind på stationen Warnemünde Werft.
18.07.2016: Stationen Warnemünde Werft har unægteligt et trist “værftsagtigt” udseende. 18.07.2016: Stationen Warnemünde Werft. Trapperne, der fører ned til tunnelen under sporene er ikke særlig indbydende. 18.07.2016: 18.07.2016: Stationen Warnemünde Werft. Rampen, der fører ned til tunnelen under sporene er lige så “værftsagtig”, som hele resten af stationen.
18.07.2016: Talent 2 vognsæt med nr. 442 354 på linje S2 på Warnemünde Werft. 18.07.2016: Talent 2 vognsæt med nr. 442 354 på linje S2 på Warnemünde Werft. 18.07.2016: Talent 2 vognsæt med nr. 442 854 på linje S2 på Warnemünde Werft.
20.07.2016: Talent 2 vognsæt med nr. 442 337 på linje S1 på Rostock Hauptbahnhof.
ICE-, IC- og EC-tog
Inter-CityExpress, Inter-City og Euro-City tog er hurtige forbindelser mellem de større byer i Tyskland og ind i nabolandene. Inter-City-Express gennemføres med elektromotortog, hvoraf nogle er højhastighedstog. Der findes mange strækninger med alt fra timedrift til enkelte daglige afgange. Inter-City og Euro-City togene er som oftest lokomotivtrukne tog, som også kører efter planer, der dækker alt mellem timedrift til enkelte ugentlige afgange. I de seneste år har DB også på InterCity trafikken indsat toetages materiel, som det kendes fra regionaltrafikken.
01.09.2014: IC tog til Berlin og München klar til afgang tidligt om morgenen på Rostock Hbf. 23.07.2016: IC “Strelasund” mellem Ostseebad Binz og Köln gør ophold på Stralsund Hbf. 23.07.2016: DB el-lokomotiv nr. 101 019-8 er netop ankommet til Stralsund Hbf. med IC “Strelasund” mellem Ostseebad Ninz og Köln.
23.07.2016: DB el-lokomotiv nr. 120 140-9 parat til at videreføre IC “Strelasund” fra Stralsund Hbf. til Köln Hbf. 23.07.2016: Urlaubsexpress mellem Hannover og Ostseebad Binz gør ophold på Stralsund Hbf. 18.08.2017: IC-tog, Urlaubsexpress fra Köln, ankommer til Bahnhof Ostseebad Binz.
18.08.2017: El-lok nr. 101 127-9 bagest i IC-tog, Urlaubsexpress fra Köln, på Bahnhof Ostseebad Binz.
RE-tog (Regional-Express)
Regional-Express tog er hurtige forbindelser mellem vigtige byer. Mange af forbindelserne standser ikke ved alle mellemstationer, men holder til gengæld hyppigere end IC- og ICE-forbindelser. De kører ofte i fast time- ellers totimesdrift.
RE1
  • Rostock – Schwerin – Hagenow Land – Hamburg
02.09.2015: EL-lokomotiv nr. 120 205-0 på Rostock Hbf i spidsen for – eller rettere bagest i – linje RE1 til Hamburg. 19.07.2016: DB eL-lokomotiv nr. 120 201-9 på Rostock Hbf.
RE3
  • Stralsund – Greifswald – Pasewalk – Prenzlau – Angermünde – Berlin – Ludwigsfelde – Lutherstadt Wittenberg – Falkenberg/Halle
19.08.2017: Styrevognstog på Berlin Hbf tief. 19.08.2017: El-lokomotiv nr. 112 165 bagest i styrevognstog på Berlin Hbf tief. 25.10.2018: Regionaltog RE3 med ellokomotiv 112 120 forrest ankommer til Stralsund Hbf.
25.10.2018: Regionaltog RE3 med styrevogn på Stralsund HBF. 25.08.2019: Regionaltog RE3 Stralsund – Falkenberg med ellokomotiv 112 120 forrest på Bahnhof Pasewalk. 25.08.2019: Regionaltog RE3 Stralsund – Falkenberg med styrevogn bagest på Bahnhof Pasewalk.
RE4
  • Lübeck – Güstrow – Neubrandenburg – Pasewalk – Szczecin/Ueckermünde
18.07.2016: Alstom LINT 41 nr. 623 017 på RE4 på Güstrow Bahnhof. 25.10.2018: Alstom LINT 41 nr. 623 515 mod Schwaan på RE4 mod på Bahnhof Pasewalk. 27.10.2018: Alstom LINT 41 nr. 623 524 på RE4 mod Güstrow på Bahnhof Pasewalk.
27.10.2018: Alstom LINT 41 nr. 623 529 på RE4 mod Ueckermünde Stadthafen på Bahnhof Pasewalk. 27.10.2018: Alstom LINT 41 nr. 623 016 på RE4 mod Güstrow på Bahnhof Pasewalk. 25.08.2019: Alstom LINT 41 nr. 623 018 på RE4 mod Lübeck på Bahnhof Pasewalk.
25.08.2019: Alstom LINT 41 nr. 623 017 på RE4 mod Ueckermünde Stadthafen på Bahnhof Pasewalk. 25.08.2019: Alstom LINT 41 RE4 på Bahnhof Pasewalk.
RE5 Nord
  • Rostock/Stralsund – Neustrelitz – Berlin – Elsterwerda
18.07.2016: Styrevognstog på Güstrow Bahnhof. 18.07.2016: EL-lokomotiv nr. 112 107 på Rostock Hbf. 23.07.3016: Talent 2 vognsæt med nr. 442 855 forrest på Stralsund Hbf.
23.07.3016: Styrevognstog på Stralsund Hbf. 19.08.2017: El-lokomotiv nr. 182 023-2 bagest i styrevognstog på Berlin Hbf tief.
25.10.2018: Styrevognstog på linje RE5 med styrevognen forrest på Stralsund Hbf. 25.10.2018: Styrevognstog på linje RE5 med ellokomotv nr. 112 118 bagest på Stralsund Hbf.
RE9
  • Rostock – Rövershagen – Stralsund – Bergen – Sassnitz/Binz
28.08.2013: Bahnhof Ostseebad Binz set fra forpladsen. 28.08.2013: Bahnhof Ostseebad Binz. 28.08.2013: Bahnhof Ostseebad Binz set fra perronsiden.
28.08.2013: Bahnhof Ostseebad Binz set fra perronsiden. 28.08.2013: Bahnhof Ostseebad Binz – et område specielt til kufferter (svaret fås til højre)? 28.08.2013: Nej, tysk grundighed. Selv i fri luft må rygere kun ryge på særligt markerede områder!
28.08.2013: Regionaltog serie 429 af typen FLIRT på vej ind på Bahnhof Ostseebad Binz. 28.08.2013: FLIRT togsættene er, som det fremgår af påskriften, indsat i regionaltrafikken i Mecklenburg-Vorpommern. 28.08.2013: FLIRT togsættene har et navn, som står malet i tagkanten over vinduerne.
28.08.2013: FLIRT regionaltog i Binz. Toget kører i dette tilfælde kun den korte strækning til Lietzow, hvor der skal skiftes til tog fra Sassnitz for at komme videre. 28.08.2013: FLIRT regionaltog på vej ind på Bahnhof Bergen. 03.09.2014: Bahnhof Sassnitz.
03.09.2014: Bahnhof Sassnitz. Hvad kan man dog ikke bruge et gammelt godslokale til? 03.09.2014: FLIRT togsæt på linje RE9 på Bahnhof Sassnitz. 03.09.2014: Udkørslen fra Bahnhof Sassnitz er reguleret af et fint gammelt vingesignal.
03.09.2014: Overkørslen i Merkelstraße rummer flere spor, hvoraf det nærmeste (havnesporet til den tidligere færgehavn i Sassnitz) nu ikke længere er i brug. 03.09.2014: Trods intakt luftledning er havnesporet mod den tidligere færgehavn i Sassnitz ikke længere anvendeligt. 03.09.2014: Det tidligere havnespor fra Sassnitz færgehavn kan være svært at få øje på på Bahnhof Sassnitz.
03.09.2014: FLIRT togsæt på linje RE9 krydser Merkelstraße umiddelbart før Bahnhof Sassnitz. 30.08.2015: FLIRT togsæt på linje RE9 på Bahnhof Sassnitz. 02.09.2015: Bomanlægget over Dorfstraße ved Bahnhof Lancken betjenes manuelt.
02.09.2015: Lancken er en lille tosporet landstation i udkanten af Sassnitz. 02.09.2015: Det overdækkede skur på perronen rummer to håndtag med kabeltræk til bommene over Dorfstraße. 02.09.2015: Langs perronen “afslører” det skarpe septemberlys kablerne mellem bommene og kabeltrækket.
02.09.2015: Stationsbetjenten i fuld gang med at betjene kabeltrækket og sænke bommene. 02.09.2015: Lancken betjenes af Deutsche Bahns linje RE9 mellem Rostock, Stralsund og Sassnitz. 02.09.2015: Lancken er ikke specielt fint vedligeholdt. Hvor længe vil stationen mon fortsat eksistere?
18.07.2016: Den hvide dør til højre er altid låst. Der er ingen ventesalsfaciliteter på Bahnhof Lancken. 18.07.2016: Bahnhof Lancken set fra gadesiden. 18.07.2016: Bommene ved Bahnhof Lancken er stadig manuelt betjent.
18.07.2016: FLIRT togsæt på linje RE9 på vej ud fra Bahnhof Lancken i retning mod Bahnhof Sassnitz. 18.07.2016: FLIRT togsæt på linje RE9 på strækningen mellem Lancken og Sassnitz. 18.08.2017: Talent 2 togsæt nr. 442 346 på vej under landevej L29 lige før trinbrættet i Prora.
18.08.2017: Stationen eller vel rettere trinbrættet Prora. 18.08.2017: Talent 2 togsæt nr. 442 346 ved trinbrættet Prora. 18.08.2017: Talent 2 togsæt nr. 442 346 ved trinbrættet Prora.
18.08.2017: Trinbrættet Prora. 18.08.2017: Trinbrættet Prora Ost. 18.08.2017: Trinbrættet Prora Ost.
18.08.2017: FLIRT togsæt på linje RE9 på vej ind på trinbrættet Prora Ost. 18.08.2017: FLIRT togsæt på regionallinje RE9 på trinbrættet Prora Ost. 18.08.2017: “Ventesalen” på trinbrættet Prora Ost.
18.08.2017: Selv på en jernbanelinje med intercity trafik forekommer der overgange kun bevogtet af faste bomme, men uden lyssignal som her ved Prora Ost. 18.08.2017: FLIRT togsæt på regionallinje RE9 passerer ubevogtet overgang lige før Prora Ost. 18.08.2017: Talent 2 vogntog med nr. 442 346 på linje RE9 på Bahnhof Ostseebad Binz.
25.10.2018: FLIRT togsæt på vej mod Rügen krydser Tribseer Damm lige før Stralsund Hbf. 25.10.2018: FLIRT togsæt i retning mod Rügen på vej ind på Stralsund Hbf. 25.10.2018: FLIRT togsæt i retning mod Rostock på vej over Tribseer Damm ved Stralsund Hbf.
12.03.2019: Baneterrænet ved Bahnhof Sassnitz set fra Merkelstraße. 12.03.2019: FLIRT togsæt på regionallinje RE9 på vej mod Bahnhof Sassnitz lige efter at have passeret Merkelstraße. 12.03.2019: FLIRT togsæt på regionallinje RE9 på vej ud fra Bahnhof Sassnitz.
13.03.2019: FLIRT togsæt på regionallinje RE9 på Bahnhof Sassnitz.
RB-tog (Regional-Bahn)
Regional-Bahn tog er forbindelser, der standser ved alle mellemstationer.
RB11
  • Wismar – Bad Doberan – Rostock – Tessin
Betjeningen af strækningen mellem Tessin og Wismar via Rostock blev sendt i udbud i 2009 med virkning fra 09.12.2012. Det var DB Regio, der vandt udbuddet. På dette tidspunkt havde strækningen linje-betegnelsen RE8, men den blev fra 13.12.2015 omklassificeret fra Regional-Express til Regionalbahn med betegnelsen RB11.
30.08.2013: Desiro VT 642 579 på linje RE8 på Bad Doberan Bahnhof. 30.08.2013:: Desiro VT 642 579 på linje RE8 på Bad Doberan Bahnhof. I baggrunden ses Mecklenburgische Bäderbahns arealer. 30.08.2013: Desiro VT 642 048 på linje RE8 på Bad Doberan Bahnhof.
30.08.2013: Desiro VT 642 051 og VT 642 078 mødes Bad Doberan Bahnhof, som er krydsningsstation på den enkeltsporede strækning. På spor3 i baggrunden anes et tog på Mecklenburgische Bäderbahn. 30.08.2013: Desiro VT 642 551 på linje RE8 på Bad Doberan Bahnhof. 26.10.2014: Desiro VT 642 078 på linje RE8 ankommer til Bad Doberan Bahnhof fra Wismar.
26.10.2014: To Desiro VT 642 vogne på linje RE8 krydser hinanden på Bad Doberan Bahnhof. 26.10.2014: Desiro VT 642 686 på linje RE8 på vej ud fra Bad Doberan Bahnhof i retning mod Wismar. 19.07.2016: Desiro VT nr. 642 048 på Rostock Hbf på linje RB11 til Wismar.
RB12
  • (Bad Doberan -) Rostock – Rövershagen – Graal-Müritz
31.08.2015: Desiro VT nr. 642 049 på Rostock Hbf.
RB23
    • Stralsund – Züssow – Wolgast – Zinnowitz – Seebad Heringsdorf – Swinoujscie
Fra 15.12.2019 betjener UBB ikke længere strækningen Stralsund – Züssow, som efter en udbudsrunde blev overtaget af linje RE10, som køres af ODEG.
07.04.2004: Stadler GTW 6/2 serie 646 dieselmotortog på Stralsund Hbf. 07.04.2004: Stadler GTW 6/2 serie 646 dieselmotortog på Stralsund Hbf. 25.10.2018: Stadler GTW 6/2 serie 646 dieselmotortog på Stralsund Hbf.
RB61
  • Angermünde – Schwedt
22.08.2019: NEB nr. VT 513 af typen Regio Shuttle RS1 fra ADtrans (Stadler) på Bahnhof Angermünde.
RB66
  • Angermünde – Tantow – Szczecin Glowny
22.08.2019: Stadler GTW 6/2 serie 946 vogntog på Bahnhof Angermünde i retning mod Szczecin Glowny. 22.08.2019: Med glasvæggen ind til cockpittet i Stadler GTW 6/2 serie 946 vognene har lokoføreren ikke meget privatliv, men passagererne til gengæld en fin udsigt.
Godstog mv.
31.08.2015: DB diesellokomotiv nr. 298 218-7 (ex Deutsche Reichsbahn type VT-100) kører igennem stationen ved Park Straße. 23.07.2016: Diesel-lokomotiv nr. 362 863-3 rangerer på Stralsund Hbf. 23.07.2016: El-lokomotiv nr. 101 019-8 på Stralsund Hbf.
25.10.2018: Ludmilla nr. 232 128-9 fra DB Cargo ved Bahnhof Pasewalk. 22.08.2019: Ellokomotiv af serie 185 fra Captrain Deutschland ved Bahnhof Angermünde.
Total Page Visits: 2299
Total Website Visits: 538826

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *