Kabelsporvogne (Cable cars)

(Senest opdateret 04.07.2017)

 

Introduktion

Der er i dag tre kabelsporvognslinjer i San Francisco. De to udgår fra Market Street og kører ad Powell og den ensrettede Jackson Street frem til Mason Street, hvor de to linjer så skilles. Den ene fortsætter ad Mason Street, Columbus Avenue og Taylor Street til endestationen ved Bay Street ikke langt fra Fisherman’s Wharf. Den anden linje fortsætter ad Jackson Street og Hyde Street videre til Beach Street ved Fisherman’s Wharf. I modsat retning køres ikke ad Jackson Street, men ad Washington Street.

De to linjer betjenes af ensrettede vogne, og derfor er der på hver endestation en drejeskive, som betjenes helt manuelt af personalet.

Den tredje linje kører hele vejen på California Street mellem Van Ness Avenue og Drumm Street med endestation lige ved Market Street og Embarcadero. Modsat de to førstnævnte linjer betjenes California-linjen af toretningsvogne, og begge endestationer ender i et blindspor uden drejeskiver.

SFMap

Det siges, at Andrew Smith Hallidie fik ideen til den første kabelsporvej, da han så, hvordan hestene led og gled, når de kæmpede for at trække sporvognene op ad den våde Jackson Street. Den første kabelsporvej, Hallidies Clay Hill Street Railroad, åbnedes 01.09.1873, og inspireret af successen fulgte i de efterfølgende år en række andre selskaber: California Street Cable Railroad (1878), Geary Street, Park and Ocean Railroad (1880), Presidio and Ferries Railroad (1882), Market Street Cable Railway (1883), Ferries and Cliff House Railway (1888) og Omnibus Railroad and Cable Company (1889).

Udviklingen af Frank Spragues elektriske sporvogn og den første elektriske sporvej (1888) blev imidlertid starten på enden for kabelsporvejene. Det helt store tilbageslag kom dog først i 1906, hvor jordskælvet i San Francisco og de mange brande, der fulgte i dets kølvand, ødelagde en stor del af kabelsporvognene. Derfor blev kun kabelsporvejene på de allerstejleste strækninger genopbygget, mens langt de fleste blev genetableret som elektriske sporvejslinjer.

I 1947 foreslog San Franciscos borgmester Roger Lapham, at kabelsporvejene skulle nedlægges helt. Friedel Klussmann dannede imidlertid Citizens’ Committee to Save the Cable Cars og førte en kampagne, der anskueliggjorde, at kabelsporvejenes værdi for byen var langt større end omkostningerne ved at drive dem. Det førte til, at kabelsporvejene blev reddet, og adskillige år senere (1964) blev de yderligere udnævnt til National Historic Landmark og i 1966 optaget i The National Register of Historic Places.

I 1979 var systemet så nedslidt, at det måtte ligge stille i mere end et halvt år, hvor man foretog en række nødvendige forbedringer af sikkerheden. Allerede i 1982 måtte systemet lukkes ned igen, denne gang i 20 måneder, hvor man renoverede anlægget og vognparken totalt. Som en slags erstatning for den indstillede drift etableredes kørsel med veteransporvogne, den såkaldte Trolley Festival – et initiativ, der siden udviklede sig til den nuværende linje F ad Market Street og Embarcadero og senest linje E med kørsel langs havnefronten på Embarcadero.

 

Market Street – Fisherman’s Wharf
via Powell Street og Hyde Street
MUNI-CC1_16-507027.04.2016: Kabelsporvognsstrækningen i Powell Street mellem Bush Street og de noget højereliggende Pine Street og California Street. MUNI-CC1_16-508027.04.2016: Vogn nr. 4 på Union Square. MUNI-CC1_16-508127.04.2016: Vogn nr. 4 på vej fra Union Square ned ad Powell Street mod endestationen ved Market Street.
MUNI-CC1_16-519227.04.2016: Gode sikkerhedsråd på drejeskiven for enden ad Powell Street ved market Street. MUNI-CC1_16-519327.04.2016: Vogn nr. 7 på endestationen i Powell Street ved Market Street. MUNI-CC1_16-519427.04.2016: Vogn nr. 7 på drejeskiven på endestationen i Powell Street ved Market Street.
MUNI-CC1_16-519527.04.2016: Vogn nr. 7 vendes med muskelkraft på drejeskiven på endestationen i Powell Street ved Market Street. MUNI-CC1_16-519727.04.2016: Vogn nr. 28 på endestationen på Beach Street ved Fisherman’s Wharf. MUNI-CC1_16-519827.04.2016: Vogn nr. 17 på endestationen på Beach Street ved Fisherman’s Wharf.
MUNI-CC1_16-519927.04.2016: Vogn nr. 4 forlader endestationen på Beach Street ved Fisherman’s Wharf. MUNI-CC1_16-520027.04.2016: Adskillige vogne med nr. 26 i spidsen i ventepostion i bunden af Hyde Street ved endestationen ved Fisherman’s Wharf. MUNI-CC1_16-521227.04.2016: Tre vogne med nr. 4 bagest i ventepostion i bunden af Hyde Street ved endestationen ved Fisherman’s Wharf.
MUNI-CC1_16-521327.04.2016: Vogn nr. 15 på Hyde Street ved endestationen ved Fisherman’s Wharf. MUNI-CC1_16-521727.04.2016: Vogn nr. 13 forlader endestationen ved Fisherman’s Wharf. MUNI-CC1_16-523227.04.2016: Vogn nr. 7 på vej op ad den stejle stigning på Hyde Street mod Nob Hill.
MUNI-CC1_16-524927.04.2016: Vogn nr. 7 i krydset mellem Jackson Street og Mason Street på vej op mod Nob Hill og videre ned igen til Fisherman’s Wharf. MUNI-CC1_16-525127.04.2016: Vogn nr. 4 På Washington Street lige efter at have krydset Mason Street på vej ned mod Market Street. MUNI-CC1_16-526127.04.2016: Vogn nr. 4 på Powell Street kryfdser O’Farrell Street.
MUNI-CC1_16-613704.05.2016: Vogn nr. 19 i krydset mellem Jackson Street og Mason Street på vej op mod Nob Hill og videre ned igen til Fisherman’s Wharf. MUNI-CC1_16-613804.05.2016: Vogn nr. 19 på vej op ad Jackson Street mod Nob Hill og videre ned igen til Fisherman’s Wharf. MUNI-CC1_16-614004.05.2016: Vogn nr. 2 i krydset mellem Jackson Street og Mason Street på vej op mod Nob Hill og videre ned igen til Fisherman’s Wharf.
MUNI-CC2_16-613904.05.2016: Vogn nr. 2 på Jackson Street ved Mason Street. 27.04.2017: Vogn nr. 12 på vej op fra Fisherman’s Wharf ved Lombard Street. 27.04.2017: Vogn nr. 12 på vej op fra Fisherman’s Wharf ved Lombard Street.
27.04.2017: Vogn nr. 12 på vej op fra Fisherman’s Wharf ved Lombard Street. 03.05.2017: Vogn nr. 7 på endestationen på Powell Street ved Market Street. 03.05.2017: Vogn nr. 12 i krydset mellem Powell Street og O’Farrell Street.
03.05.2017: Vogn nr. 1 i krydset mellem Powell Street og Geary Street i udkanten af Union Square. 03.05.2017: Vogn nr. 6 på Powell Street ved O’Farrell Street. 04.05.2017: Vogn nr. 21 på Powell Street umiddelbart efter at have forladt endestationen ved Market Street.
04.05.2017: Vogn nr. 11 på Powell Street mellem Sutter Street og Bush Street. 04.05.2017: Vogn nr. 11 på Powell Street mellem Sutter Street og Bush Street. 04.05.2017: Vogn nr. 11 og 6 mødes i krydset mellem Powell Street og Bush Street.
04.05.2017: Vogn nr. 6 på Powell Street mellem Bush Street og Sutter Street. 04.05.2017: Vogn nr. 15 på Powell Street på endestationen ved Market Street.

 

Market Street – Bay Street
via Powell Street og Mason Street
MUNI-CC2_16-507127.04.2016: Vogn nr. 25 på vej op ad Powell Street. MUNI-CC2_16-507527.04.2016: Vogn nr. 25 krydser Bush Street på vej op ad Powell Street. MUNI-CC2_16-507627.04.2016: Vogn nr. 25 på Powell Street mellem Bush Street og Pine Street.
MUNI-CC2_16-525227.04.2016: Vogn nr. 25 på Powell Street. MUNI-CC2_16-525727.04.2016: Vogn nr. 3 krydser California Street på vej ned ad Powell Street. MUNI-CC2_16-525827.04.2016: Vogn nr. 11 i krydset mellem Powell Street og Bush Street.
MUNI-CC2_16-525927.04.2016: Vogn nr. 14 på Powell Street ikke langt fra endestationen ved Market Street. MUNI-CC2_16-587802.05.2016: Vogn nr. 14 svinger fra Columbus Avenue ned ad Taylor Street. MUNI-CC2_16-588002.05.2016: Vogn nr. 14 på Taylor Street ikke langt fra endestationen ved Bay Street.
MUNI-CC2_16-588102.05.2016: Vogn nr. 20 på Taylor Street ved endestationen ved Bay Street. MUNI-CC2_16-588202.05.2016: Vogn nr. 2 ankommer til endestationen på Taylor Street ved Bay Street. MUNI-CC2_16-588302.05.2016: En række vogne med nr. 20 bagest i venteposition på Taylor Street ved endestationen ved Bay Street.
MUNI-CC2_16-588402.05.2016: Vogn nr. 14 på Taylor Street ved Bay Street. MUNI-CC2_16-588902.05.2016: Vogn nr. 4 forlader endestationen ved Bay Street. MUNI-CC2_16-589002.05.2016: Personale i gang med at vende en vogn på drejeskiven på endestationen på Bay Street.
MUNI-CC2_16-589102.05.2016: EFter at være blevet drejet rundt skubbes vognen på plads. MUNI-CC2_16-610503.05.2016: Vogn nr. 25 på endestationen på Powell Street ved Market Street. MUNI-CC2_16-613204.05.2016: Vogn nr. 5 på Jackson Street lige før Mason Street.
MUNI-CC2_16-613404.05.2016: Vogn nr. 7 på hjørnet af Jackson Street og Mason Street. MUNI-CC2_16-613504.05.2016: Vogn nr. 3 på hjørnet af Jackson Street og Mason Street. MUNI-CC2_16-613604.05.2016: Vogn nr. 18 på hjørnet af Jackson Street og Mason Street.
MUNI-CC2_16-614204.05.2016: Vogn nr. 15 starter på nedstigningen ad Mason Street. MUNI-CC2_16-614304.05.2016: Vogn nr. 5 på nedstigningen ad Mason Street. MUNI-CC2_16-614404.05.2016: Vogn nr. 20 arbejder sig op ad Mason Street.
MUNI-CC2_16-614504.05.2016: Vogn nr. 20 lige før toppen af Mason Street. MUNI-CC2_16-614904.05.2016: Vogn nr. 26 arbejder sig op ad Mason Street. MUNI-CC2_16-615104.05.2016: Vogn nr. 26 lige før toppen af Mason Street.
27.04.2017: Vogn nr. 24 på Columbus Avenue. 27.04.2017: Vogn nr. 24 på Columbus Avenue. 27.04.2017: Vogn nr. 5 på Columbus Avenue.
03.05.2017: Vogn nr. 11 på endestationen på Powell Street ved Market Street. 03.05.2017: Vogn nr. 26 i krydset mellem Powell Street og Ellis Street. 04.05.2017: Vogn nr. 18 på Powell Street på endestationen ved Market Street.
04.05.2017: Vogn nr. 20 i krydset mellem Powell Street og O’Farrell Street. 04.05.2017: Vogn nr. 26 på Powell Street mellem Pine Street og Bush Street. 04.05.2017: Vogn nr. 26 i krydset mellem Powell Street og Bush Street.
04.05.2017: Vogn nr. 9 i krydset mellem Powell Street og California Street.

 

Market Street – Van Ness Avenue
ad California Street
MUNI-CC3_16-506826.04.2016: Vogn nr. 51 på endestationen ved Van Ness Avenue. MUNI-CC3_16-556229.04.2016: Vogn nr. 50 i “bunden” af California Street på endestationen ved Drumm Street/Market Street. MUNI-CC3_16-556329.04.2016: En række vogne i venteposition i “bunden” af California Street på endestationen ved Drumm Street/Market Street.
MUNI-CC3_16-556529.04.2016: Vogn nr. 51 på California Street på endestationen ved Drumm Street/Market Street. MUNI-CC3_16-611904.05.2016: Vogn nr. 54 ved endestationen ved Van Ness Avenue. MUNI-CC3_16-612004.05.2016: Vogn nr. 54 ved endestationen ved Van Ness Avenue.
MUNI-CC3_16-612104.05.2016: Vogn nr. 60 i krydset mellem California Street og Hyde Street. MUNI-CC3_16-612204.05.2016: Vogn nr. 60 i krydset mellem California Street og Hyde Street. MUNI-CC3_16-612304.05.2016: Vogn nr. 60 på California Street mellem Hyde Street og Leavenworth Street.
MUNI-CC3_16-612404.05.2016: Vogn nr. 49 mellem Taylor Street og Jones Street. MUNI-CC3_16-612504.05.2016: Vogn nr. 49 ved Jones Street. MUNI-CC3_16-612604.05.2016: Vogn nr. 59 på California Street.
MUNI-CC3_16-617204.05.2016: Vogn nr. 60 på California Street mellem Powell Street og Stockton Street. MUNI-CC3_16-617304.05.2016: Vogn nr. 60 på California Street ved Stockton Street. MUNI-CC3_16-617504.05.2016: Vogn nr. 60 på California Street ved Chinatown på vej ned i San Franciscos Financiel District.
03.05.2017: Vogn nr. 49 på California Street ved endestationen ved Drumm Street. 03.05.2017: Vogn nr. 51 på California Street ved Montgomery Street.

 
 

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*