Potsdam

(Senest opdateret 13.02.2017).

 

Sporvejen i Potsdam

Sporvejen i Potsdam er rygraden i byens offentlige trafik. Forløberen var hestesporvejen i 1880 og sidenhen den elektriske sporvej fra 1907. Sporvejen drives i dag af selskabet ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH, et datterselskab af Stadtwerke Potsdam, byens offentlige energi- og forsyningsselskab.

Sporvejssystemet er normalsporet og har en udstrækning på 28,9 km. Det er i hele sin udstrækning dobbeltsporet, når man lige ser bort fra de få meter gennem Nauener Tor, hvor sporene er flettet. Alle endestationer har vendesløjfer – evt. sløjfekørsel via nogle gader – med undtagelse af Glienicker Brücke, hvor der vendes i trekantspor.

Nettets nuværende udstrækning stammer fra april 2001, da strækningen mellm Am Schragen og Viereckremise blev taget i brug. I løbet af et par år vil der ske en yderligere udvidelse af nettet mod nord, når strækningen forlænges med 1,1 km fra Viereckremise ad Nedlitzer Straße til en ny endestation ved Campus Jungfernsee ved Konrad-Zuse-Ring (se skitsen herunder). Den nye strækning bliver mestendels dobbeltsporet, men på grund af snævre forhold i en del af Nedlitzer Straße vil ca. 330 meter udføres med enkeltspor i den ene side af vejen.

potsdam-skitseKilde: ViP/Laines Rumpff

Den nye strækning er ifølge Straßenbahn Magazin (nr. 1/2017, side 12) anslået til at ville koste ca. 7,5 mio. euro. Dette beløb er en del af en større investeringspakke på i alt 49,2 mio. euro, som bl.a. skal anvendes i byens forsyningsvirksomheder (Stadtwerke) og til forbedringer på sporvejen. For ViP bliver der ud over anlægget af den nye strækning tale om en ombygning af vendesløjfen ved Hauptbahnhof, ombygning af strækningen gennem Heinrich-Mann-Allee (mellem Hauptbahnhof og Bahnhof Rehbrücke) samt ombygning af remise og værksted, så selskabet fremover kan vedligeholde længere sporvogne end dem, man råder over i dag. En del af midlerne skal da også bruges til ombygning og renovering af vognparken (se nedenfor).

På længere sigt er der planer om at forlænge linien fra Campus Jungfernsee videre mod nord til et nyt boligområde ved Krampnitz og derfra videre mod Fahrland. De endelige beslutninger om disse udvidelser af systemet er dog ikke vedtaget endnu, og de er ikke en del af investeringspakken.

 

Linienettet

Siden den seneste udvidelse af sporvejssystemet i 2001 har liniestrukturen ændret sig flere gange. Den seneste ændring fandt sted 14.12.2014. Som det fremgår af kortskisen herunder har Potsdam siden da haft 7 sporvejslinier, hvoraf de seks (91, 92, 93, 94, 96 og 99) har drift på alle ugens dage, mens linie 98 kun kører på skoledage i dagtimerne. Basisintervallet på alle sporvejslinier er 20 minutter, men linie 92 og 96 har dog en noget tættere drift i morgen- og eftermiddagsmyldretiderne på hverdage.

potsdam_rutenet

  • Linie 91
    Bahnhof Pirschheide – Schloß Charlottenhof – Platz der Einheit – Hauptbahnhof – Bahnhof Rehbrücke
  • Linie 92
    Bornstedt (Kirschallee) – Nauener Tor – Platz der Einheit – Hauptbahnhof – Bisamkiez – Kirchsteigfeld (Marie-Juchacz-Straße).
  • Linie 93
    Glienicker Brücke – Platz der Einheit – Hauptbahnhof – Bahnhof Rehbrücke
  • Linie 94
    Schloß Charlottenhof – Platz der Einheit – Babelsberg (Fontanestraße).
  • Linie 96
    Bornstedter Feld (Viereckremise) – Nauener Tor – Platz der Einheit – Hauptbahnhof – Bisamkiez – Kirchsteigfeld (Marie-Juchacz-Straße).
  • Linie 98
    Bahnhof Pirschheide – Schloß Charlottenhof – Platz der Einheit – Hauptbahnhof – Schlaatz (Bisamkiez)
  • Linie 99
    Babelsberg (Fontanestraße) – Platz der Einheit – Hauptbahnhof – Schlaatz (Bisamkiez)

 

Vognparken

ViP råder i dag over tre vogntyper til at varetage den daglige drift. Det drejer sig om typerne Tatra KT4D, Siemens Combino og Stadler Variobahn.

Tatra KT4D, KT4DM, KT4DMC
I begyndelsen af 1970erne udviklede ČKD Tatra en kort ledvogn bestående af to vognkasser, der hviler på hver sin bogie. De to første prototypevogne (nr. 8001 og 8002) af denne type, KT4, hvor KT står for ledsporvogn og 4 for antallet af aksler, blev prøvekørt i Prag i 1973-74. Efter disse prøvekørsler ledte ČKD Tatra efter en egnet by i DDR, hvor de to vogne kunne afprøves i den daglige drift. Som en naturlig konsekvens af, at Potsdam i begyndelsen af 1970erne stod med en meget nedslidt vognpark, meldte denne by sig som interesseret og fik vognene på prøve (med numrene 001 og 002).

Efter vellykkede prøvekørsler både uden og med passagerer i perioden januar-oktober 1975 blev de to vogne indlemmet i Potsdams vognpark, ligesom ViP bestilte et antal vogne af den efterfølgende serieproduktion – en leverance, der tog sin begyndelse i 1978. De leverede vogne fik betegnelsen KT4D, hvor D står for Tyskland, og de rummede en række ændringer i forhold til prototypevognene. I stedet for rillede ydersider var serieleverancens glatte. Desuden var serievognene bredere, havde glatte, helstøbte plastikstole og og en anden type destinationsskilt øverst bag førervinduet.

Prototypevogn nr. 001 fra 1974 er bevaret som museumsvogn.
Den ses her ved Nauener Tor i september 2007.
Kilde: Wikipedia. Foto: Dietzellogg.

Fra 1978 til 1983 modtog ViP i alt 42 nye KT4D-vogne, og leverancen skulle faktisk være fortsat; men “ovenfra” blev det besluttet, at DDRs hovedstad Østberlin – som ellers ikke i begyndelsen havde vist interesse for den nye vogntype – skulle have ni af de vogne, der ellers skulle have været leveret til Potsdam. I årene 1985-87 gik leverancerne også til Østberlin, og Potsdam måtte tage til takke med bl.a. udrangerede REKO-vogne fra netop Østbarlin.

I 1989 kom det imidlertid frem, at et stort antal KT4D-vogne stod hen til ingen verdens nytte i Østberlin. På grund af dårlig strømforsyning i byens yderområder kunne vognene ganske enkelt ikke bruges. Derfor blev et stort antal vogne i løbet af 1989-90 overført til Potsdam, som kom op på i alt 124 enheder. Dette betød, at alle gamle vogne kunne udrangeres.

Frem til 1996 blev ca. to tredjedele af vognene moderniseret. Udvendigt fik de foran og bagpå nye destinationsskilte med løbetekster samt destinationsskilt i det andet vindue på indstigningssiden. Desuden blev foldedørene erstattet af udadgående svingdøre og skydevinduerne af små klapruder. Indvendigt fik stolene polstrede sæder, gulvene fik skridsikker belægning, og der indbyggedes nye varmeblæsere. Samtidig etableredes bag førerkabinen og bag leddet lystavler med passagerinformation, som kombineredes med automatisk annoncering af stoppestederne. Desuden blev der indført en ny advarselstone i forbindelse med dørlukning og afgang. Endelig fik bogierne nye rammer med primæraffjedring og nye hjulsæt med lydisolering over hjulene.

De moderniserede vogne fik typebetegnelsen KT4DM samt et nyt nummersystem, hvor vognene opdeltes i 100- og 200-numre. Nummersystemet hænger sammen med, at vognene altid kører fast sammen to og to. Forreste vogn har altid et 100-nummer og bageste vogn et 200-nummer. Alle vogne med 100-nummer fik ved moderniseringen forbedrede førerkabiner, mens der ikke blev gjort noget ved kabinerne i 200-vognene. De ikke moderniserede vogne blev enten udrangeret eller solgt til Ploiesti i Rumænien

I forbindelse med at ViP i 1998-2001 moderniserede vognparken med 16 Siemens Combino ledvogne, blev en del Tatra-vogne overflødige. De overflødige vogne blev solgt til Cluji-Napoca og Ploiesti (Rumænien), Szeged (Ungarn) og Termirtau (Kasachstan). De 24 KT4DM-vogne, som ViP beholdt, blev i perioden 2001-06 moderniseret med chopperstyring, deraf betegnelsen KT4DMC.

I perioden 2010-14 forsvandt Tatra-vognene endnu mere ud af gadebilledet, da ViP endnu engang fornyede vognparken, denne gang med 18 Stadler Variobahn ledsporvogne. Alligevel kan ViP endnu ikke helt undvære vogntypen, og det er besluttet at bruge nogle af investeringsplanens midler på en grundig istandsættelse af tolv KT4DMC-vogne, så de kan holdes i drift omkring 8 år (ca. 500.000 km) endnu, indtil selskabet engang i 2020rne efter planen får endnu flere nye lavgulvsledvogne. De istandsatte KT4DMC-vogne tænkes især brugt i hverdagenes myldretider og andre spidsbelastningsperioder. De første tre vognsæt blev sendt til Prag i 2016 med henblik på denne istandsættelse.

 

Siemens Combino
ViP i Potsdam anskaffede i 1997-2001 som det første sporvejsselskab overhovedet 16 eksemplarer af Siemens’ nyudviklede sporvognstype med navnet Combino. Combino’en er en lavgulvsledvogn, hvis prototype blev bygget i 1996 af Siemens-Duewag. Vognen er opbygget i standardiserede moduler med deraf følgende lavere konstruktionsomkostninger. På grund af sin fleksible opbygning med flere eller færre moduler – led – og sit lave gulv med trinløs indstigning blev Combino’en vel set som fremtidens standard vogntype. Fra ViPs side blev der da også fokuseret meget på den trinløse indstigning og den lave gulvhøjde, da man præsenterede vognen, og der blev afgivet bestilling på ikke mindre end 48 enheder frem til 2009 med levering af fire enheder om året.

Siemens brugte for øvrigt Potsdam i forbindelse med firmaets PR-virksomhed, når man skulle sælge vogntypen til andre sporvejsbyer. Derfor kunne man ind imellem møde Combino’er fra Potsdam i andre byer, hvor de blev brugt som demonstrationsvogne.

Omkring årtusindskiftet løb kommunen i Potsdam imidlertid ind i finansielle problemer, og i 2002, hvor man havde erhvervet 16 enheder, blev bestillingen udskudt indtil videre. I løbet af 2002-04 kom der for øvrigt helt andre problemer til, idet vogntypen viste sig at have alvorlige konstruktionsfejl.

Årsagerne var vist flere, men en af de væsentlige var, at udviklingsingeniørerne ved konstruktionen af typen havde benyttet talmateriale og data, som man anvendte ved konstruktionen af klassiske højgulvsvogne. Modsat disse har de modulopbyggede lavgulsvogne alt det tekniske udstyr installeret oven på taget i stedet for under gulvet. Det havde ingeniørerne “glemt” eller overset, hvilket bevirkede, at vognkassen af letmetal blev overbelastet, ikke kun på grund af vægten, men også på grund af de helt anderledes kræfter, der virkede mellem leddene under kørslen. Det kom derfor til alvorlige revnedannelser i vognkasserne, hvilket truede konstruktionens stabilitet. Alle Combino-vogne blev derfor tilbagekaldt af Siemens, som i årene 2004-08 måtte foretage en omfattende sanering og ombygning af dem alle, før de atter kunne indgå i driften.

Siemens renoverede også prototypevognen fra 1996, og den blev indlemmet i ViPs vognpark med nr. 400 i december 2008. De øvrige Combino-vogne har fortløbende numre fra 401 til 416.

Siemens Combino prototypevogn fra 1996 blev
renoveret sammen med mange andre Combino-vogne
og blev leveret til ViP i Potsdam i slutningen af 2008.
Kilde: Von Botaurus – Eigenes Werk, Gemeinfrei,
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9927784

 

Siemens Combino XL
Ifølge de aktuelle prognoser for Potsdam vil passagertallet hos ViP frem til 2025 vokse med op mod 15.000 personer dagligt. Det bliver først og fremmest sporvejen, som skal løfte denne opgave.

Grundige undersøgelser viste, at Combino-vognene er velegende til at forlænge med 10 meter ved at indsætte to ekstra midterled. ViP har derfor besluttet at indsætte et 3- og et 7-meters modul i otte af selskabets enheder. Disse ekstra lange Combino’er vil kunne rumme op til 245 passagerer og får otte døre i stedet for seks. Derved kan man dels transportere betydeligt flere passagerer pr. tur og samtidig forøge passagerudvekslingen ved stoppestederne, hvilket vil være med til at forbedre regulariteten. Det er de otte yngste Combino’er (nr. 409-416), som vil blive ombygget til Combino XL.

De nye vognelementer bliver bygget af Siemens-Werk i Wien. De første elementer leveres ifølge planen til Siemens-Standort, Werkstatt West i Wegberg-Wildenrath, i løbet af april 2017, og arbejdet med at indsætte dem i de enkelte vogne tager sin begyndelse i maj 2017.

ViP arbejder hen imod, at man kan indsætte mindst tre ombyggede vogne i driften i forbindelse med ibrugtagningen af den nye strækning mellem Viereckremise og Campus Jungfernsee i december 2017. De resterende skulle så komme i drift i løbet det første halvår i 2018.

Combino XL typen får tilføjet et syv meter langt svævende led
og et 3 meter langt led på en bogie. Derved bliver vognen godt 41,5 meter lang

 

Stadler Variobahn
Potsdams finansielle situation bedredes i løbet af det første halve tiår i det nye årtusinde, og i oktober 2008 – mens man modtog de sidste Siemens Combino-vogne retur efter endt renovering – bestilte man så 18 nye lavgulvsledvogne. Erfaringerne med Combino-vognene skræmte åbenbart, for valget faldt på Stadlers type Variobahn. Siemens gjorde indsigelse mod denne aftale – sandsynligvis under henvisning til deres oprindelige købsaftale med ViP – men de fik ikke medhold. Således kunne ViP modtage de 18 nye enheder i perioden 2011-2014. Vognene fik nr. 421-438.

Variobahn – eller Variotram – er en lavgulvsledsporvogn, der er bygget efter de samme principper, som gælder for Combini’en. Den er altså opbygget i moduler – eller led – som gør, at den kan leveres i forskellige længder, bredder og sporvidder samt til enkelt- eller dobbeltretningsdrift.

Selv om ViP ikke fik samme problemer med deres Variotram som med Combino’en, så viste den sig ikke at være uden problemer. På nogle af vognene opstod der revner i hjulenes gummidele, som førte til, at hjulene skulle inspiceres for hver 5000 km, de kørte, dvs. ca. hver fjerde uge. Var skaderne tilstrækkelig alvorlige, medførte det så ekstra værkstedsdage med udskiftning af hjulene.

I 2013 opstod der koblingsskader på otte af ti leverede vogne. Disse skader blev udbedret, men det var ikke slut med det. I 2014 konstaterede man på alle leverede vogne – på nær den sidst leverede – fejl på løbebogiernes hjul, der udgjorde en alvorlig fare for afsporing. Det betød, at alle Variobahn-vogne – på nær den “raske” – blev taget ud af drift. Fejlen blev udbedret på ViPs værksted, men i en periode blev vognene inspiceret ca. hver tredje dag efter blot 1000 km kørsel.

(fortsættes)

 

Linie 91
vip91_16-727122.07.2016: Stadler Variobahn nr. 421 på Lange Brücke. vip91_16-727322.07.2016: Stadler Variobahn nr. 426 på Lange Brücke. vip91_16-728022.07.2016: Siemens Combino nr. 401 ved stoppestedet Alter Markt/Landtag.
vip91_16-731122.07.2016: Stadler Variobahn nr. 431 og Siemens Combino nr. 412 på Platz der Einheit. vip91_16-732122.07.2016: Stadler Variobahn nr. 430 på Luisenplatz. vip91_16-733322.07.2016: Endestationen ved Bahnhof Rehbrücke deles af linierne 91 og 93.
vip91_16-733522.07.2016: Stadler Variobahn nr. 426 ved endestationen Bahnhof Rehbrücke. vip91_16-734022.07.2016: Stoppestedet Friedrich-Wolf-Straße. vip91_16-734122.07.2016: Siemens Combino nr. 412 ved stoppestedet Friedrich-Wolf-Straße.

 

Linie 92
vip92_16-723822.07.2016: Siemens Combino nr. 406 ved Hauptbahnhof. vip92_16-724722.07.2016: Siemens Combino nr. 407 ved stoppestedet Bisamkiez. vip92_16-725422.07.2016: Siemens Combino nr. 406 ved stoppestedet Bisamkiez.
vip92_16-725922.07.2016: Stoppestedet på Johannes-Kepler-Platz. vip92_16-726122.07.2016: Siemens Combino nr. 406 på Johannes-Kepler-Platz. vip92_16-726322.07.2016: Siemens Combino nr. 407 på Johannes-Kepler-Platz.
vip92_16-727522.07.2016: Siemens Combino nr. 406 på Lange Brücke. vip92_16-727822.07.2016: Siemens Combino nr. 407 ved stoppestedet Alter Markt/Landtag. vip92_16-728522.07.2016: Siemens Combino nr. 411 på iedrich-Ebert-Straße mellem Platz der Einheit og Alter Markt.
vip92_16-731222.07.2016: Siemens Combino nr. 407 på Platz der Einheit. vip92_16-732422.07.2016: Siemens Combino nr. 407 passerer Nauener Tor. vip92_16-732522.07.2016: Siemens Combino nr. 411 passerer Nauener Tor.
vip92_16-734822.07.2016: Siemens Combino nr. 406 ved Hauptbahnhof. vip92_16-734622.07.2016: Siemens Combino nr. 407 ved Hauptbahnhof.

 

Linie 93
vip93_16-724122.07.2016: Stadler Variobahn nr. 434 svinger fra Lange Brücke ind til Hauptbahnhof. vip93_16-726922.07.2016: Stadler Variobahn nr. 430 på Lange Brücke. vip93_16-727622.07.2016: Stadler Variobahn nr. 434 på Lange Brücke.
vip96_16-727722.07.2016: Tatra KT4D vogntog bestående af nr. 161 og 159 ved stoppestedet Alter Markt/Landtag. vip93_16-728722.07.2016: Stadler Variobahn nr. 434 på Platz der Einheit. vip93_16-728822.07.2016: Stadler Variobahn nr. 431 på Platz der Einheit.
vip93_16-730722.07.2016: Siemens Combino nr. 401 ved stoppestedet Holzmarktstraße. vip93_16-731022.07.2016: Stadler Variobahn nr. 430 ved stoppestedet Holzmarktstraße. vip93_16-732922.07.2016: Stadler Variobahn nr. 430 på endestationen ved Bahnhof Rehbrücke.
vip93_16-733722.07.2016: Siemens Combino nr. 412 ankommer til endestationen Bahnhof Rehbrücke. vip93_16-733822.07.2016: Endestationen ved Bahnhof Rehbrücke deles af linierne 91 og 93. vip93_16-733922.07.2016: Stadler Variobahn nr. 430 ved afgangsperronen på endestationen Bahnhof Rehbrücke.
vip93_16-734222.07.2016: Stadler Variobahn nr. 421 ved stoppestedet Friedrich-Wolf-Straße. vip93_16-734322.07.2016: Tatra KT4D vogntog bestående af nr. 161 og 159 ved Hauptbahnhof. vip93_16-734422.07.2016: Tatra KT4D vogn nr. 159 ved Hauptbahnhof.

 

Linie 94
vip94_16-728622.07.2016: Siemens Combino nr. 402 på Platz der Einheit. vip94_16-729122.07.2016: Endestationen i Babelsberg (Fontanestraße) deles af linierne 94 og 99. vip94_16-729322.07.2016: Siemens Combino nr. 402 på endestationen ved Fontanestraße i Babelsberg.
vip94_16-729522.07.2016: Stadler Variobahn nr. 437 på endestationen ved Fontanestraße i Babelsberg. vip94_16-729622.07.2016: Stadler Variobahn nr. 425 ved Rathaus Babelsberg. vip94_16-729722.07.2016: Stadler Variobahn nr. 437 ved Rathaus Babelsberg.
vip94_16-730222.07.2016: Stadler Variobahn nr. 425 ved stoppestedet Alt Nowawes i Rudolf-Breitscheid-Straße under Nuthestraße. vip94_16-730622.07.2016: Stadler Variobahn nr. 437 ved stoppestedet Humboldtring/Nuthestraße vip94_16-731822.07.2016: Stadler Variobahn nr. 412 ved stppestedet
vip94_16-732022.07.2016: Siemens Combino nr. 402 på Luisenplatz. vip94_16-732222.07.2016: Stadler Variobahn nr. 437 på

 

Linie 96
vip96_16-724422.07.2016: Siemens Combino nr. 410 ved Hauptbahnhof. vip96_16-724822.07.2016: Stadler Variobahn nr. 435 ved stoppestedet Bisamkiez. vip96_16-725022.07.2016: Siemens Combino nr. 413 ved stoppestedet Bisamkiez.
vip96_16-725622.07.2016: Tatra KT4D vogntog bestående af nr. 151 og 255 ved stoppestedet Bisamkiez. vip96_16-725722.07.2016: Stadler Variobahn nr. 435 ved stoppestedet på Johannes-Kepler-Platz. vip96_16-725822.07.2016: Strækningen i Galileistraße set fra Johannes-Kepler-Platz.
vip96_16-726022.07.2016: Siemens Combino nr. 404 ved stoppestedet på Johannes-Kepler-Platz. vip96_16-726422.07.2016: Tatra KT4D vogntog bestående af nr. 255 og 151 på Johannes-Kepler-Platz. vip96_16-726722.07.2016: Siemens Combino nr. 413 på Johannes-Kepler-Platz.
vip96_16-727022.07.2016: Stadler Variobahn nr. 435 på Lange Brücke. vip96_16-727922.07.2016: Tatra KT4D vogntog med nr. 151 i spidsen og Siemens Combino nr. 416 mødes ved stoppestedet Alter Markt/Landtag. vip96_16-728422.07.2016: Siemens Combino nr. 413 på iedrich-Ebert-Straße mellem Platz der Einheit og Alter Markt.
vip96_16-731322.07.2016: Siemens Combino nr. 410 på Platz der Einheit. vip96_16-732622.07.2016: Siemens Combino nr. 413 passerer Nauener Tor. vip96_16-732822.07.2016: Siemens Combino nr. 404 passerer Nauener Tor.

 

Linie 98
(Desværre ingen billeder fra denne linie, da den ikke var i drift på optagelsestidsnktet).

 

Linie 99
vip99_16-724522.07.2016: Siemens Combino nr. 416 ved Hauptbahnhof. vip99_16-725122.07.2016: Stadler Variobahn nr. 437 ved endestationen Bisamkiez. vip99_16-728222.07.2016: Stadler Variobahn nr. 424 ved stoppestedet Alter Markt/Landtag.
vip99_16-728922.07.2016: Stadler Variobahn nr. 424 på Platz der Einheit. vip99_16-729222.07.2016: Endestationen i Babelsberg (Fontanestraße) deles af linierne 94 og 99. vip99_16-729822.07.2016: Siemens Combino nr. 416 ved Rathaus Babelsberg.
vip99_16-729922.07.2016: Siemens Combino nr. 416 ved Rathaus Babelsberg. vip99_16-730122.07.2016: Stadler Variobahn nr. 422 på Rudolf-Breitscheid-Straße. vip99_16-730322.07.2016: Stadler Variobahn nr. 424 ved stoppestedet Alt Nowawes i Rudolf-Breitscheid-Straße under Nuthestraße.
vip99_16-730522.07.2016: Siemens Combino nr. 416 i det reserverede areal langs Nuthestraße. vip99_16-735122.07.2016: Siemens Combino nr. 402 ved Hauptbahnhof.

 
 

738total visits,1visits today

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>