Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
(Lettere redigeret 26.06.2020).
Vigtig bemærkning
Lad det være slået helt fast – denne side har intet med Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms hjemmeside at gøre. Det, man kan se herunder, er blot en billedserie fra en enkelt dag på Sporvejsmuseet set gennem en tilfældig amatørfotografs briller og objektiv. Vil man vide mere om museet, kan man gå ind på dets egen hjemmeside ved at trykke HER og få mange flere informationer.
Et besøg på Sporvejsmuseet kan anbefales på det varmeste. Det er en imponerende sporvogns- og buspark, museet råder over, og det er en fornøjelse at se, hvor smukt restaureret og velholdte de gamle vogne er. Det er mit håb, at mine billeder herunder kan give dig lyst til enten at aflægge museet et første besøg – eller hvis du har været der før – tage derned igen.
De bedste hilsner fra webmaster, alias Carl-Otto Toudal, medlem nr. 532 af Sporvejshistorisk Selskab.
|
Medlemmernes dag, 27.07.2019
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm afholdt i 2019 sin årligt tilbagevendende begivenhed Medlemmernes Dag den sidste lørdag i juli. Dagen var samtidig en trafikdag, hvor der eftermiddagen igennem var fem minutters drift på normalsporsstrækningen, og en stor del af museets vognpark kunne ses i drift i kortere eller længere perioder. Også museets hesteomnibus var travlt beskæftiget dagen igennem, ligesom dieselbusserne på skift kørte ture ud fra Neergaards Plads.
–
Der var tale om en trafikdag i mere end én forstand. Museet havde arrangeret veteranbiltræf, og de mere end 60 deltagende veteranbiler var i sig selv interessante og udgjorde samtidig en fantastisk “autentisk” kulisse for sporvognstrafikken. Museets Valby Langgade med de mange parkerede biler levede helt op til illusionen om at være i en storby.
At museets tårnvogn også skulle komme i drift var næppe planlagt, men en ødelagt luftledning krævede i første omgang en nødtørftig reparation, der forårsagede indstilling af driften i en lille halv times tid. Efter driftens afslutning kom tårnvognen frem igen, og luftledningen blev ordnet helt. Men det var faktisk fint at opleve den effektivitet, der blev lagt for dagen af museets tekniske medarbejdere, og den lille sporvognsstandsning var blot et ekstra krydderi på en helt igennem fin dag.
Heldigvis havde arrangementet rigtig mange besøgende, og dagen igennem måtte vognene på metersporsstrækningen dubbleres for at bringe de mange gæster fra parkeringspladsen og op til museumsområdet.
Herunder kan man se en lang række optagelser, der gerne skulle give et indtryk af dagen, som for øvrigt sluttede med, at foreningens medlemmer kunne forsøge sig som vognstyrere.
|
BVB nr. 213
Vogn nr. 213 fra Basler Verkehrs-Betriebe var den anden af de to vogne, der var indsat på metersporsstrækningen mellem Skjoldenæsvej og Museumsforpladsen. Den er bygget i 1933 og blev overtaget af Sporvejshistorisk Selskab i 1979.
|
Nr. 213 ved Skjoldenæsvej. |
Nr. 213 ved Skjoldenæsvej. |
Nr. 213 på Museumsforpladsen. |
– |
KS nr. 100
Motorvogn nr. 100 blev bygget i 1901 som toetages vogn. Den blev ombygget til enetages i 1924. Vognen, der er forsynet med bogier af typen “Maximum-traction”, udgik af driften hos Københavns Sporveje i 1952. Den blev senere en del af HT Museets vognsamling, som i 2003 overgik til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
|
|
Vogn nr. 100 i sløjfen på endestationen ved Eilers Eg |
Et lille kig ind i vognen. |
|
– |
HHA nr. 3060
Motorvogn nr. 3060 blev bygget i 1951 til Hamburger Hochbahn. Vognen blev prøvekørt i København i 1958. Vognen ejes af Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn, som siden 1999 har udlånt den til Sporvejsmuseet.
|
|
Motorvogn nr. 3060 var ikke ude at køre på Medlemmernes Dag. |
|
– |
OS nr. 203
Motorvogn nr. 203 blev bygget i 1953 til Oslo Sporveier og var i drift indtil 2000, hvor den blev overtaget af Sporvejshistorisk Selskab. Vognen var kun kortvarigt ude at køre på Medlemmernes Dag.
|
|
Motorvogn nr. 203 på Valby Langgade ved stoppestedet Skellet. |
|
– |
HTM nr. 824
Motorvogn nr. 824 blev bygget i 1929 af Societé Anonyme la Brugeoise et Nivelles til Haagsche Tramweg Maatschappij. Efter at vognen var gået ud af driften, blev den erhvervet af Sporvejsmuseet i Amsterdam, hvorfra Sporvejshistorisk Selskab overtog den i 2002.
|
Vogn nr. 824 klar til afgang fra endestationen ved Remisen. |
Vogn nr. 824 på vej “mod byen” ved Tobaksmarken. |
Interiørbillede fra motorvogn nr. 824. Stoleryggene kan skubbes frem og tilbage, så man altid sidder fremad i kørselsretningen. |
– |
DPP nr. 7079
Motorvogn nr. 7079 blev bygget i 1985 af CKD Tatra. Oprindelig skulle vognen have været leveret til Sovjetunionen, men den kom i stedet for til at køre i Prag hos Dopravní podnik hl. m. Prahy. Sporvejshistorisk Selskab overtog vognen i 2017.
|
Motorvogn nr. 7079 kørte kun en enkelt – eller i hvert fald meget få ture på Medlemmernes dag. Her ses den ved Tobaksmarken. |
Nr. 7079 i royalt selskab, før ……. |
……. det atter gik tilbage i remisens mørke. |
– |
– og så var der lige lidt, der skulle fixes
Den intense sporvognstrafik gav anledning til lidt tekniske problemer. Værst var det, da ludtledningskrydset mellem meterspors- og normalsporsstrækningen blev beskadiget. Det krævede i første omgang en nødtørftig reparation, så driften kunne opretholdes, dog således, at de to vogne på metersporet ikke kunne køre helt hen til Remisen. Den midlertidige reparation medførte, at publikum kunne opleve en sporvognsstandsning på en halv times tid. Sidst på eftermiddagen blev reparationen af luftledningen så gjort færdig.
Ude i skoven var det sidst på dagen et sporskifte ved Skovkanten, der tilsyneladende drillede lidt, men det gav nu ikke anledning til større forsinkelser på sporvognsdriften.
|
Arbejdere på tårnvognen sørger for, at luftledningen bliver gjort nogenlunde køreklar, så køreklar, at driften kan opretholdes. |
I eftermiddagssolen repareres den ødelagte luftledning helt. |
Man skal være lidt af en ekvilibrist, når der arbejdes på tårnvognen. |
|
To medarbejdere tager sporskiftet i øjensyn. |
Et vogntog må pænt vente på, at arbejdet bliver overstået. |
|
|
Total Website Visits: 741399