(Senest opdateret 08.11.2019).
Sporvejen i Potsdam | ||
Sporvejen i Potsdam er rygraden i byens offentlige trafik. Forløberen var hestesporvejen i 1880 og sidenhen den elektriske sporvej fra 1907. Sporvejen drives i dag af selskabet ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH, et datterselskab af Stadtwerke Potsdam, byens offentlige energi- og forsyningsselskab.
Sporvejssystemet er normalsporet og har en udstrækning på ca. 30 km. Dets nuværende udstrækning stammer fra 10.12.2017, hvor strækningen mellem Viereckremise og Campus Jungfernsee blev taget i brug. Sporvejssystemet er i hele sin udstrækning dobbeltsporet, bortset fra et stykke på 300 meter på Nedlitzer Straße. Her har man på grund af snævre forhold været nødt til anlægge strækningen enkeltsporet i den ene vejside. Desuden flettes sporene de få meter gennem Nauener Tor. Alle endestationer har vendesløjfer – evt. sløjfekørsel via nogle gader – med undtagelse af Glienicker Brücke, hvor der vendes i trekantspor.
![]() Den nye strækning har ifølge Straßenbahn Magazin (nr. 1/2017, side 12) kostet ca. 7,5 mio. euro. Dette beløb er en del af en større investeringspakke på i alt 49,2 mio. euro, som bl.a. skal anvendes i byens forsyningsvirksomheder (Stadtwerke) og til forbedringer på sporvejen. For ViP bliver der ud over anlægget af den nye strækning tale om en ombygning af vendesløjfen ved Hauptbahnhof, ombygning af strækningen gennem Heinrich-Mann-Allee (mellem Hauptbahnhof og Bahnhof Rehbrücke) samt ombygning af remise og værksted, så selskabet fremover kan vedligeholde længere sporvogne end dem, man råder over i dag. En del af midlerne skal da også bruges til ombygning og renovering af vognparken (se Potsdam: Vognparken under afsnittet om Tatra vognene).
På længere sigt er der planer om at forlænge linjen fra Campus Jungfernsee videre mod nord til et nyt boligområde ved Krampnitz og derfra videre mod Fahrland. De endelige beslutninger om disse udvidelser af systemet er dog ikke vedtaget endnu, og de er ikke en del af investeringspakken.
|
Linjenettet | ||
December 2014
Siden årtusindskiftet har linjestrukturen ændret sig flere gange. 14.12.2014 kom strukturen til at se ud som på kortet herunder med 7 sporvejslinjer, hvoraf de seks (91, 92, 93, 94, 96 og 99) havde drift på alle ugens dage, mens linje 98 kun trafikeredes på skoledage i dagtimerne. Basisintervallet på alle sporvejslinjer var 20 minutter, men linje 92 og 96 havde dog en noget tættere drift i morgen- og eftermiddagsmyldretiderne på hverdage.
![]()
December 2017
Ved strækningsudvidelsen i december 2017 blev der samtidig foretaget nogle linjeændringer:
Som udgangspunkt har alle linjer 20 minutters drift i hele driftstiden. Linje 96 har dog 10 minutters drift fra tidlig morgen til omkring 19-tiden på hverdage, og linje 92 har 10 minutters drift på skoledage i tidsrummene ca. 6-10 og ca. 12-18. Linje 98 er en forstærkningslinje, der kun kører på skoledage i morgentimerne og om eftermiddagen. Linje 93 kører alle dage fra tidlig morgen og frem til ved 21-tiden, mens linje 94 indstiller driften allerede mellem 19 og 20. Linje 99 kører på hverdage i dagtimerne mellem kl. ca. 7 og 20 kun på den korte strækning mellem Platz der Freiheit og Fontanestraße. I weekenden og i de tidlige morgentimer på hverdage samt efter kl. 20 på hverdage kører linjen videre fra Platz der Freiheit og helt til Hauptbahnhof.
|
Total Page Visits: 606
Total Website Visits: 741353