Lissabon: Sporvejsanlægget

(Senest opdateret 27.04.2018).
.
Oversigt
(klik på ikonet til højre for det emne, du vil gå til).
  • Lissabons sporvejssystem
  • Sporvidden
  • Luftledningssystemet
  • Sporvejsnettets udvikling i 2000-årene
.
Lissabons sporvejssystem
Der er tale om en helt traditionel gadesporvej, hvor kun nogle få km af sporene ligger i reserverede arealer. Dette forekommer dog f.eks. i Avenida 24 de Julho ved Cais do Sodré (linje 15E og 18E), men arealet skal dog deles med busser og taxi. Der er ikke nogen som helst form for prioritet for sporvognene, og de trafikale forhold i de ofte snævre og krogede gader giver mange fremkommelighedsproblemer. Det betyder, at sporvejsdriften kan forekomme meget ujævn – sporvognene har ofte en tendens til at komme rullende i “klumper” med omvendt lange ventetider ind imellem.
I Avenida 24 de Julho ved Cais do Sodré kører sporvognene i reserveret areal, som dog må deles med busser og taxi. I de snævre gader i den indre by møder sporvognene ofte som linje 12E her stærkt forsinkende trafikale forhindringer.
Normalt er der 15-20 minutter mellem vognene på linje 25E, men her kommer der altså 3 på stribe.
.
Sporvidden
Sporvidden er blot 900 mm, hvilket nok kan give anledning til en vis undren, når nu sporvejene oprindeligt i 1872 blev anlagt med normalspor. Denne sporvidde passede imidlertid ikke bare til sporvognene, men i lige så høj grad til hjulafstanden på de hestetrukne busser og drosker, som f.eks. firmaerne Ripert og Eduardo Jorge drev i konkurrence med CARRIS. Disse firmaer fandt hurtigt ud af, at man ved at lade vognhjulene “falde ned” i skinnerne fik en hurtigere og behageligere kørsel. Til gengæld var ikke alle heste, disse selskaber og vognmænd anvendte, i den bedste kondition, så der blev indlagt mange hvilepauser. Derfor betød denne trafik en voldsom hindring for sporvognenes fremkommelighed, og det kom til retssager om denne ulovlige anvendelse af CARRIS’ ejendom. De indtrængende undskyldte sig bl.a. med, at det i de smalle gader var umuligt at undgå at ryge ned i skinnerne, og at det derpå var ligeså umuligt at komme op igen. At dette “anarki” må have haft et betydeligt omfang ses bedst af, at hele systemet fra 1888 og ind midt i 1890erne omlagdes til sporvidden på 900 mm, hvilket delvist løste problemet. Selv efter omlægningen var der kuske, som foretrak spor under hjulene i den ene side – det var trods alt bedre end ren brolægning.
Det lyder næsten som en anekdote, men står altså at læse i Marina Tavares Dias’ bog História do Eléctrico da Carris, udgivet i 2001 i forbindelse med 100-året for den elektriske sporvejs indførelse i Lissabon.
.
Luftledningssystemet
Luftledningssystemet er således indrettet, at der på nogle strækninger køres med pantograf, andre med trolleystang, ligesom der forekommer strækninger, hvor begge driftsformer ses, f.eks. på fællesstrækningen for linje 25E og 28E. Det giver sig det pudsige udslag, at de specielle turistsporvogne under kørslen må skifte fra den ene driftsform til den anden, f.eks. på Praça da Figueira (billedet herunder) og på Basílica da Estrela!
.
Sporvejsnettets udvikling i 2000-årene
Sporvejsnettet er siden 1980erne indskrænket betydeligt. De sidste linjenedlæggelser skete i 1998, og ved indgangen til det nye årtusind bestod nettet af 5 linjer med udgangspunkt i byens sydligste, centrale del ikke langt fra Tejo. Skinnerne fra de nedlagte linjer lå -og ligger stadig – mange steder stadig i vejen, men er for nærværende helt ubrugelige, da de er delvist plastret til med asfalt og under alle omstændigheder ikke har forbindelse til det aktive net, da alle sporskifter og sporkryds er fjernet, ligesom også luftledningsnettet kun er delvist intakt.
I løbet af 2010erne er der sket nogle linjeændringer. På grund af den finansielle krise blev linje 18E i marts 2012 forkortet, så den i centrum ikke længere kører til Rua da Alfândega og Praça do Comercio, men fik ny endestation ved Cais do Sodré.
I 2017 blev sløjfen i Rua da Alfândega nedlagt og fjernet. Linje 25E blev derfor omlagt til at dele endestation med linje 15E på Praça da Figueira.
I 2018 blev en af de senest indstillede linjer genåbnet – delvis i hvert fald. Det drejer sig om linje 24E, som indtil videre kører fra Praça Luis de Camões og op til Campolide. Det forlyder dog, at den skal føres helt igennem fra Praça Luis de Camões og ned til Cais do Sodré, som var dens oprindelige udgangspunkt “downtown”.
Lissabons sporvejsnet 2020. Klik på kortet for at se i en lidt større og tydeligere udgave. Udarbejdet af webmaster på basis af OpenStreetMap.
Kortforklaringer
  • Linje 12E:
    Praça Martim Moniz – largo do Terreirinho – Largo das Portas do Sol – Praça da Figueira – Praça Martim Moniz (ringlinje)
  • Linje 15E:
    Praça da Figueira – Praça do Comercio – Cais do Sodré – Santo Amaro – Algés (Jardim)
  • Linje 18E fra årtusindets start:
    Rua da Alfândega – Praça do Comercio – Cais do Sodré – Santo Amaro – Ajuda – Cemitério do Ajuda.
  • Linje 18E fra 2012:
    Cais do Sodré – Santo Amaro – Ajuda – Cemitério do Ajuda.
  • Linje 24E fra 24.04.2018:
    Praça Luis de Camões – Ascensor da Glória -Praça do Principe Real – Rato – Campolide.
  • Linje 25E fra årtusindets start:
    Rua da Alfândega – Praça do Comercio – Largo do Corpo Santo – Ascensor da Bica – Largo Vitorino Damásio – Estrela – Prazeres (Campo de Ourique).
  • Linje 25E fra 2017:
    Praça da Figueira – Praça do Comercio – Largo do Corpo Santo – Ascensor da Bica – Largo Vitorino Damásio – Estrela – Prazeres (Campo de Ourique).
  • Linje 24E:
    Praça Martim Moniz – Intendente – Graça – Alfama – Rua da Conceição – Praça Luis de Camões – Ascensor da Bica -Estrela – Prazeres (Campo de Ourique).
  • Ascensor da Bica (B på kortet): Rua de São Paolo (nede ved linje 25E) – Calçada do Combro (oppe ved linje 28E).
  • Ascensor da Gloria (G på kortet): Avenida da Liberdade (nede) – Rua de São Pedro de Alcântara (oppe ved linje 24E).
  • Ascensor da Lavra (L på kortet): Largo de Anunciada (nede) – Travessa do Forno do Torel (oppe).
  • Elevador da Santa Justa (SJ på kortet): Dobbelt elevator mellem Rua Áurea (nede) og Rua do Carmo (oppe).
Total Page Visits: 830
Total Website Visits: 490064

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *