Trolleybusser og busser

(Lagt på nettet 27.04.2020)
Trolleybusnettet
Der har været trolleybusdrift i Milano siden 28.10.1933. Nettet blev især i 1960’erne stærkt udbygget, og det nåede dengang en maksimal længde på ca. 88 kilometer og gik helt til nabokommunen Bresso, som blev betjent af linje 83. Fra midten af 70erne og frem til midten af 80erne forsvandt adskillige linjer, så der i dag kun er fire linjer tilbage, og nettets længde er skrumpet ind til omkring 40,4 kilometer. Linje 90 og 91 er ringlinjer, der betjener den samme strækning i hver sin retning.
Milanos trolleybusnet er centreret omkring den
ydre ringvej i en radius af ca. 3 km fra byens centrum.
Trolleybuslinje 90
Juli 1986: FIAT Viberti ledtrolleybus på Viale Stevio ikke langt fra Stazione Centrale. 28.06.1988: FIAT Viberti ledtrolleybus nr. 581 på Viale Stelvio. 29.06.1993: BredaBus 4001 ledtrolleybus nr. 218 på Viale Stelvio ved Viale Zara. Bussen er fra 1992.
Trolleybuslinje 91
02.07.1985: FIAT Viberti ledtrolleybus nr. 624 på Viale Egisto Bezzi. 02.07.1985: FIAT Viberti ledtrolleybus nr. 605 på Piazza Tripoli. Juni 1988: FIAT Viberti ledtrolleybus nr. 570 på Viale Isonzo.
Juni 1988: FIAT Viberti ledtrolleybus nr. 550 på Viale Stelvio. 29.06.1993: BredaBus 4001 ledtrolleybus nr. 202 på Viale Stelvio ved Via Carlo Farini. Bussen er fra 1992. 29.06.1993: BredaBus 4001 ledtrolleybus nr. 209 på Via Nazario Sauro. Bussen er fra 1992.
29.06.1993: FIAT Viberti ledtrolleybus nr. 541 på Via Nazario Sauro. Til højre ses IVECO trolleybus nr. 936 på linje 92.
Trolleybuslinje 92
28.06.1988: Iveco/Socimi trolleybus nr. 957 på Viale Isonzo. Bussen er fra 1984 og vistnok stadig driftsklar. 28.06.1988: Iveco/Socimi trolleybus nr. 957 på Viale Isonzo. Bussen er fra 1984 og vistnok stadig driftsklar. 28.06.1988: Iveco/Socimi trolleybus nr. 920 på Viale Stelvio. Bussen er fra 1983 og udgik af driften i 2009.
Trolleybuslinje 93
28.06.1988: Iveco/Socimi trolleybus nr. 903 på Piazzale Piola. Bussen er fra 1983 og udgik af driften i 2009.
Busser
Når man ser bort fra trolleybusserne, så var en bus tilbage i 1980erne lig med en dieselbus. Dette har dog siden ændret sig, så også ATM i Milano i dag har en strategi, hvor der satses mere og mere på busser, der helt eller delvist bruger andre drivmidler end dieselolie. Men billederne herunder er eksempler på italienske dieselbusser fra det forrige århundrede.
28.06.1988: INBUS bus nr. 4031 på linje 52 på Via Carlo Farini ved Viale Stelvio. 28.06.1988: FIAT bus nr. 3617 på linje 59 ved Stazione Genova. 28.06.1988: INBUS bus nr. 4043 på linje 70 på Via Carlo Farini ved Viale Stelvio.
28.06.1988: INBUS bus nr. 4039 på linje 82 på Viale Stelvio. 02.07.1985: FIAT bus nr. 3821 på linje 95 på Viale Pisa. 02.07.1985: FIAT bus nr. 3516 på ringlinje 96. Lokaliteten ikke bestemt.
02.07.1985: Tidlig FIAT ledbustype nr. 1466 på den regionale linje mellem Milano Centrale og Monza. Billedet er taget på Piazza IV Novembre ved Stazione Centrale.
Total Page Visits: 55
Total Website Visits: 490881