Metro Transportes do Sul (MTS)

(Senest opdateret 23.05.2013).

 

Introduktion

Den 30. april 2007 indviedes en helt ny sporvej – Metro Transportes do Sul – i Lissabon-forstæderne Almada og Seixal, og den ordinære drift påbegyndtes den efterfølgende 2. maj.

Almada og Seixal er to af de ca. 20 kommuner, som indgår i Lissabons hovedstadsregion. De ligger på Península de Setúbal syd for floden Tejo direkte over for hovedstadskommunen.

Indtil videre betjener den nye sporvej primært Almada Kommune, som har et areal på ca. 70 km2 og et befolkningstal på lidt over 164.000, men den når dog også ind i den nordvestlige del af Seixal Kommune, hvor endestationen Corroios ligger. Seixal Kommune har et areal på næsten 96 km2 og et befolkningstal på godt 161.000. Det er planen, at sporvejen skal føre helt igennem Seixal Kommune og videre til Barreiro. Denne kommune har et areal på 32 km2 og et befolkningstal på omkring 80.000, så tilsammen har de tre kommuner et befolkningstal på godt 400.000, hvilket svarer til næsten halvdelen af den befolkning, som bor i området Península de Setúbal (2008-tal, ifølge Wikipedia).

Kommunerne har mange større og mindre byer, som efterhånden er vokset sammen til nogle større sammenhængende bymæssige bebyggelser, der domineres af store boligkarreer og et lokalt forretningsliv med mange specialforretninger. Alle tre kommuner har fået navn efter en by/bymæssig bebyggelse i kommunen. Området her syd for Tejo er en udpræget forstadsbebyggelse, som slet ikke har den charme, man finder i selve Lissabon.

19.03.2008: Ponte 25. de Julho, som forbinder hovedstadskommunen (til venstre) med forstadskommunen Almada (til højre) over Tejo.

Lissabon og Almada Kommuner er knyttet sammen af en ca. 2,2 km lang bro, Ponte 25. de Julho, ligesom der er en livlig båd- og færgetrafik over floden. Der sejles både med bilfærger, store og små konventionelle passagerfærger og katamaraner mellem flere punkter på begge sider af Tejo, men hovedoverfarten foregår mellem Cais do Sodré i Lissabon og Cacilhas i Almada – den nordøstligste spids i kommunen.

Broen, som er bygget i 1966, var oprindelig kun en motorvejsbro, men i 1990erne anlagde man spor under vejbanen, og i 1999 kunne den første (og hidtil eneste) private jernbane i Portugal – Fertagus – starte driften af jernbanelinjen mellem Lissabon og Setúbal gennem Almada og Seixal kommuner, som hermed for første gang fik jernbaneforbindelse til hovedstaden. Bag Fertagus står det portugisiske selskab Barraqueiro, som er en vigtig busoperatør med ruter især i den sydlige del af Portugal, herunder en række linjer med tilknytning til banen (under navnet Sulfertagus), og franske Vivendi, som dog solgte sine aktier til Barraqueiro i slutningen af 2000. Også den portugisiske bank Caixa Geral de Depósitos har økonomiske interesser i Fertagus. Banen har én station i Almada (Pragal) og tre i Seixal Kommune (Corroios, Foros de Amaro og Fogueteiro).

Oprindelig havde operatøren af Fertagus fået koncession på driften i 30 år. Skuffende passagertal – ca. 30% under det forventede – gjorde imidlertid, at den koncessionsgivende myndighed i 2005 foretog en revurdering af koncessionsbetingelserne og nedsatte perioden til 11 år med mulighed for forlængelse af perioden på yderligere 9 år.

Barraqueiro er ikke den eneste busoperatør i det sydlige Portugal. En anden og meget større er TST (Transportes Sul do Tejo) med et omfattende linjenet i hele Península de Setúbal. Selskabets linjer drives af Arriva.

 
 

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>