Milano: Linje 5

(Senest lettere redigeret 27.04.2018)

 

Linjenettet 1990 Linjeføring indtil 08.12.2003

  • Stazione Milano Centrale – Viale Tunesia – Piazza M. Adelaide – Via B. Angelico – Ortica (Via Milesi)

Endestationen ved Stazione Milano Centrale har varieret mellem Via Torriani (07.12.1981 – 14.12.1994) og Piazza IV Novembre.

Juli 1986: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1958 i Via Napo Torriani ved Stazione Milano Centrale. Juni 1988: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1672 på endestationen i Via Alessandro Milesi i Ortica. Juni 1988: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1672 i Corso Settembrini.
06.07.1995: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1913 på Piazza Duca d’Aosta ved Stazione Milano Centrale. 06.07.1995: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1870 på endestationen ved Stazione Milano Centrale. 06.07.1995: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1773 på endestationen ved Stazione Milano Centrale.

 

Linjenettet 2005 Linjeføring fra 08.12.2003

  • Niguarda (Parco Nord ved Via Aldo Moro) – Via Ornato – Ospetale Maggiore – Viale Cà Granda – Viale Zara – Via Lunigiana – Stazione Milano Centrale – Viale Tunesia – Piazza M. Adelaide – Via B. Angelico – Ortica (Via Milesi)

Ved linjeomlægningen i 2003 forlænges linje 5 fra Stazione Milano Centrale ad linje 4s hidtidige rute til Ospetale Maggiore og derfra videre til Niguarda (Parco Nord).

I myldretiden var der tidligere indsat en række ekstravogne på linje 4 mellem Piazzale Lagosta og Ospetale Maggiore. Disse vogne havde betegnelsen 4/. Efter 08.12.2003 betegnedes de nu 5/.

 

Linjenettet 2017 Linjeføring fra 16.03.2013

  • Ospetale Maggiore – Viale Cà Granda – Viale Zara – Via Lunigiana – Stazione Milano Centrale – Viale Tunesia – Piazza M. Adelaide – Via B. Angelico – Ortica (Via Milesi)

10.02.2013 åbnedes første del af Milanos første fuldautomatiske metrostrækning, M5 (Bignami – Stadio San Siro), mellem Bignami og Zara. Godt en måned senere skete der er tilpasning af overfladenettet, som betød ændringer i både buslinjerne og altså også på sporvognslinje 5 og 31.

 

Kilde til kortene over 1990 og 2005:
Di Arbalete – openstreetmap.org, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=45619157

Kilde til kortet over 2017:
https://de.wikipedia.org/wiki/Straßenbahn_Mailand#/media/File:Milano_-_mappa_rete_tranviaria.svg

 
 

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*