Milano: Linje 4

(Senest lettere redigeret 27.04.2018)

 

Linjenettet 1990 Linjeføring indtil maj 1993

  • Ospetale Maggiore – Viale Zara – Stazione di Porta Garibaldi – Largo Cairoli – Piazza del Duomo – Piazza Repubblica – Greco (Via Martiri Oscuri)
02.07.1985: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1888 i Via Legnano ved Largo Antonio Greppi. Juli 1986: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1602 Via S. Margherita lige ved Piazza del Duomo. I baggrunden skimtes Milanos modæne indkøbsgade Galleria. Juni 1988: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1858 i Corso Settembrini. Gaden, som vognen krydser er Via Vitruvio, som til venstre fører op til Stazione Milano Centrale.
Juni 1988: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1828 på endestationen i Greco, Via Martiri Oscuri. Juni 1988: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1782 i Via Nicola d’Apulia lige efter at være drejet om hjørnet fra endestationen i Via Martiri Oscuri. I baggrunden skimtes nogle vogne på sporterrænet ved Stazione Milano Centrale. Juni 1988: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1635 i Via Carlo Farini ved Stazione di Porta Garibaldi.
Juni 1988: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1726 drejer fra Via Ugo Bassi ind i Via Carlo Farini lige før Stazione di Porta Garibaldi. Juni 1988: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1828 i Viale Zara. Viale Zara, som fortsætter i Viale Fulvio Testi, er en af Milanos store udfaldsveje, hvor vejbanerne mellem sporvejen og fortovet er beregnet til lokaltrafikken, og de seks vejbaner i midten mellem de to sporvejsarealer er for den gennemgående trafik ud af byen. Juni 1990: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr.1585 svinger en tidlig morgen fra Via Filippo Turati ind på Piazza della Repubblica.
Juni 1990: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1974 holder på vej fra Greco kvarteret i Via Lazzaretto, før den svinger ud i Viale Vittorio Veneto. Juni 1990: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1585 på Piazza della Repubblica.

 

Ny linjeføring fra maj 1993

  • Ospetale Maggiore – Viale Zara – Stazione di Porta Garibaldi – Largo Cairoli/Piazza Castello

Linje 4s strækning mellem Piazza del Duomo og Greco bliver overtaget af linje 1.

29.06.1993: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1946 i Viale Zara ved Viale Stelvio. Byggeriet bag ved vognen er anlægsarbejder (metrostationen Zara) i forbindelse med metrolinje 3s forlængelse fra Sondrio nord for Milano Centrale. 29.06.1993: Ledvogn nr. 4731 af serie 4700 i Via Carlo Farini, hvor den krydser Via Giuseppe Ferrari. Vognen er bygget af Breda og TIBB i Milano i 1960, og den har gennemgået en modernisering i starten af 1990erne. 29.06.1993: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1984 på Piazza Castello. Fra maj 1993 til januar 1994 havde linje 4 endestation på Largo Cairoli med sløjfekørsel via Piazza Castello.
29.06.1993: Ledvogn nr. 4723 af serie 4700 på Largo Cairoli, som fra maj 1993 til januar 1994 var endestation for linje 4. Vognen er bygget af Stanga og TIBB i Milano i 1960, og på optagelsestidspunktet var denne vogn endnu blandt de ikke moderniserede.

 

Linjenettet 1995 Ny linjeføring fra januar 1994

  • Ospetale Maggiore – Viale Zara – Stazione di Porta Garibaldi – Piazza del Duomo – Corso di Porta Romana – Via Bergamo – Via Varsavia Vismara – Via Monte Velino

Strækningen mellem Piazza del Duomo og Via Monte Velino er tidligere blevet betjent af linje 23, der fremover kun kører mellem Piazza del Duomo (Piazza Fontana) og Stazione Lambrate.

11.07.1994: Ledvogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1836 i Viale Cà Granda ved stoppestedet Suzzani ikke langt fra endestationen ved Ospetale Maggiore. 11.07.1994: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1923 i Viale Cà Granda ved Ospetale Maggiore. 11.07.1994: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1635 ved endestationen ved Ospetale Maggiore.
11.07.1994: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1661 i Viale Monte Nero ved Via Bergamo. 11.07.1994: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1917 kommer fra Via Bergamo og kører ind på Viale Monte Nero. 06.07.1995: Bogievogn af Peter Witt typen, serie 1500, nr. 1905 i Via Orefici ved Piazza del Duomo.

 

Linjenettet 2005 Ny linjeføring fra 08.12.2003

  • Largo Cairoli/Piazza Castello – Stazione di Porta Garibaldi – Piazzale Maciachini – Ospetale Maggiore – Via Ornato – Niguarda (Parco Nord) ved Via Aldo Moro

Ved denne linjeomlægning bliver linje 4 en del af den nye Metrotranvia Nord strækning. Strækningen gennem Viale Zara, Viale Fulvio Testi og Viale Ca’ Granda bliver overtaget af linje 5 og 7, mens strækningen mellem Piazza del Duomo og Via Monte Velino overtages af linje 16.

 

 

Kilde til kortene over 1990, 1995 og 2005:
Di Arbalete – openstreetmap.org, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=45619157

 
 

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*