Hammerodde

(Senest opdateret 20.10.2016).

 

M/F Hammerodde er sammen med søsterfærgen M/F Dueodde bygget af Merwede i Holland i 2004 og leveret til Bornholmstrafikken i april 2005. Færgen er en godsbærende passagerfærge (RoPax) med en længde på 124,90 m, en bredde på 23,40 m og en dybgang på 5,30 m. Max. farten er 18,5 knob (ca. 34 km/t), hvilket betyder, at Hammerodde normalt er 2 timer og tre kvarter om turen mellem Rønne og Ystad. Passagerkapaciteten er 400, og den totale banelængde (3,10 m bred) til biler og trailere var oprindelig 1.235 m fordelt på to vogndæk, hvoraf den bageste halvdel af det øverste vogndæk ikke var overdækket. Færgen gennemgik i 2010 en større ombygning og fik i den forbindelse et ekstra vogndæk med deraf følgende kapacitetsudvidelse, ligesom passagerforholdene forbedredes.

Selv om færgen har været indsat på alle Bornholmtrafikkens overfarter, er den kombinerede fragt- og passagerrute mellem Rønne og Køge (natruten) dens primære indsatsområde. Derfor har den da også på næstøverste dæk 60 kahytter med i alt 108 sengepladser, fordelt på enkeltsengs-, 2-sengs- eller 4-sengskahytter.

Da Hammerodde og Dueodde blev indsat på natruten mellem Køge og Rønne, var der tale om dobbeltrettet sejlads. Det vil sige, at der ved midnatstid afgik en færge både fra Køge og Rønne, som så var fremme ved destinationen næste morgen. Mens færgen, der ankom til Køge om morgenen, lå stille hele dagen indtil midnat, kunne færgen, der ankom til Rønne om morgenen både deltage i sejladsen på Ystad-ruten og i sommerhalvåret på Tysklands-ruten til Sassnitz. Da Dueodde udgik af driften 10.10.2010, ophørte også den dobbeltrettede sejlads mellem Køge og Rønne. Fremover betjenes ruten kun af ét skib, normalt Hammerodde, som sejler fra Rønne sidst på eftermiddagen og returnerer fra Køge ved midnatstid.

Både Dueodde og søsterfærgen Hammerodde har været meget lidt populære i den bornholmske befolkning. De er blevet kritiseret for manglende passagerkapacitet og for få sengepladser, for dårlige passagerfaciliteter om bord, dårlige adgangsforhold for passagererne over det åbne vogndæk og for ringe motorkraft med meget mere. Det har næppe været med til at fremme færgernes popularitet, at de var et resultat af Trafikstyrelsens første færgeudbud, der nedlagde natruten til København, som siden 1978 var blevet betjent af de langt større færger Povl Anker og Jens Kofoed, og omlagde den til Køge pr. 1. oktober 2004. Hele denne proces blev oplevet meget, meget negativt af den bornholmske befolkning.

Hammerodde er opkaldt efter Bornholms nordvestlige kystområde neden for og omkring Hammershus. Området er kendetegnet ved sine dramatiske klipper, stejle skrænter og i det hele taget fantastiske natur.

 

Billeder
25.02.2008: Hammerodde i Rønne Havns færgeleje 3. 10.03.2008: Hammerodde i Rønne Havns færgeleje 3 set fra læmolen. 30.06.2009: Hammerodde i Køge Havn tidligt om morgenen. På dette tidspunkt var der stadig dobbeltrettet natsejlads mellem Rønne og Køge.
30.06.2009: Hammerodde losses tidligt om morgenen i Køge Havn. Den dobbeltrettede natbådssejlads mellem Rønne og Køge ophørte 10.10.2010. 19.08.2010: Hammerodde i Rønne Havn efter endt ombygning, hvor færgen fik et ekstra vogndæk. 10.06.2011: Hammerodde på vej ud af Rønne Havn.
bhf_16-741923.07.2016: Hammerodde i Østersøen lige uden for Rønne Havn på vej mod Køge.

 
 

Skriv en meddelelse

 

 

 

Du kan bruge disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>