Billeder: Strækningen Llubi-Sa Pobla

(Lettere redigeret 08.09.2021)
Mellem Enllaç og Llubi
Efter udkørslen fra Enllaç går banen først i en stor kurve mod nordøst, hvorefter det de næste 3,5 km går lige ud mod Llubi Station. Undervejs går banen både over og under de krydsende veje.
04.09.2017: Banestrækningen mellem Enllaç og Llubi set fra landevej Ma-3440 i retning mod Enllaç.04.09.2017: Banestrækningen mellem Enllaç og Llubi set fra landevej Ma-3440 i retning mod Enllaç.
04.09.2017: Banestrækningen mellem Enllaç og Llubi set fra landevej Ma-3440 i retning mod Llubi.04.09.2017: Banestrækningen mellem Enllaç og Llubi set fra landevej Ma-3440 i retning mod Llubi.
Llubi
Llubi Station ligger ved en lille landevej, der forbinder byen Llubi med landevejen Ma-3500 mellem Inca og Muro. Stationen ligger ikke i selve byen Llubi, men ca. 1.800 meter ude ad vejen. Busforbindelserne mellem byen og stationen er yderst sparsomme, så togets passagerer er overladt til selv at sørge for transporten til stationen.
04.09.2017: Llubi Station ligger ca. 1.800 meter fra byen Llubi.04.09.2017: Llubi Station ligger ca. 1.800 meter fra byen Llubi.
04.09.2017: Llubi Station er den største af stationerne på sidelinjen mellem Enllaç og Sa Pobla.04.09.2017: Llubi Station er den største af stationerne på sidelinjen mellem Enllaç og Sa Pobla.
04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog ankommer fra Enllaç til Llubi Station.04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog ankommer fra Enllaç til Llubi Station.
04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog på Llubi Station.04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog på Llubi Station.
04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog på Llubi Station.04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog på Llubi Station.
04.09.2017: Parkeringspladsen ved Llubi Station er ikke specielt fuld, selv om stationen ligger så relativt langt fra byen.04.09.2017: Parkeringspladsen ved Llubi Station er ikke specielt fuld, selv om stationen ligger så relativt langt fra byen.
18.09.2019: CAF 81/83 vogntog på vej mod Sa Pobla.18.09.2019: CAF 81/83 vogntog på vej mod Sa Pobla.
18.09.2019: Udkørslen fra Llubi mod Enllaç.18.09.2019: Udkørslen fra Llubi mod Enllaç.
18.09.2019: Udkørslen fra Llubi mod Sa Pobla.18.09.2019: Udkørslen fra Llubi mod Sa Pobla.
18.09.2019: Stationen i Llubi summer ikke ligefrem af liv.18.09.2019: Stationen i Llubi summer ikke ligefrem af liv.
18.09.2019: Stationen Llubi ligger smukt i det åbne landskab.18.09.2019: Stationen Llubi ligger smukt i det åbne landskab.
18.09.2019: Den gamle stations-bygning er bevaret, men perronen er ny.18.09.2019: Den gamle stations-bygning er bevaret, men perronen er ny.
18.09.2019: CAF 81/83 vogntog på vej mod Palma.18.09.2019: CAF 81/83 vogntog på vej mod Palma.
18.09.2019: Perronen på Llubi er indrettet efter banens og nutidens enkle principper.18.09.2019: Perronen på Llubi er indrettet efter banens og nutidens enkle principper.
Mellem Llubi og Muro
På strækningen mellem Llubi og Muro er de tidligere niveauskæringer mellem bane og vej omlagt til vejbroer over jernbanen.
04.09.2017: Tog på vej mod Muro lige efter at have forladt Llubi.04.09.2017: Tog på vej mod Muro lige efter at have forladt Llubi.
04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog mod Sa Pobla på vej under viadukten, der fører landevej Ma-3441 over sporterrænet.04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog mod Sa Pobla på vej under viadukten, der fører landevej Ma-3441 over sporterrænet.
04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog mod Sa Pobla efter at have passeret under viadukten, der fører landevej Ma-3441 over sporterrænet.04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog mod Sa Pobla efter at have passeret under viadukten, der fører landevej Ma-3441 over sporterrænet.
04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog på vej mod Llubi efter at have passeret under viadukten, der fører landevej Ma-3500 over banen.04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog på vej mod Llubi efter at have passeret under viadukten, der fører landevej Ma-3500 over banen.
18.09.2019: Banestrækningen fra Llubi i retning mod Muro.18.09.2019: Banestrækningen fra Llubi i retning mod Muro.
18.09.2019: CAF 81/83 vogntog lige før Llubi i retning mod Palma.18.09.2019: CAF 81/83 vogntog lige før Llubi i retning mod Palma.
Muro
Stationen i Muro ligger ikke i selve byen Muro, men ca. 1.700 meter vest for byen ad landevej Ma-3500. Landevejen er temmelig trafikeret og ikke særlig behagelig for hverken fodgængere eller cyklister – selv om der er fortov/cykelsti det meste af vejen fra byen til stationen. Derfor er det bedste faktisk at tage bilen til stationen eller skaffe sig kørelejlighed, med busforbindelser er det absolut sparsomt. Men stationens placering er næppe noget, der fremmer passagertallet markant?
04.09.2017: Muro Station ligger ved landevej Ma-3500 ca. 1.700 meter vest for byen.04.09.2017: Muro Station ligger ved landevej Ma-3500 ca. 1.700 meter vest for byen.
04.09.2017: Landevej Ma-3500 er en temmelig trafikeret vej. Derfor er det behageligst at tage bilen til toget.04.09.2017: Landevej Ma-3500 er en temmelig trafikeret vej. Derfor er det behageligst at tage bilen til toget.
04.09.2017: Muro Station set fra broen, der fører landevej Ma-3500 over jernbanen.04.09.2017: Muro Station set fra broen, der fører landevej Ma-3500 over jernbanen.
04.09.2017: Dieselmotortog ved Muro Station.04.09.2017: Dieselmotortog ved Muro Station.
04.09.2017: Dieselmotortog på vej ud fra Muro Station.04.09.2017: Dieselmotortog på vej ud fra Muro Station.
18.09.2019: Grafittihærget CAF 81/83 vogntog på Muro station.18.09.2019: Grafittihærget CAF 81/83 vogntog på Muro station.
18.09.2019: Det yderst enkle perronanlæg i Muro - med en bred sikkerhedszone.18.09.2019: Det yderst enkle perronanlæg i Muro – med en bred sikkerhedszone.
18.09.2019: Udkørslen fra Muro i retning mod Sa Pobla.18.09.2019: Udkørslen fra Muro i retning mod Sa Pobla.
18.09.2019: Det tidligere pakhus og toiletbygningen er i hvert fald i det ydre særdeles velholdte.18.09.2019: Det tidligere pakhus og toiletbygningen er i hvert fald i det ydre særdeles velholdte.
18.09.2019: Stationen ligger meget smukt i en lille lund.18.09.2019: Stationen ligger meget smukt i en lille lund.
18.09.2019: Der er kun adgang til stationen gennem denne bygning og sluserne indenfor.18.09.2019: Der er kun adgang til stationen gennem denne bygning og sluserne indenfor.
18.09.2019: Alle stationer har let adgang for kørestole og barnevogne.18.09.2019: Alle stationer har let adgang for kørestole og barnevogne.
18.09.2019: CAF 81/83 vogntog afgår fra Muro mod Palma.18.09.2019: CAF 81/83 vogntog afgår fra Muro mod Palma.
18.09.2019: Interessant signal på Muro station!18.09.2019: Interessant signal på Muro station!
18.09.2019: CAF 81/83 vogntog ankommer til Muro fra Palma.18.09.2019: CAF 81/83 vogntog ankommer til Muro fra Palma.
Mellem Muro og Sa Pobla
Mellem Muro og Sa Pobla har man ved alle tidligere niveaukrydsninger gravet vejen ud under banen og etableret en jernbanebro over vejen.
04.09.2017: Lige nord for Muro passerer banen hen over en lille lokalvej.04.09.2017: Lige nord for Muro passerer banen hen over en lille lokalvej.
04.09.2017: Jernbanebro over en af flere smalle veje uden navn mellem Muro og Sa Pobla. Som det måske fremgår, har der her tidligere været tale om en krydsning i niveau.04.09.2017: Jernbanebro over en af flere smalle veje uden navn mellem Muro og Sa Pobla. Som det måske fremgår, har der her tidligere været tale om en krydsning i niveau.
04.09.2017: Jernbanebro over en af flere smalle veje uden navn mellem Muro og Sa Pobla.04.09.2017: Jernbanebro over en af flere smalle veje uden navn mellem Muro og Sa Pobla.
04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog med nr. 61-39 og 61-40 på strækningen ved broen over en vej uden navn.04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog med nr. 61-39 og 61-40 på strækningen ved broen over en vej uden navn.
04.09.2017: Jernbanebroen over vejen Diseminado Diseminados.04.09.2017: Jernbanebroen over vejen Diseminado Diseminados.
04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog med nr. 61-39 og 61-40 umiddelbart efter at have forladt Sa Pobla, som netop kan skimtes i baggrunden til højre.04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog med nr. 61-39 og 61-40 umiddelbart efter at have forladt Sa Pobla, som netop kan skimtes i baggrunden til højre.
Sa Pobla
I forbindelse med ombygningen til meterspor og genoptagelse af driften mellem Enllaç og Sa Pobla i slutningen af 2000 opførtes en ny endestation i sidstnævnte. Togene kørte nu ikke som før til Sa Poblas centrum, men kun lige ind over bygrænsen i byens sydøstlige udkant til en meget enkel station ved Carretera de Muro. Denne placering holdt frem til 30.03.2015, hvor banen afkortedes med ca. 200 meter, og endestationen blev flyttet lige uden for bygrænsen. Den lige så simple station ligger nu ved Ringvejen omkring byen ved krydset Rotonda de sa Sínia. Den nu nedlagte station ligger der stadigvæk med perron og adgangssluser, men sporet mellem de to stationer er fjernet og lavet til fodgængerareal.
30.09.2013: CAF 61 dieselmotortog på den nu nedlagte endestation i Sa Pobla.30.09.2013: CAF 61 dieselmotortog på den nu nedlagte endestation i Sa Pobla.
30.09.2013: CAF 61 dieselmotortog på den nu nedlagte endestation i Sa Pobla.30.09.2013: CAF 61 dieselmotortog på den nu nedlagte endestation i Sa Pobla.
30.09.2013: CAF 61 dieselmotortog på den nu nedlagte endestation i Sa Pobla.30.09.2013: CAF 61 dieselmotortog på den nu nedlagte endestation i Sa Pobla.
30.09.2013: CAF 61 dieselmotortog forlader den tidligere endestation i Sa Pobla.30.09.2013: CAF 61 dieselmotortog forlader den tidligere endestation i Sa Pobla.
30.09.2013: Ligesom flere andre stationer var også Sa Pobla i efteråret 2013 under ombygning til selvbetjening med adgangssluser.30.09.2013: Ligesom flere andre stationer var også Sa Pobla i efteråret 2013 under ombygning til selvbetjening med adgangssluser.
30.09.2013: Indgangsportalen til Sa Pobla manglede i 2013 stadig hele sluseanlægget.30.09.2013: Indgangsportalen til Sa Pobla manglede i 2013 stadig hele sluseanlægget.
30.09.2013: Sa Pobla var en meget enkel endestation med kun ét perronspor.30.09.2013: Sa Pobla var en meget enkel endestation med kun ét perronspor.
03.10.2015: Den nye endestation i Sa Pobla fra marts 2015 ligger helt åbent umiddelbart uden for bygrænsen.03.10.2015: Den nye endestation i Sa Pobla fra marts 2015 ligger helt åbent umiddelbart uden for bygrænsen.
03.10.2015: CAF 61 vogntog på den nye endestation ved Sa Pobla.03.10.2015: CAF 61 vogntog på den nye endestation ved Sa Pobla.
03.10.2015: Modsat den gamle endestation har den nye to perronspor, men er ellers lige så enkel i sin udformning.03.10.2015: Modsat den gamle endestation har den nye to perronspor, men er ellers lige så enkel i sin udformning.
03.10.2015: Et kig fra den nye ned mod den gamle endestation. Sporet er blevet udskiftet med fliser.03.10.2015: Et kig fra den nye ned mod den gamle endestation. Sporet er blevet udskiftet med fliser.
03.10.2015: Perronanlægget fra den nedlagte endestation står der stadig.03.10.2015: Perronanlægget fra den nedlagte endestation står der stadig.
03.10.2015: Om adgangssluserne til den nu nedlagte endestation nogensinde blev færdige skal være usagt, men nu er alt i hvert fald endegyldigt lukket ned.03.10.2015: Om adgangssluserne til den nu nedlagte endestation nogensinde blev færdige skal være usagt, men nu er alt i hvert fald endegyldigt lukket ned.
04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog med nr. 61-39 og 61-40 på den nyeste endestation i Sa Pobla.04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog med nr. 61-39 og 61-40 på den nyeste endestation i Sa Pobla.
04.09.2017: Udkørslen fra Sa Pobla.04.09.2017: Udkørslen fra Sa Pobla.
04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog med nr. 61-39 og 61-40 på den nye endestation i Sa Pobla.04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog med nr. 61-39 og 61-40 på den nye endestation i Sa Pobla.
04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog med nr. 61-40 og 61-39 på den nyeste endestation i Sa Pobla.04.09.2017: CAF 61 dieselmotortog med nr. 61-40 og 61-39 på den nyeste endestation i Sa Pobla.
18.09.2019: Udkørslen fra Sa Pobla - nu med elledninger.18.09.2019: Udkørslen fra Sa Pobla – nu med elledninger.
18.09.2019: CAF 81/83 trevognstog i Sa Pobla.18.09.2019: CAF 81/83 trevognstog i Sa Pobla.
18.09.2019: CAF 81/83 trevognstog i Sa Pobla.18.09.2019: CAF 81/83 trevognstog i Sa Pobla.
18.09.2019: CAF 81/83 trevognstog i Sa Pobla.18.09.2019: CAF 81/83 trevognstog i Sa Pobla.
18.09.2019: Den tidligere stationsbygning huser nu en eller form for et privat vagtværn.18.09.2019: Den tidligere stationsbygning huser nu en eller form for et privat vagtværn.
18.09.2019: Den tidligere perron er intakt, men ikke længere tilgængelig.18.09.2019: Den tidligere perron er intakt, men ikke længere tilgængelig.
18.09.2019: Hvor man før faktisk kunne komme op på perronen, er der nu sat hegn, så perronen i hvert fald ikke kan bruges some legeplads.18.09.2019: Hvor man før faktisk kunne komme op på perronen, er der nu sat hegn, så perronen i hvert fald ikke kan bruges some legeplads.
Total Page Visits: 22
Total Website Visits: 666348