Barcelona: Trambaix
(Senest opdateret 07.06.2022)
Trambaix
|
Trambaix sporvejen er på i alt 14,9 km, har 29 stoppesteder og 23 Citadis 302 driftsvogne, som betjener tre linjer: T1, T2 og T3. Den første del af systemet blev åbnet for drift 05.04.2004, og hele systemet var færdigt 21.04.2007. Udbygningen skete i følgende tempi:
- 05.04.2004: Plaça de Francesc Macià – Llevant/Les Planes (hele linje T1 og T2)
- 29.05.2004: Montesa – Hospital Sant Juan Despí/TV 3 (linje T3)
- 05.01.2006: Hospital Sant Juan Despí/TV 3 – Torreblanca (linje T3)
- 21.04.2007: Torreblanca – Sant Feliu/Consell Comarcal (linje T3)
Kort over Trambaix sporvejssystemet. Klik på billedet for at se en større og tydeligere udgave.
Kilde: Vinals (https://de.wikipedia.org/wiki/Straßenbahn_Barcelona#/media/Datei:Trambaix.svg). Kortet har ikke været gennem yderligere bearbejdning.
De tre linjer udgår sammen fra Plaça Francesc Macià, hvor der er en endestation med en ø-perron omgivet af to perronspor og med en såkaldt sporskiftetrapez. Fra Plaça Francesc Macià følges de tre linjer sammen i vestlig retning ad Avinguda Diagonal og drejer fra ved Zona Universitària, hvorfra de via det tresporede stoppested Ernest Lluch fortsætter ad bl.a. Carretera de Collblanc og Avinguda de Cornellà til Montesa. Her drejer linje T3 fra og fortsætter bl.a. via Avinguda del Baix Llobregat og Carretera Reial alene til endestationen Sant Feliu/Consell Comarcal.
|
|
06.05.2022: Trambaix stoppestedet Ernest Lluch er det eneste stoppested på begge sporvejssystemer med tre perronspor. Er der måske tale om en fremtidig endestation? |
|
T1 og T2 fortsætter sammen via den korte tunnelstrækning under jernbanestrækningen ved Cornellà Centre til Bon Viatge, hvor linje 1 vender, mens linje 2 fortsætter videre til Llevant/Les Planes. Denne endestation ligger næsten side om side med linje 3’s stoppested Sant Joan Despí, og der er sporforbindelse mellem linje 2 og 3 her. Det betyder, at linje 2 dybest set kunne køre videre i en stor vendesløjfe ad linje 3’s strækning tilbage til Montesa, men den returnerer altså til Montesa og videre mod Avinguda Diagonal via Bon Viatge. Forbindelsessporet bruges kun ved kørslen til og fra remisen, som ligger på Carrer de Sant Joan Despí.
Strækningerne er for det meste dobbeltsporede, men linje 2 er enkeltsporet mellem Bon Viatge og Levant/Les Planes, ligesom linje 3 er enkeltsporet mellem Montesa og Rambla de Sant Just. På de enkeltsporede strækninger er alle stoppesteder (undtagen endestationen Llevant/Les Palmes) dog dobbeltsporede og altså med krydsningsmulighed.
Trambaix sporvejen er anlagt som en gadesporvej i reserveret areal, enten placeret midt på vejbanen, i den ene side af vejen eller enkelte steder på arealer uden for det egentlige vejområde. Der er dog også en kort tunnelstrækning under jernbanen og stationspladsen ved indkøbscentret Cornellà Centre.
|
|
06.05.2022: Cornellà Centre er station på Rodalies de Catalunyas regionale jernbanenet. Sporvejen krydser under bane og stationsforplads i en kort tunnel. |
|
Helt overordnet virker sporvejen meget grøn. Langt de fleste steder er arealet omkring sporene udfyldt med græs og ofte også omkranset af træer, kun på ganske korte strækninger og på arealerne omkring stoppestederne er der udfyldt med beton og asfalt mellem sporene.
|
Kilder
|
Der findes en del kilder om Barcelonas sporveje. Herunder er anført en del af disse.
|
- Selskabet Trams officielle website, klik HER. Siden er på både catalonsk, spansk og til dels engelsk.
- Robert Schwandl: Metro + TRAM ATLAS, Spanien (Robert Schwandl Verlag, 2015). Bogen er med parallel tysk og engelsk tekst.
- Connected Tram (officiel side om etablering af forbindelsen mellem de to sporvejssystemer, udarbejdet af Barcelonas administration), klik HER
- Railway Technology, klik HER
- Joanna Mader: We love Barcelona HER
- Straßenbahn Online (om Citadis 302 vognenes tekniske specifikationer), klik HER
- Barcelona Straßenbahn (Wikipedia side), klik HER
- Barcelona distrikt 22@, klik HER
|
Total Website Visits: 772753