(Senest opdateret 28.06.2022)
Sporvejenes situation og fremtid
|
|||
På sin website Connected Tramway beskriver Barcelonas bystyre sporvognens tilbagekomst i Barcelona som en succeshistorie. Siden 2004 har sporvejene på nær finanskriseårene 2011 og 2012 og så selvfølgelig COVID-19 årene 2020 og 2021 kun haft fremgang i passagertallene (se nedenfor). Stigningstakten har været lidt mere træg på Trambesòs end på Trambaix; men udviklingen af Barcelonas distrikt 22@ (se kildelisten nedenfor) såvel som det nye Besòs Campus har efter alt dømme været med til at give en større benyttelse af sporvejen.
Begge sporveje bliver højt vurderet af offentligheden. Ifølge data fra The Workday Mobility Survey (dvs. undersøgelsen af mobiliteten på arbejdsdage), som bliver gennemført af ATM (Autoritat del Transport Metropolità) hvert år, bliver sporvognene med en score på omkring 7,7 ud af 10 med en bred margin kåret som det bedste af alle Barcelonas offentlige trafikmidler, endda på linje med privatbilen.
Når man ser på kortet over de to sporveje og deres placering, melder der sig det helt naturlige spørgsmål: “Hvorfor knytter man dem dog ikke sammen?” specielt set i lyset af, at der ikke er en sammenhængnede metroforbindelse langs Avinguda Diagonal. Det “missing link” har da også været et debatemne siden etableringen af sporvejene, men uenighed mellem forskellige politiske konstellationer og økonomiske forhold har dog flere gange udskudt beslutningen om en sammenkædning af de to systemer. Først i 2021 blev der opnået enighed om et projekt, som efterfølgende blev sendt i udbud og siden endelig godkendt af Barcelonas bystyre. I marts 2022 blev arbejderne på første fase, dvs. ca. den halve strækning, fra Glóries til Verdaguer, påbegyndt.
Sammenkædningen af de to sporvejssystemer vil forbedre forbindelsen mellem byens centrum og otte kommuner i byens omegn. Det forventes, at sporvejene efter foreningen vil kunne fordoble passagertallet, og at der vil kunne transporteres op mod 222.000 passagerer ad Avinguda Diagonal om dagen. Omlægningen af trafikken på Avinguda Diagonal vil mindske bilgennemstrømningen ad denne strækning med op mod 12.500 biler om dagen og derved medvirke til at mindske trafikbelastningen i centrum.
Da hele tanken bag etableringen af en forbindelse mellem de to systemer ad Avinguda Diagonal er at skabe et bæredygtigt offentligt trafiksystem, får det betydelige konsekvenser for den øvrige trafik. Vejbanerne til biltrafikken skæres ned til to i hver retning, samtidig med at arealerne både til fodgængere og cyklister udvides betydeligt. Derudover etableres der grønne anlæg, f.eks. i tilknytning til Trambesòs’ knudepunkt Glòries, som i det hele taget kommer til at gennemgå en omfattende omlægning. Ud fra visualiseringerne af projektet på Connected Tramway, kan man vel sige, at ramblaen på linje 4’s eksisterende strækning på Avinguda Diagonal forlænges ind mod centrum – nogle steder som et anlæg midt i gaden, andre steder ude i siden.
I forbindelse med udvidelsen af i første omgang Trambesòs systemet har bystyret og Tram ifølge Blickpunkt Straßenbahn nr. 3/2022 sendt tre nye sporvogne i udbud med henblik på levering i slutningen af 2023. Når de to systemer bliver endeligt forbundet (i 2025?), bliver der brug for yderligere 15 vogne. De nye vogne skal være kompatible med Citadis 302 typen og kunne drives i samdrift med disse.
|
Sporvejenes passagertal siden 2004
|
År | Trambaix | Trambesòs | I alt | Akkumuleret |
2004 | 5.752.261 | 1.838.059 | 7.590.320 | 7.590.320 |
2005 | 10.216.391 | 2.818.801 | 13.035.192 | 20.625.512 |
2006 | 12.835.835 | 4.103.577 | 16.939.412 | 37.564.924 |
2007 | 14.267.794 | 6.587.936 | 20.855.730 | 58.420.654 |
2008 | 15.665.985 | 7.503.397 | 23.169.382 | 81.590.036 |
2009 | 16.266.037 | 7.679.556 | 23.945.593 | 105.535.629 |
2010 | 15.835.723 | 7.985.513 | 23.821.236 | 129.356.865 |
2011 | 16.142.463 | 8.053.511 | 24.195.974 | 153.552.839 |
2012 | 16.000.347 | 7.661.827 | 23.662.174 | 177.215.013 |
2013 | 16.061.000 | 7.721.095 | 23.782.095 | 200.997.108 |
2014 | 16.343.197 | 8.150.521 | 24.493.718 | 225.490.826 |
2015 | 17.005.594 | 8.411.144 | 25.416.738 | 250.907.564 |
2016 | 17.679.804 | 9.136.086 | 26.815.890 | 277.723.454 |
2017 | 18.223.885 | 9.735.210 | 27.959.095 | 305.682.549 |
2018 | 19.059.687 | 10.026.574 | 29.086.261 | 334.768.810 |
2019 | 20.226.482 | 9.545.627 | 29.772.109 | 364.540.919 |
2020 | (11.077.060) | (4.930.255) | (16.007.315) | (380.548.234) |
2021 | 14.026.700 | 6.359.459 | 20,386,159 | 400.934.393 |
2022 | ||||
2023 | ||||
Noter:
Tilbagegangen i trafiktallene i 2010 og 2012 tilskrives finanskrisen.
Tilbagegangen i trafiktallene for Trambesòs i 2019 tilskrives arbejder på tunnelstrækningen.
Den store tilbagegang i 2020 skyldes Covid-19 pandemien. Tallene er anslået ud fra Transdevs oplysninger om stigningstakten i trafikken fra 2020 til 2021.
|
Kilder
|
||
Der findes en del kilder om Barcelonas sporveje. Herunder er anført en del af disse.
|
||
|
Total Page Visits: 47
Total Website Visits: 772744