Bratislava: Turistsporvogn

(Senest opdateret 11.11.2017 – tekster følger)

 

Turistkørslen 2003

I sommeren 2003 arrangerede DP ture rundt i byen med en historisk sporvogn. Turen var ganske billig, og der var guide med om bord. Guiden afspillede et kassettebånd (med engelsk tale) på et medbragt anlæg med en enkelt højtaler, der dog havde lidt svært ved at overdøve støjen fra sporvognen – ikke mindst ved passagen af sporvejstunnelen mellem Kapucínska og Chatam Sófer. Men det var en fin lille tur.

Vogn 104 er ikke en original vogn, men en kopi. Den oprindelige vogn 104 blev bygget af Ganz i Budapest i 1910-11. Denne vogn blev – vistnok – hovedrepareret og istandsat i 1926. I 1948 byggede man en ny motorvogn, nr. 44, på basis af chassiset af den kasserede nr. 104. Denne vogn blev senere bevaret som museumsvogn, men i 1995 blev den uopretteligt beskadiget og kasseret.

I 1996-1998 byggede DP Bratislava så en motorvogn, som altså var en kopi af den originale nr. 104, og hvor man anvendte dele af den kasserede nr. 44. I 2005 (eller 2015?) blev vognen rekonstrueret endnu engang og ført tilbage til 1926-udgaven, hvilket bl.a. indebar, at den rød-hvide bemaling skiftede til grøn-grå.

Kilde: evidencia-dopravcov.eu/voz/12060

17.07.2003: Historisk motorvogn nr. 104 på Hurbanovo námestie for enden af Opchodná. Vognen er bygget af Ganz i Budapest i 1910 og fremstår smukt restaureret. 17.07.2003: Interiøret på historisk motorvogn nr. 104. 17.07.2003: Interiøret på historisk motorvogn nr. 104. 17.07.2003: Min familie (de to smukke damer forrest i billedet) og jeg var ikke ene om at nyde turen og den smukke vogn. Det var en fin lille oplevelse på en times tid. 17.07.2003: Min familie (de to smukke damer forrest i billedet) og jeg var ikke ene om at nyde turen og den smukke vogn. Det var en fin lille oplevelse på en times tid.
17.07.2003: Den historiske motorvogn nr. 104 triller efter endt tur fra Hurbanovo námestie ned ad Obchodná ulice på vej i remise. 17.07.2003: Den historiske motorvogn nr. 104 triller efter endt tur fra Hurbanovo námestie ned ad Obchodná på vej i remise.

 

Linjeføring 2017

  • Jesenského (over for Nationalteatret) – Šafárikovo námestie – Starý most (sporvejsbroen over Donau) – Jungmannova – Starý most – Šafárikovo námestie – Námestie SNP – Kapucínska – sporvejstunellen under borghøjen – Chatam Sófer – Rázusovo nábrežie – Jesenského (over for Nationalteatret)

Kørslen i 2017 foregik med motorvogn nr. 18 og bivogn nr. 135.

Nr. 18 er en dobbeltrettet vogn, som blev bygget af Ganz i 1937-38. Den blev som den sidste af en gruppe på i alt 10 vogne taget ud af drift i 1971 og efterfølgende bevaret som museumsvogn.

Bivogn nr. 135 blev bygget af Simmering Graz-Pauker AG i Wien i 1954. Den var en ud af en gruppe på i alt 47 dobbeltrettede vogne, der leveredes i perioden 1943-58. Nr. 135 blev taget ud af drift i 1975 og bevaret som museumsvogn.

Ved kørslen i 2017 gik turen som nævnt ovenfor via den nye Starý most (sporvejsbroen over Donau) til endestationen Jungmannova. Da denne endestation ikke har vendesløjfe, indgik der på alle ture et omløb, hvor passagererne ventede et par minutter på perronen, inden turen kunne fortsætte. Kørslen var gratis, og man kunne stå af og på ved det stoppested, man måtte ønske. Der var afgang om lørdagen hver time fra Jesenského ved Nationalteatret i tidsrummet 17-20. På alle ture var der musik om bord, enten i form af en CD-afspiller eller på nogle af afgangene endda live jazz- eller folkemusik. Begge vogne var derfor udsmykket med musikalske symboler og billeder.

19.08.2017: Et kig hen over skulderen på vognstyreren, mens museumsvogntoget er på vej ud ad den nye sporvejsstrækning mod Jungmannova i kraftigt regnvejr. 19.08.2017: Museumsvogntoget er netop ankommet til Jungmannova, og alle passagerer stiger ud. 19.08.2017: Museumsvogn nr. 18 på endestationen Jungmannova parat til at foretage omløb.
19.08.2017: Den afkoblede museumsbivogn nr. 135 ved perronen på endestationen Jungmannova. 19.08.2017: Museumsvogntoget sammenkobles på ny, så der kan foretages returkørsel mod Bratislavas centrum. 19.08.2017: Et kig fra bivognens bagperron ud over Starý most.
19.08.2017: Museumsvogntoget ved stoppestedet Kapucínska. 19.08.2017: Museumsvogntoget ankommer til udgangspunktet for turen, Jesenského over for Nationalteatret. 19.08.2017: Museumsvogntoget på Jesenského over for Nationalteatret.
19.08.2017: Bivogn nr. 135. 19.08.2017: Motorvogn nr. 18. 19.08.2017: Museumsvogntoget på vej over Starý most i retning mod Jungmannova.
19.08.2017: Museumsvogntoget på vej over Starý most i retning mod centrum. 19.08.2017: Museumsvogntoget mellem Starý most og Šafárikovo námestie. 19.08.2017: Museumsvogntoget ved Šafárikovo námestie.

 
 

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*