Prag: Strækningen Hlubočepy – Sidlištĕ Barrandov

(Lettere redigeret 02.01.2021).
Strækningsbeskrivelse og drift
De faste anlæg gennemgår i disse år omfattende renoveringsarbejder med talrige midlertidige linjeomlægninger til følge. Derudover har der – parallelt med udbygningen af byens metro – været tale om en udvidelse af sporvejsnettet. Man skal dog helt tilbage til november 2003 for at finde den seneste større udvidelse af sporvejsnettet.
Det drejer sig om det meget imponerende sporvejsanlæg fra den hidtidige endestation Hlubočepy i det sydvestlige Prag til forstadsbebyggelserne i Sidliště Barrandov. Hele strækningen, som er ca. 3,5 km lang, er i sin fulde længde anlagt i eget areal med signalprioritering for sporvejen. Mellem den hidtidige endestation Hlubočepy og den næste station, Geologická, forløber strækningen på en lang højbro, mens den fra Geologická til det næste stoppested K Barrandovu ligger i niveau. Fra K Barrandovu føres sporvejen i tunnel frem til stoppestederne Chaplinovo náměstí og Poliklinika Barrandov, hvorfra den så fortsætter i niveau frem til endestationen i Sidliště Barrandov.
Stoppestederne har karakter af egentlige stationsanlæg, dog har perronerne “kun” almindelig fortovshøjde, og adgang til nogle af dem sker bl.a. via gangbroer over sporene. Stilen på stoppestederne er gennemført udpræget futuristisk, men udformningen af de enkelte stoppesteder er meget forskellig, bl.a. har hvert stoppested sin egen farve:
  • Hlubočepy er holdt helt i hvidt
  • Geologická er udført i en varm gul farve.
  • K Barrandovu ligger åbent delvist under niveau ved indgangen til det første tunnelafsnit og har hovedfarven blå. Den er desuden forsynet med baldakiner af kunststof over gangbroen over sporarealet.
  • Chaplinovo náměstí ligger åbent, men under niveau, midt i tunnelafsnittet og har rødt som den altdominerende farve.
  • Poliklinika Barrandov ligger for enden af tunnelen og er kraftigt grøn.
  • Endestationen Sidliště Barrandov er ligesom Hlubočepy helt hvid.
Alle stoppesteder har digitale informationsskilte, der oplyser om, hvor lang tid, der er til næste vogn på de enkelte linjer.
Ved åbningen af strækningen blev den betjent af linjerne:
  • 12: Sidliště Barrandov – Malostranská – Palmovka
  • 14: Sidliště Barrandov – Václavské náměstí – Vozovna Kobylisy
  • 20: (Sidliště Barrandov -) Smíchovské nádraží – Malostranská – Divoká Šárka. (Strækningen mellem Sidliště Barrandov og Smíchovské nádraží trafikeredes kun i myldretiderne på hverdage).
I perioden 01.09.2004 – 29.11.2009 kom yderligere en linje 13 til. Den kørte kun i morgenmyldretiden mellem Sidliště Barrandov og Smíchovské nádraží.
Siden november 2009 har betjeningen af strækningen skiftet lidt mellem forskellige linjer. Siden 28.08.2016 er der tale om følgende:
  • 4: Sídliště Barrandov – Smíchovské nádraží – Anděl – Karlovo náměstí – Albertov – Čechovo náměstí.
  • 5: Sídliště Barrandov – Smíchovské nádraží – Anděl – Lazarská -Václavské náměstí – Flora – Zelivskeho – Ústřední dílny DP.
  • 12: Sídliště Barrandov – Smíchovské nádraží – Anděl – Malostranská – Hradčanská – Vltavská – Výstaviště.
  • 20: Sídliště Barrandov – Smíchovské nádraží – Anděl – Malostranská – Hradčanská – Dejvická – Divoká Šárka.
Linje 5, 12 og 20 kører dagligt, mens linje 4 kun kører på hverdage i myldretiden.
Strækningen har altid udelukkende været betjent af de nye vogntyper, dvs. typerne Tatra T6A5, renoverede T3-vogne (T3R.P, T3R.PV og T3R.PLF), renoverede KT8D5-vogne (KT8D5.RN2P) samt de nye Škoda ledvogne 14T og 15T, som alle har thyristorstyrede motorer og tilstrækkelig motorkraft til at forcere stigningen på sporvejsbroen.
Billeder
Herunder ses en lille billedreportage fra den mest spektakulære sporvejsstrækning i Prag – ja, måske en af de mest særprægede og arkitektonisk mest interessante sporvejsstrækninger i Europa i det hele taget. Så værs’go’ at stige med på en lille tur fra Hlubočepy til Sidliště Barrandov.
April 2007: Sporvognsstoppestedet Hlubočepy.April 2007: Sporvognsstoppestedet Hlubočepy.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8436 (ex T3 nr. 6569) ved stoppestedet Hlubočepy på vej mod Barrandov. Den gamle endestation anes i baggrunden til venstre (den gule bygning).April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8436 (ex T3 nr. 6569) ved stoppestedet Hlubočepy på vej mod Barrandov. Den gamle endestation anes i baggrunden til venstre (den gule bygning).
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8476 (ex T3 nr. 6824) på sporvejsbroen umiddelbart før Hlubočepy på vej mod centrum.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8476 (ex T3 nr. 6824) på sporvejsbroen umiddelbart før Hlubočepy på vej mod centrum.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8464 (ex T3 nr. 6712) på sporvejsbroen umiddelbart før Hlubočepy på vej mod centrum.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8464 (ex T3 nr. 6712) på sporvejsbroen umiddelbart før Hlubočepy på vej mod centrum.
April 2007: T3R.P bogievogntog på sporvejshøjbroen ved Hlubočepy.April 2007: T3R.P bogievogntog på sporvejshøjbroen ved Hlubočepy.
April 2007: Sporvejshøjbroen ved Hlubočepy.April 2007: Sporvejshøjbroen ved Hlubočepy.
April 2007: Sporvejshøjbroen set fra Terasy mod Hlubočepy.April 2007: Sporvejshøjbroen set fra Terasy mod Hlubočepy.
April 2007: T6A5 bogievogntog med nr. 8625 ved Terasy, cirka midtvejs på højbroen, på vej mod Barrandov.April 2007: T6A5 bogievogntog med nr. 8625 ved Terasy, cirka midtvejs på højbroen, på vej mod Barrandov.
April 2007: T6A5 bogievogntog med nr. 8746 ved Terasy midt på højbroen på vej mod centrum.April 2007: T6A5 bogievogntog med nr. 8746 ved Terasy midt på højbroen på vej mod centrum.
April 2007: T6A5 bogievogntog med nr. 8743 ved sporvejsbroens afslutning umiddelbart før Geologická.April 2007: T6A5 bogievogntog med nr. 8743 ved sporvejsbroens afslutning umiddelbart før Geologická.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8480 (ex T3 nr. 6773) kort efter Geologická før højbroens begyndelse på vej mod centrum.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8480 (ex T3 nr. 6773) kort efter Geologická før højbroens begyndelse på vej mod centrum.
April 2007: Stoppestedet Geologická.April 2007: Stoppestedet Geologická.
April 2007: T3R.PV bogievogntog med nr. 8169 (ex T3 nr. 6652) ved stoppestedet Geologická på vej mod centrum.April 2007: T3R.PV bogievogntog med nr. 8169 (ex T3 nr. 6652) ved stoppestedet Geologická på vej mod centrum.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8225 (ex T3 nr. 6642) forlader Geologická på vej mod næste stop, K Barrandovu.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8225 (ex T3 nr. 6642) forlader Geologická på vej mod næste stop, K Barrandovu.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8316 (ex T3 nr. 6643) umiddelbart før stoppestedet K Barrandovu.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8316 (ex T3 nr. 6643) umiddelbart før stoppestedet K Barrandovu.
April 2007: Stoppestedet K Barrandovu.April 2007: Stoppestedet K Barrandovu.
April 2007: Stoppestedet K Barrandovu.April 2007: Stoppestedet K Barrandovu.
April 2007: Stoppestedet K Barrandovu.April 2007: Stoppestedet K Barrandovu.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8490 (ex T3 nr, 6840) på K Barrandovu på vej mod centrum.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8490 (ex T3 nr, 6840) på K Barrandovu på vej mod centrum.
April 2007: T6A5 bogievogntog med nr. 8621 på K Barrandovu på vej mod centrum.April 2007: T6A5 bogievogntog med nr. 8621 på K Barrandovu på vej mod centrum.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8486 (ex T3 nr. 6880) på K Barrandovu på vej mod Sidliště Barrandov.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8486 (ex T3 nr. 6880) på K Barrandovu på vej mod Sidliště Barrandov.
April 2007: T6A5 bogievogntog med nr. 8699 på vej ud af tunnelen ved K Barrandovu i retning mod centrum.April 2007: T6A5 bogievogntog med nr. 8699 på vej ud af tunnelen ved K Barrandovu i retning mod centrum.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8478 (ex T3 nr. 6776) i tunnelåbningen ved K Barrandovu i retning mod centrum.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8478 (ex T3 nr. 6776) i tunnelåbningen ved K Barrandovu i retning mod centrum.
April 2007: T3R.P  bogievogntog med nr. 8225 (ex T3 nr. 6642) på Chaplinovo náměstí på vej ind i tunnelen mod K Barrandovu.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8225 (ex T3 nr. 6642) på Chaplinovo náměstí på vej ind i tunnelen mod K Barrandovu.
April 2007: T6A5 bogievogntog med nr. 8711 på Chaplinovo náměstí.April 2007: T6A5 bogievogntog med nr. 8711 på Chaplinovo náměstí.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8457 (ex T3 nr. 6812) på Chaplinovo náměstí på vej mod K Barrandovu.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8457 (ex T3 nr. 6812) på Chaplinovo náměstí på vej mod K Barrandovu.
April 2007: T3R.PV bogievogntog med nr. 8155 (ex T3 nr. 6790) ankommer til Chaplinovo náměstí fra K Barrandovu.April 2007: T3R.PV bogievogntog med nr. 8155 (ex T3 nr. 6790) ankommer til Chaplinovo náměstí fra K Barrandovu.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8472 (ex T3 nr. 6935) ankommer til Chaplinovo náměstí fra Poliklinika Barrandov.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8472 (ex T3 nr. 6935) ankommer til Chaplinovo náměstí fra Poliklinika Barrandov.
April 2007: T3R.PV bogievogntog med nr. 8162 (ex T3 nr. 6532) forlader Chaplinovo náměstí i retning mod Poliklinika barrandov.April 2007: T3R.PV bogievogntog med nr. 8162 (ex T3 nr. 6532) forlader Chaplinovo náměstí i retning mod Poliklinika barrandov.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8422 (ex. T3 nr. 6702) ved tunnelstrækningens afslutning på Poliklinika Barrandov.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8422 (ex. T3 nr. 6702) ved tunnelstrækningens afslutning på Poliklinika Barrandov.
April 2007: Stoppestedet Poliklinika Barrandov set i retning mod Sidliště Barrandov.April 2007: Stoppestedet Poliklinika Barrandov set i retning mod Sidliště Barrandov.
April 2007: Stoppestedet Poliklinika Barrandov. I baggrunden indgangen til tunnelen, som fører til Chaplinovo náměstí.April 2007: Stoppestedet Poliklinika Barrandov. I baggrunden indgangen til tunnelen, som fører til Chaplinovo náměstí.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8432 (ex T3 nr, 6753) på Poliklinika Barrandov.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8432 (ex T3 nr, 6753) på Poliklinika Barrandov.
April 2007: T3R.PV bogievogntog med nr. 8154 (ex T3 nr. 6667) på Poliklinika Barrandov på vej mod endestationen Sidliště Barrandov.April 2007: T3R.PV bogievogntog med nr. 8154 (ex T3 nr. 6667) på Poliklinika Barrandov på vej mod endestationen Sidliště Barrandov.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8436 (ex T3 nr. 6569) ankommer til Poliklinika Barrandov fra Sidliště Barrandov.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8436 (ex T3 nr. 6569) ankommer til Poliklinika Barrandov fra Sidliště Barrandov.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8511 (ex T3 nr. 6977) netop ankommet til Sidliště Barrandov. Dette spor bruges kun til afsætning af passagerer og er derfor ikke overdækket.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8511 (ex T3 nr. 6977) netop ankommet til Sidliště Barrandov. Dette spor bruges kun til afsætning af passagerer og er derfor ikke overdækket.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8416 (ex T3 nr. 6726) i Sidliště Barrandov.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8416 (ex T3 nr. 6726) i Sidliště Barrandov.
April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8468 (ex T3 nr. 6808) i Sidliště Barrandov.April 2007: T3R.P bogievogntog med nr. 8468 (ex T3 nr. 6808) i Sidliště Barrandov.
April 2007: Mange vogntog på linje 12, 14 og 20 afventer afgang i den tresporede vendesløjfe i Sidliště Barrandov.April 2007: Mange vogntog på linje 12, 14 og 20 afventer afgang i den tresporede vendesløjfe i Sidliště Barrandov.
Total Page Visits: 922
Total Website Visits: 571662

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *