(Lettere redigeret 02.01.2021).
Strækningsbeskrivelse og drift | ||
De faste anlæg gennemgår i disse år omfattende renoveringsarbejder med talrige midlertidige linjeomlægninger til følge. Derudover har der – parallelt med udbygningen af byens metro – været tale om en udvidelse af sporvejsnettet. Man skal dog helt tilbage til november 2003 for at finde den seneste større udvidelse af sporvejsnettet.
Det drejer sig om det meget imponerende sporvejsanlæg fra den hidtidige endestation Hlubočepy i det sydvestlige Prag til forstadsbebyggelserne i Sidliště Barrandov. Hele strækningen, som er ca. 3,5 km lang, er i sin fulde længde anlagt i eget areal med signalprioritering for sporvejen. Mellem den hidtidige endestation Hlubočepy og den næste station, Geologická, forløber strækningen på en lang højbro, mens den fra Geologická til det næste stoppested K Barrandovu ligger i niveau. Fra K Barrandovu føres sporvejen i tunnel frem til stoppestederne Chaplinovo náměstí og Poliklinika Barrandov, hvorfra den så fortsætter i niveau frem til endestationen i Sidliště Barrandov.
Stoppestederne har karakter af egentlige stationsanlæg, dog har perronerne “kun” almindelig fortovshøjde, og adgang til nogle af dem sker bl.a. via gangbroer over sporene. Stilen på stoppestederne er gennemført udpræget futuristisk, men udformningen af de enkelte stoppesteder er meget forskellig, bl.a. har hvert stoppested sin egen farve:
Alle stoppesteder har digitale informationsskilte, der oplyser om, hvor lang tid, der er til næste vogn på de enkelte linjer.
Ved åbningen af strækningen blev den betjent af linjerne:
I perioden 01.09.2004 – 29.11.2009 kom yderligere en linje 13 til. Den kørte kun i morgenmyldretiden mellem Sidliště Barrandov og Smíchovské nádraží.
Siden november 2009 har betjeningen af strækningen skiftet lidt mellem forskellige linjer. Siden 28.08.2016 er der tale om følgende:
Linje 5, 12 og 20 kører dagligt, mens linje 4 kun kører på hverdage i myldretiden.
Strækningen har altid udelukkende været betjent af de nye vogntyper, dvs. typerne Tatra T6A5, renoverede T3-vogne (T3R.P, T3R.PV og T3R.PLF), renoverede KT8D5-vogne (KT8D5.RN2P) samt de nye Škoda ledvogne 14T og 15T, som alle har thyristorstyrede motorer og tilstrækkelig motorkraft til at forcere stigningen på sporvejsbroen.
|
Billeder | ||
Herunder ses en lille billedreportage fra den mest spektakulære sporvejsstrækning i Prag – ja, måske en af de mest særprægede og arkitektonisk mest interessante sporvejsstrækninger i Europa i det hele taget. Så værs’go’ at stige med på en lille tur fra Hlubočepy til Sidliště Barrandov.
|
||
Total Page Visits: 979
Total Website Visits: 601505