Prag: Strækningen Hlubočepy – Sidlištĕ Barrandov

(Senest lettere redigeret 06.04.2018)

 

Strækningsbeskrivelse og drift

De faste anlæg gennemgår i disse år omfattende renoveringsarbejder med talrige midlertidige linjeomlægninger til følge. Derudover foregår der også – trods fortsat udbygning af byens metro – en vis udvidelse af sporvejsnettet. Det seneste større nyanlæg blev taget i drift i november 2003.

Det drejer sig om et meget imponerende sporvejsanlæg fra den hidtidige endestation Hlubočepy i det sydvestlige Prag til forstadsbebyggelserne i Sidliště Barrandov. Hele strækningen, som er ca. 3,5 km lang, er i sin fulde længde anlagt i eget areal med signalprioritering for sporvejen. Mellem den hidtidige endestation Hlubočepy og den næste station, Geologická, forløber strækningen på en lang højbro, mens den fra Geologická til det næste stoppested K Barrandovu ligger i niveau. Fra K Barrandovu føres sporvejen i tunnel frem til stoppestederne Chaplinovo náměstí og Poliklinika Barrandov, hvorfra den så fortsætter i niveau frem til endestationen i Sidliště Barrandov.

Stoppestederne har karakter af egentlige stationsanlæg, dog har perronerne “kun” almindelig fortovshøjde, og adgang til nogle af dem sker bl.a. via gangbroer over sporene. Stilen på stoppestederne er gennemført udpræget futuristisk, men udformningen af de enkelte stoppesteder er meget forskellig, bl.a. har hvert stoppested sin egen farve.

  • Hlubočepy er holdt helt i hvidt
  • Geologická er udført i en varm gul farve.
  • K Barrandovu ligger åbent delvist under niveau ved indgangen til det første tunnelafsnit og har hovedfarven blå. Den er desuden forsynet med baldakiner af kunststof over gangbroen over sporarealet.
  • Chaplinovo náměstí ligger åbent, men under niveau, midt i tunnelafsnittet og har rødt som den altdominerende farve.
  • Poliklinika Barrandov ligger for enden af tunnelen og er kraftigt grøn.
  • Endestationen Sidliště Barrandov er ligesom Hlubočepy helt hvid.

Alle stoppesteder har digitale informationsskilte, der oplyser om, hvor lang tid, der er til næste vogn på de enkelte linjer.

Ved åbningen af strækningen blev den betjent af linjerne:

  • 12: Sidliště Barrandov – Malostranská – Palmovka
  • 14: Sidliště Barrandov – Václavské náměstí – Vozovna Kobylisy
  • 20: (Sidliště Barrandov -) Smíchovské nádraží – Malostranská – Divoká Šárka
    (Strækningen mellem Sidliště Barrandov og Smíchovské nádraží trafikeres kun i myldretiderne på hverdage).

Senere kom følgende linjer til:

  • 13: Sidliště Barrandov – Smíchovské nádraží (kun i morgenmyldretiden).
    Linje 13 trafikeredes dog kun i perioden 01.09.2004 – 29.11.2009.
  • 4: (Sidliště Barrandov -) Smíchovské nádraží – Anděl – Karlovo náměstí – Náměstí Miru – Čechovo náměstí.
    Linje 4 betjente strækningen i perioden 30.11.2009 – 01.09.2012. Strækningen mellem Sidliště Barrandov og Smíchovské nádraží betjentes i tidsrummet kl. 6-20.
  • 6: (Sídliště Barrandov -) Smíchovské nádraží – Anděl – Újezd – Narodni Divadlo – Karlovo náměstí – Albertov – Náměstí Bratří Synků – Spořilov.
    Linje 6 har betjent strækningen siden 01.09.2012, men kører dog kun mellem Sídliště Barrandov og Smíchovské nádraží i morgenmyldretiden.

Strækningen har altid udelukkende været betjent af de nye vogntyper, dvs. typerne Tatra T6A5, renoverede T3-vogne (T3R.P, T3R.PV og T3R.PLF), renoverede KT8D5-vogne (KT8D5.RN2P) samt de nye Škoda ledvogne 14T og 15T, som alle har thyristorstyrede motorer og tilstrækkelig motorkraft til at forcere stigningen på sporvejsbroen.

 

Billeder

Herunder ses en lille billedreportage fra den mest spektakulære sporvejsstrækning i Prag – ja, måske en af de mest særprægede og arkitektonisk mest interessante sporvejsstrækninger i Europa i det hele taget. Så værs’go’ at stige med på en lille tur fra Hlubočepy til Sidliště Barrandov.

April 2007: Sporvognsstoppestedet Hlubočepy.April 2007: Sporvognsstoppestedet Hlubočepy. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8436 (ex T3 nr. 6569) på linje 12 ved stoppestedet Hlubočepy på vej mod Barrandov. Den gamle endestation anes i baggrunden til venstre (den gule bygning). April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8476 (ex T3 nr. 6824) på linje 14 på sporvejsbroen umiddelbart før Hlubočepy på vej mod centrum.
April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8464 (ex T3 nr. 6712) på linje 14 på sporvejsbroen umiddelbart før Hlubočepy på vej mod centrum. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P på sporvejshøjbroen ved Hlubočepy. April 2007: Sporvejshøjbroen ved Hlubočepy.
April 2007: Sporvejshøjbroen set fra Terasy mod Hlubočepy. April 2007: Bogievogntog af type T6A5 med nr. 8625 forrest på linje 14 ved Terasy, cirka midtvejs på højbroen, på vej mod Barrandov. April 2007: Bogievogntog af type T6A5 med nr. 8746 på linje 12 ved Terasy midt på højbroen på vej mod centrum.
April 2007: Bogievogntog af type T6A5 med nr. 8743 forrest på linje 12 ved sporvejsbroens afslutning umiddelbart før Geologická. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8480 (ex T3 nr. 6773) på linje 14 kort efter Geologická før højbroens begyndelse på vej mod centrum. April 2007: Stoppestedet Geologická.
April 2007: Bogievogntog af type T3R.PV med nr. 8169 (ex T3 nr. 6652) på linje 20 på stoppestedet Geologická på vej mod centrum. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8225 (ex T3 nr. 6642) på linje 14 forlader Geologická på vej mod næste stop, K Barrandovu. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8316 (ex T3 nr. 6643) på linje 14 umiddelbart før stoppestedet K Barrandovu.
April 2007: Stoppestedet K Barrandovu. April 2007: Stoppestedet K Barrandovu. April 2007: Stoppestedet K Barrandovu.
April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8490 (ex T3 nr, 6840) på linje 12 på K Barrandovu på vej mod centrum. April 2007: Bogievogntog af type T6A5 med nr. 8621 på linje 14 på K Barrandovu på vej mod centrum. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8486 (ex T3 nr. 6880) på linje 14 på K Barrandovu på vej mod Sidliště Barrandov.
April 2007: Bogievogntog af typeT6A5 med nr. 8699 på linje 14 på vej ud af tunnelen ved K Barrandovu i retning mod centrum. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8478 (ex T3 nr. 6776) på linje 12 i tunnelåbningen ved K Barrandovu i retning mod centrum. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8225 (ex T3 nr. 6642) på linje 14 på Chaplinovo náměstí på vej ind i tunnelen mod K Barrandovu.
April 2007: Bogievogntog af type T6A5 med nr. 8711 på linje 20 på Chaplinovo náměstí. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8457 (ex T3 nr. 6812) på linje 14 på Chaplinovo náměstí på vej mod K Barrandovu. April 2007: Bogievogntog af type T3R.PV med nr. 8155 (ex T3 nr. 6790) på linje 20 ankommer til Chaplinovo náměstí fra K Barrandovu.
April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8472 (ex T3 nr. 6935) på linje 12 ankommer til Chaplinovo náměstí fra Poliklinika Barrandov. April 2007: Bogievogntog af type T3R.PV med nr. 8162 (ex T3 nr. 6532) på linje 20 forlader Chaplinovo náměstí i retning mod Poliklinika barrandov. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8422 (ex. T3 nr. 6702) på linje 14 ved tunnelstrækningens afslutning på Poliklinika Barrandov.
April 2007: Stoppestedet Poliklinika Barrandov set i retning mod Sidliště Barrandov. April 2007: Stoppestedet Poliklinika Barrandov. I baggrunden indgangen til tunnelen, som fører til Chaplinovo náměstí. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8432 (ex T3 nr, 6753) på linje 14 på Poliklinika Barrandov.
April 2007: Bogievogntog af type T3R.PV med nr. 8154 (ex T3 nr. 6667) på linje 20 på Poliklinika Barrandov på vej mod endestationen Sidliště Barrandov. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8436 (ex T3 nr. 6569) på linje 12 ankommer til Poliklinika Barrandov fra Sidliště Barrandov. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8511 (ex T3 nr. 6977) på linje 14 netop ankommet til Sidliště Barrandov. Dette spor bruges kun til afsætning af passagerer og er derfor ikke overdækket.
April 2007: Bogievogntog af type T3R.P med nr. 8416 (ex T3 nr. 6726) på linje 12 i Sidliště Barrandov. April 2007: Bogievogntog af type T3R.P nr. 8468 (ex T3 nr. 6808) på linje 12 i Sidliště Barrandov. April 2007: Mange vogntog på linje 12, 14 og 20 afventer afgang i den tresporede vendesløjfe i Sidliště Barrandov.

 
 

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*