Prag: Statistiske oplysninger

(Senest opdateret 31.05.2019).

 

Tabel A: Prags transportsystem (udstrækning i km ved årets udgang)
Metroen Sporvejsnettet Sporvejslinjerne i alt Buslinjerne i alt Kabelbanen
2002 50,1 137,3 497,5 2.228,2 0,51
2003 50,1 140,85 (1) 533,4 (2) 2.197,7 (2) 0,51
2004 54,0 (3) 140,85 559,3 (4) 2.118,0 0,51
2005 54,0 140,85 559,3 2.084,5 0,51
2006 54,9 (5) 140,85 559,3 2.123,4 0,51
2007 54,9 140,85 554,1 (6) 2.101,8 0,51
2008 59,4 (7) 141,59 (8) 540,6 (9) 1.912,0 0,51
2009 59,4 141,59 548,0 (10) 1.815,0 0,51
2010 59,4 141,59 537,8 (11) 1.809,0 0,51
2011 59,4 141,59 539,8 (11) 1.798,0 0,51
2012 59,4 141,59 518,0 (12) 1.698,9 0,51
2013 59,4 141,59 510,4 (13) 1.678,3 0,51
2014 59,4 141,59 510,3 1.685,9 0,51
2015 65,4 (14) 141,59 500,4 (15) 1.640,7 0,51
2016 65,4 142,7 547,4 (16) 1.695,3 0,51
2017 65,4 142,7 557,3 (17) 1.827,4 0,51
Noter:
  1. Forøgelsen skyldes ibrugtagningen af strækningen til Barrandov 28.11.2003.
  2. Ændringerne skyldes linje-omlægninger i forbindelse med åbningen af sporvejsstrækningen til Barrandov samt ny sporvejslinje 15.
  3. 25.06.2004 forlænges metrolinje C fra Nádraží Holešovice til Ládví.
  4. Forøgelsen skyldes åbningen af nye linjer (linje 13 og 59 – se nedenfor).
  5. 26.05.2006 forlænges metrolinje A fra Skalka til Depo Hostivar.
  6. Faldet i strækningslængde skyldes, at linje 15 omlægges, og linje 24 kortes lidt af i løbet af 2007.
  7. 08.05.2008 forlænges metrolinje C med 4,5 km fra Ládvi til Letňany Station i den nordlige del af Prag.
  8. 03.10.2008 forlænges sporvejsnettet med 740 meter fra Laurova til Radlicka.
  9. 30.08.2008 nedlægges linje 23.
  10. 29.11.2009 nedlægges linje 13. Desuden sker der i årets løb omlægninger af nogle linjer.
  11. Variationerne i linjenettets udstrækning kan ikke umiddelbart forklares, da der hverken i 2010 eller 2011 sker nogle ændringer af basisnettet.
  12. 01.09.2012 sker en større omlægning af basisnettet, bl.a med nedlæggelse af linje 15, 19 og 21.
  13. 29.06.2013 sker nogle tilpasninger af linjenettet efter omlægningen i 2012, bl.a. åbnes en ny linje 13 mellem Náměstí Bratří Synků og Černokostelecká.
  14. 06.04.2015 forlænges metrolinje A fra Dejvická til Nemocnice Motol.
  15. 07.04.2015 nedlægges linje 2 mellem Divoká Šárka og Petřiny.
  16. 28.08.2016 etableres ny linje 2 (Sídliště Petřiny – Nádražní Braník), ny linje 15 (Kotlářka – Olšanské hřbitovy) og ny linje 21 ( Levského (Sídliště Modřany) – Kotlářka), ligesom der gennemføres en lang række ændringer på allerede eksisterende linjer.
  17. 25.03.2017 omlægges linjerne 13 og 21, og linje 23 åbner på strækningen Zvonařka – I.P. Pavlova – Malovanka – Královka.

 

Tabel B: Antallet af linjer
Metroen Sporvejen, daglinjer Sporvejen, natlinjer Busser, daglinjer Busser, natlinjer Kabelbanen
2002 3 24 8 192 13 1
2003 3 25 (1) 8 189 13 1
2004 3 26 (2) 9 (3) 186 13 1
2005 3 26 9 179 14 1
2006 3 26 9 182 13 1
2007 3 26 9 178 13 1
2008 3 25 (4) 9 163 13 1
2009 3 24 (5) 9 150 13 1
2010 3 24 9 150 16 1
2011 3 24 9 150 15 1
2012 3 21 (6) 9 134 15 1
2013 3 22 (7) 9 133 15 1
2014 3 22 9 122 15 1
2015 3 21 (8) 9 125 14 1
2016 3 24 (9) 9 128 14 1
2017 3 25 (10) 9 130 15 1

Noter:

  1. 30.08.2003 åbnes ny linje 15 mellem Vypích og Střelničná (Březiněveská).
  2. 01.09.2004 åbnes ny linje 13 mellem Sidliště Barrandov og Smichovské nádraží i morgenmyldretiden
  3. 02.07.2004 åbnes ny natsporvognslinie 59 mellem Sídliště Řepy og Nádraží Hostivar.
  4. 30.08.2008 indstilles linje 23.
  5. 29.11.2009 indstilles linje 13.
  6. 01.09.2012 indstilles linje 15, 19 og 21.
  7. 29.06.2013 åbnes ny linie 13 mellem Náměstí Bratří Synků og Černokostelecká.
  8. 07.04.2015 indstilles linje 2.
  9. 28.08.2016 etableres ny linje 2 (Sídliště Petřiny – Nádražní Braník), ny linje 15 (Kotlářka – Olšanské hřbitovy) og ny linje 21 ( Levského (Sídliště Modřany) – Kotlářka).
  10. 25.03.2017 åbner linje 23 på strækningen Zvonařka – I.P. Pavlova – Malovanka – Královka.

 

Tabel C: Antal passagerer (i tusinder)
Passagerer i alt Heraf med metroen Heraf med sporvejen Heraf med busser
2002 1.115.609 416.516 (1) 358.079 (1) 341.014
2003 1.130.788 458.642 334.949 337.197
2004 1.160.532 496.013 342.844 321.675
2005 1.147.400 515.096 339.525 292.777
2006 1.181.405 531.239 349.116 301.050
2007 1.192.926 537.266 352.100 303.560
2008 1.261.839 596.893 356.834 308.112
2009 1.236.473 584.880 349.286 302.307
2010 1.223.935 578.515 345.485 299.935
2011 1.122.971 530.493 312.898 279.580
2012 1.216.529 589.165 324.205 315.513
2013 1.232.684 583.867 333.778 315.039
2014 1.162.593 450.136 358.817 353.640
2015 1.171.723 456.820 359.764 355.139
2016 1.186.736 461.160 368.609 356.967
2017 1.165.031 435.586 373.831 355.614

Noter:

  1. 2002 var et utypisk år. På grund af de store oversvømmelser i august lå den centrale del af metroen stille en stor del af efteråret. Til gengæld oprettedes midlertidige metro-sporvejslinjer. Derfor må passagertallet i metroen betegnes som under det normale, mens sporvejens andel ligger over.

 

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*