Københavns S-bane: Linje E

(Lettere redigeret 17.10.2020).
Om linjeføringen
Linje E påbegynder driften, da Nordbanen til Hillerød bliver omlagt til S-togsdrift i 1968. Indtil 1972 har linjen endestation på København H, men bliver så frem til 1979 forlænget til Taastrup.
I 1979 omlægges linje E til Køge Bugt Banen, hvis yderstrækning den har betjent lige siden. Til gengæld viger linjen pladsen på Nordbanen, som den kun betjener i et vist omfang i perioden 1989-2007. I 2007 vender linje E atter helt tilbage på sin gamle “hjemmebane” mellem Køge og Hillerød. I perioden 2012-14 betjener den dog kun strækningen på hverdage (mandag-fredag), og fra slutningen af 2014 til begyndelsen af 2017 forsvinder betjeningen af strækningen Holte-Hillerød – og stadig kun med drift på hverdage.
30.01.2017 bliver linje E på ny forlænget til Hillerød i dagtimerne på hverdage, og linjen kører ikke i aftentimerne på hverdage og i hele weekenden.
10.12.2018 afkortes linje E til strækningen mellem Køge og Holte via København H. Der køres uden stop mellem Ishøj og Ny Ellebjerg stationer.
Billeder
24.09.1979: Få dage før linje E blev omlagt fra at betjene Vestbanen til at betjene Køge Bugt Banen ses her et vogntog bestående af to sæt andengenerations S-tog på Taastrup Station.24.09.1979: Få dage før linje E blev omlagt fra at betjene Vestbanen til at betjene Køge Bugt Banen ses her et vogntog bestående af to sæt andengenerations S-tog på Taastrup Station.
29.09.1979: Indvielsestoget, der skal markere ibrugtagningen af strækningen mellem Hundige og Solrød Strand ankommer til Solrød Strand Station. Til indvielsen af den nye strækning var naturligt nok valgt DSBs nyeste S-togs type (det såkaldte tredjegenerations S-tog). Siden viste det sig, at denne type først og fremmest på grund af tekniske vanskeligheder aldrig slog igennem, hvorfor der kun blev leveret 12 4-vogns enheder som den på billedet ovenfor.29.09.1979: Indvielsestoget, der skal markere ibrugtagningen af strækningen mellem Hundige og Solrød Strand ankommer til Solrød Strand Station. Til indvielsen af den nye strækning var naturligt nok valgt DSBs nyeste S-togs type (det såkaldte tredjegenerations S-tog). Siden viste det sig, at denne type først og fremmest på grund af tekniske vanskeligheder aldrig slog igennem, hvorfor der kun blev leveret 12 4-vogns enheder som den på billedet ovenfor.
29.09.1979: Indvielsestoget, der skal markere ibrugtagningen af strækningen mellem Hundige og Solrød Strand er ankommet til Solrød Strand Station. Tredjegenerations S-togene tilbragte efter sigende mere tid på værkstedet end på banen. De første 4 enheder blev ophugget allerede i 1996, mens de sidste 8 enheder blev udrangeret i 2006.29.09.1979: Indvielsestoget, der skal markere ibrugtagningen af strækningen mellem Hundige og Solrød Strand er ankommet til Solrød Strand Station. Tredjegenerations S-togene tilbragte efter sigende mere tid på værkstedet end på banen. De første 4 enheder blev ophugget allerede i 1996, mens de sidste 8 enheder blev udrangeret i 2006.
Juni 1980: Andengenerations S-tog bestående af 2 togsæt på Hillerød Station.Juni 1980: Andengenerations S-tog bestående af 2 togsæt på Hillerød Station.
Juli 1982: Et enkelt andengenerations S-togssæt bestående af 4 vogne kører igennem Jægersborg Station.Juli 1982: Et enkelt andengenerations S-togssæt bestående af 4 vogne kører igennem Jægersborg Station.
24.09.1983: Tredjegenerations S-tog bestående af 2 vognsæt udgjorde atter indvielsestoget, da den sidste del af S-banen mellem København og Køge (Solrød Strand - Køge) blev åbnet.24.09.1983: Tredjegenerations S-tog bestående af 2 vognsæt udgjorde atter indvielsestoget, da den sidste del af S-banen mellem København og Køge (Solrød Strand – Køge) blev åbnet.
24.09.1983: Andengenerations S-tog bestående af to togsæt afgår fra Køge på indvielsesdagen for strækningen Solrød Strand-Køge. Det var gratis at køre mellem Køge og København på denne dag, så togene var til tider godt fyldte.24.09.1983: Andengenerations S-tog bestående af to togsæt afgår fra Køge på indvielsesdagen for strækningen Solrød Strand-Køge. Det var gratis at køre mellem Køge og København på denne dag, så togene var til tider godt fyldte.
Oktober 1983: Andengenerations S-tog bestående af et togsæt på Jersie Station.Oktober 1983: Andengenerations S-tog bestående af et togsæt på Jersie Station.
Oktober 1983: Andengenerations S-tog bestående af et togsæt på Ølby Station.Oktober 1983: Andengenerations S-tog bestående af et togsæt på Ølby Station.
07.06.1988: Andengenerations S-tog bestående af 8 vogne på vej mellem Ishøj og Hundige stationer.07.06.1988: Andengenerations S-tog bestående af 8 vogne på vej mellem Ishøj og Hundige stationer.
30.06.2009: Fjerdegenerations S-tog bestående af 8 enheder på endestationen i Køge.30.06.2009: Fjerdegenerations S-tog bestående af 8 enheder på endestationen i Køge.
30.06.2009: Fjerdegenerations S-tog bestående af 8 enheder på endestationen i Hillerød.30.06.2009: Fjerdegenerations S-tog bestående af 8 enheder på endestationen i Hillerød.
30.06.2009: To fjerdegenerations S-tog bestående af 8 enheder på endestationen i Hillerød.30.06.2009: To fjerdegenerations S-tog bestående af 8 enheder på endestationen i Hillerød.
15.04.2019: Fjerdegenerations S-tog på Køge Station.15.04.2019: Fjerdegenerations S-tog på Køge Station.
15.04.2019: Fjerdegenerations S-tog på Køge Station.15.04.2019: Fjerdegenerations S-tog på Køge Station.
15.04.2019: To fjerdegenerations S-tog på Køge Station.15.04.2019: To fjerdegenerations S-tog på Køge Station.
Total Page Visits: 1871
Total Website Visits: 538231

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *