Københavns S-bane: Linje E

Senest opdateret 08.05.2019).
Om linjeføringen
Linje E påbegyndte driften, da Nordbanen til Hillerød blev omlagt til S-togsdrift i 1968. Indtil 1972 havde linjen endestation på København H, men blev så frem til 1979 forlænget til Taastrup.
I 1979 blev linje E omlagt til Køge Bugt Banen, hvis yderstrækning den har betjent lige siden. Til gengæld veg linjen pladsen på Nordbanen, som den kun betjente i et vist omfang i perioden 1989-2007. Fra 2007 vendte linje E atter helt tilbage på sin gamle “hjemmebane” mellem Køge og Hillerød. I perioden 2012-14 betjente den dog kun strækningen på hverdage (mandag-fredag), og fra slutningen af 2014 til begyndelsen af 2017 forsvandt betjeningen af strækningen Holte-Hillerød – og stadig kun med drift på hverdage.
30.01.2017 blev linje E på ny forlænget til Hillerød i dagtimerne på hverdage, og linjen kører ikke i aftentimerne på hverdage og i hele weekenden.
10.12.2018 afkortedes linje E til strækningen mellem Køge og Holte via København H. Der køres uden stop mellem Ishøj og Ny Ellebjerg stationer.
Billeder
24.09.1979: Få dage før linje E blev omlagt fra at betjene Vestbanen til at betjene Køge Bugt Banen ses her et vogntog bestående af to sæt andengenerations S-tog på Taastrup Station. 29.09.1979: Indvielsestoget, der skal markere ibrugtagningen af strækningen mellem Hundige og Solrød Strand ankommer til Solrød Strand Station. Til indvielsen af den nye strækning var naturligt nok valgt DSBs nyeste S-togs type (det såkaldte tredjegenerations S-tog). Siden viste det sig, at denne type først og fremmest på grund af tekniske vanskeligheder aldrig slog igennem, hvorfor der kun blev leveret 12 4-vogns enheder som den på billedet ovenfor. 29.09.1979: Indvielsestoget, der skal markere ibrugtagningen af strækningen mellem Hundige og Solrød Strand er ankommet til Solrød Strand Station. Tredjegenerations S-togene tilbragte efter sigende mere tid på værkstedet end på banen. De første 4 enheder blev ophugget allerede i 1996, mens de sidste 8 enheder blev udrangeret i 2006.
Juni 1980: Andengenerations S-tog bestående af 2 togsæt på Hillerød Station. Juli 1982: Et enkelt andengenerations S-togssæt bestående af 4 vogne kører igennem Jægersborg Station. 24.09.1983: Tredjegenerations S-tog bestående af 2 vognsæt udgjorde atter indvielsestoget, da den sidste del af S-banen mellem København og Køge (Solrød Strand – Køge) blev åbnet.
24.09.1983: Andengenerations S-tog bestående af to togsæt afgår fra Køge på indvielsesdagen for strækningen Solrød Strand-Køge. Det var gratis at køre mellem Køge og København på denne dag, så togene var til tider godt fyldte. Oktober 1983: Andengenerations S-tog bestående af et togsæt på Jersie Station. Oktober 1983: Andengenerations S-tog bestående af et togsæt på Ølby Station.
07.06.1988: Andengenerations S-tog bestående af 8 vogne på vej mellem Ishøj og Hundige stationer. 30.06.2009: Fjerdegenerations S-tog bestående af 8 enheder på endestationen i Køge. 30.06.2009: Fjerdegenerations S-tog bestående af 8 enheder på endestationen i Hillerød.
30.06.2009: To fjerdegenerations S-tog bestående af 8 enheder på endestationen i Hillerød. 15.04.2019: Fjerdegenerations S-tog på Køge Station. 15.04.2019: Fjerdegenerations S-tog på Køge Station.
15.04.2019: To fjerdegenerations S-tog på Køge Station.
Total Page Visits: 1411
Total Website Visits: 397271

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*