Rom: Le Linee Elettriche

(Senest opdateret 06.08.2015)

 

Trafikken i det historiske centrum

Roms ca. 5 km2 store historiske centrum er kendetegnet ved mange små og snævre gader, hvor der er restriktioner for både den private og offentlige trafik. For den offentlige trafiks vedkommende er både sporvejsdrift og drift med 10-12 m. lange konventionelle busser forbudt. Køretøjerne ville i mange tilfælde slet ikke kunne komme igennem de små gader og rundt om hjørnerne, og ligeledes ville driften med de store køretøjer give alt for mange rystelser til skade for de mange historiske bygninger.

Man prøvede derfor i 1989 rent forsøgsvis at etablere nogle linier i den centrale bydel ved at anvende en ny driftsform. Der blev lagt vægt på, at den nye driftsform skulle være støjsvag og ikke forurenende samt kun give anledning til et minimum af rystelser under kørslen. Den nye driftsform fik betegnelsen “le linee elettriche” (de elektriske linier), fordi de nye linier blev betjent med små elektriske busser.

 

Busserne

Busserne af typen Gulliver leveredes af det italienske firma Tecnobus i Frosinone. Firmaet har specialiseret sig i fremstilling af batteridrevne minibusser til brug i netop historiske bydele. Fra 1989 til midten af 1990erne anskaffedes 42 busser af typen Gulliver U.500 ESP. Denne type er ca. 5 m. lang og har plads til omkring 27 passagerer, hvoraf de 10 kan sidde ned. Der er tale om en 100% lavgulvsbus med kun én dobbelt foldedør direkte ind i passagerkabinen. Vognen drives af et blysyre 585 Ah batteri og har en aktionsradius på 45 km. pr opladning. Omkring 2002 leverede Tecnobus som en del af CIVITAS MIRACLES projektet yderligere 10 stk. Gulliver U.520 ESP, som er en smule længere.

I slutningen af september 2009 påbegyndte ATAC/Trambus en fornyelse af minibusparken, oplyste www.wantedinrome.com den 28. september 2009. Fornyelsen skete af nød. Tidligere på året, den 4. maj 2009, kunne www.wantedinrome.com nemlig oplyse, at ca. 30 af Roms minibusser dagen før var blevet ødelagt ved en brand i det eneste depot, som huser minibusserne. Man havde en teori om, at branden skyldtes en kortslutning under opladningen af busserne, men teorien er så vidt vides aldrig blevet bekræftet. Ifølge ATAC løb skaderne op i en værdi af omkring 3 mio. €.

Der var omkring 2010-11 forlydender om, at ATAC som et led i CIVITAS-MIRACLES projektet ville anskaffe yderligere 36 batteridrevne midibusser på 8-9 meters længde til indsættelse på to nye linier af tilsammen 14 km udstrækning. Anskaffelsen af disse busser skulle yderligere forbedre trafikbetjeningen i områderne med trafikrestriktioner samtidig med, at man ville mindske forurening og trafikstøj i den indre by. Hvordan det er gået med disse planer er uvist, men systemet med de elektriske minibusser synes at være løbet ind i yderligere problemer.

ATAC havde en femårig aftale med Tecnobus om servicering af busserne. De batterier, som Tecnobus havde forsynet busserne med ved aftalens begyndelse, skulle holde i fem år, men allerede efter 3 års brug var de helt nedslidte. ATAC og Tecnobus kunne ikke blive enige om, hvem der havde ansvaret og måske først og fremmest skulle betale for udskiftningen af batterierne. Derfor blev minibusserne uden forudgående varsel taget ud af driften i slutningen af marts 2014. Efter kort tid blev driften i april 2014 delvist genoptaget (på linie 116 og 117), men går man ind på ATACs website, kan man i skrivende stund (06.08.2015) kun finde køreplansoplysninger på en linie 118 og 125. Til gengæld kan man i modsætning til tidligere ikke længere på ATACs website finde et specielt kort over “le linee elettriche”. Så hvordan situationen helt præcist ser ud, kan det være lidt svært at afgøre. Om tvisten mellem ATAC og Tecnobus er løst vides ikke, men det forlyder, at ATAC søger efter en ny samarbejdspartner til servicering af busserne. Skulle en sådan aftale blive indgået, står det stadig tilbage at få udskiftet de nedslidte batterier, en udgift i størrelsesordenen af 1 mio. euro.

 

Linieføringen

Der er (var?) tale om 4 linier (farverne henviser til kortskitsen under linieoversigten):

  • Linie 116 (mørkegrøn streg) kører mellem Museo Borghese og Terminal Gianicolo tæt ved Peterskirken via bl.a. Pantheon og Piazza Navona.
  • Linie 117 (blå streg) kører mellem Piazza San Giovanni in Laterano (Roms Domkirke) og Piazza del Popolo via bl.a. Colosseo og Piazza Venezia med Vittorio Emanuele II monumentet.
  • Linie 119 (rød streg) kører mellem Piazza del Popolo og Via Florida via bl.a. Piazza Venezia og Den Spanske Trappe.
  • Linie 116T (lysegrøn) er en særlig linie, som kun kører i aftentimerne og især betjener teatrene i centrum. 

Kortskitse over Le Linee Elettriche. Kilde: ATACs hjemmeside.

 

Linie 125 i Trastevere
På grund af successen har man senere også etableret en linie med Gulliverbusser i Trastevere, hvor man også har indført trafikrestriktioner i de historiske kvarterer. Linien gennem Trastevere har nummer 125, og dens ruteføring kan ses på kortet nedenfor. Også dette kort stammer fra ATAC’s hjemmeside. Med denne linie udgør den samlede strækningslængde af le linee elettriche ca. 20,2 km.

 

Billeder
13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 17 på linie 116 på Piazza del Teatro di Pompeo tæt på Campo di' Fiori.13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 17 på linie 116 på Piazza del Teatro di Pompeo tæt på Campo di’ Fiori. 13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 14 på linie 116 kommer i Via del Baullari fra Campo di' Fiori og svinger ind på Piazza del Teatro di Pompeo. 13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 14 på linie 116 kommer i Via del Baullari fra Campo di’ Fiori og svinger ind på Piazza del Teatro di Pompeo. 13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 34 på linie 116 i Corso Vittorio Emanuele II lige før den svinger ned ad Via del Baullari mod Campo de' Fiori.13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 34 på linie 116 i Corso Vittorio Emanuele II lige før den svinger ned ad Via del Baullari mod Campo de’ Fiori.
13.10.2008: 2 Tecnobus Gulliver U.500 ESP busser, nr. 30 og 11, på linie 117 på Largo Magnanapoli umiddelbart før Via Nazionale.13.10.2008: 2 Tecnobus Gulliver U.500 ESP busser, nr. 30 og 11, på linie 117 på Largo Magnanapoli umiddelbart før Via Nazionale. 15.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 23 på linie 117 i Via Nazionale.15.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 23 på linie 117 i Via Nazionale. 15.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 36 på linie 117 i Via Milano på vej over Via Nazionale. 15.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 36 på linie 117 i Via Milano på vej over Via Nazionale.
16.10.2008: Tecnobus Gulliver U.520 ESP nr. 45 på linie 116 for enden af Via del Corso ("Corsoen") ved Piazza del Popolo.16.10.2008: Tecnobus Gulliver U.520 ESP nr. 45 på linie 116 for enden af Via del Corso (“Corsoen”) ved Piazza del Popolo. 16.10.2008: Tecnobus Gulliver U.520 ESP nr. 48 på linie 117 for enden af Via del Corso ("Corsoen") ved Piazza del Popolo.16.10.2008: Tecnobus Gulliver U.520 ESP nr. 48 på linie 117 for enden af Via del Corso (“Corsoen”) ved Piazza del Popolo. 16.10.2008: Tecnobus Gulliver U.520 ESP på linie 119 i Via del Corso ("Corsoen") mellem Piazza del Popolo og Piazza Venezia.16.10.2008: Tecnobus Gulliver U.520 ESP på linie 119 i Via del Corso (“Corsoen”) mellem Piazza del Popolo og Piazza Venezia.
13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 07 på linie 125 i en af Trasteveres små brobelagte gader, som ikke levner plads til de større bustyper.13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 07 på linie 125 i en af Trasteveres små brobelagte gader, som ikke levner plads til de større bustyper.

 
 

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*