Lavra ascensoren

(Senest opdateret 02.05.2015).

 

Linjeføring
  • Largo da Anunciada (nede) – Travessa Forno Torel ved Rua Câmara Pestana (oppe)
14.11.2008: Den ene af Lavra ascensorens vogne (nr. 2) har netop forladt den øvre station, Travessa Forno Torel, og ruller stille og roligt nedover. 14.11.2008: Den ene af Lavra ascensorens vogne (nr. 2) har netop forladt den øvre station, Travessa Forno Torel, og ruller stille og roligt nedover. 14.11.2008: Vogn nr. 2 på vej ned på den øverste del af Lavra ascensoren. 14.11.2008: Vogn nr. 2 på vej ned på den øverste del af Lavra ascensoren. 14.11.2008: Vogn nr. 1 sniger sig langs muren op mod Travessa Forno Torel. 14.11.2008: Vogn nr. 1 sniger sig langs muren op mod Travessa Forno Torel.
14.11.2008: Vogn nr. 1 holder ved "bjerg"stationen, Travessa Forno Torel. 14.11.2008: Vogn nr. 1 holder ved “bjerg”stationen, Travessa Forno Torel. 14.11.2008: Vogn nr. 1 ved Travessa Forno Torel. Som man kan se på billedet, har vognen to små pantografer. På den vandrette øverste stang på begge pantografer er monteret to små hjul (desværre lidt svære at se på billedet), som aftager strømmen fra køreledningen og forskydes frem og tilbage i stangens længderetning. 14.11.2008: Vogn nr. 1 ved Travessa Forno Torel. Som man kan se på billedet, har vognen to små pantografer. På den vandrette øverste stang på begge pantografer er monteret to små hjul (desværre lidt svære at se på billedet), som aftager strømmen fra køreledningen og forskydes frem og tilbage i stangens længderetning. 14.11.2008: Vogn nr. 1 ved Travessa Forno Torel. 14.11.2008: Vogn nr. 1 ved Travessa Forno Torel.
14.11.2008: Et lille kig ned over traceen set fra den øverste ende, hvor der er god plads mellem de to spor. 14.11.2008: Et lille kig ned over traceen set fra den øverste ende, hvor der er god plads mellem de to spor. 14.11.2008: Efter svinget øverst oppe på traceen kan man se ned til "dal"-stationen, hvor det frie rum er mere indskrænket, og hvor sporene følgelig er flettet sammen. Vogn nr. 2 ses i bunden ved "dal"stationen Largo da Anunciada. 14.11.2008: Efter svinget øverst oppe på traceen kan man se ned til “dal”stationen, hvor det frie rum er mere indskrænket, og hvor sporene følgelig er flettet sammen. Vogn nr. 2 ses i bunden ved “dal”stationen Largo da Anunciada. 14.11.2008: Vogn nr. 1 på vej ned ad Lavra ascensoren. 14.11.2008: Vogn nr. 1 på vej ned ad Lavra ascensoren.
14.11.2008: De to vogne mødes i svinget lige før sporene flettes sammen på den nederste del af traceen. 14.11.2008: De to vogne mødes i svinget lige før sporene flettes sammen på den nederste del af traceen. 14.11.2008: Vogn nr. 1 ved Largo da Anunciada. 14.11.2008: Vogn nr. 1 ved Largo da Anunciada. 14.11.2008: Vogn nr. 1 ved Largo da Anunciada. 14.11.2008: Vogn nr. 1 ved Largo da Anunciada.
14.11.2008: Den nederste del af traceen, hvor sporene er sammenflettede. Som det fremgår af billedet er der også taget hensyn - med trappetrin - til dem, som hellere overvinder højdeforskellen til fods end bruger omkring 1 euro til det. 14.11.2008: Den nederste del af traceen, hvor sporene er sammenflettede. Som det fremgår af billedet er der også taget hensyn – med trappetrin – til dem, som hellere overvinder højdeforskellen til fods end bruge omkring 1 euro til det. 14.11.2008: Vogn nr. 1 ved Largo da Anunciada. 14.11.2008: Vogn nr. 1 ved Largo da Anunciada. LisLavra-015_IMG_1549009.05.2012: Lavra ascensorens ene vogn ved “dal”-stationen ved Largo da Anunciada.
LisLavra-016_IMG_1549209.05.2012: Lavra ascensorens vogn nr. 2 ved “bjerg”-stationen ved Travessa Forno Torel. LisLavra-017_IMG_1549409.05.2012: Et kig ned ad traceen fra “bjerg”-stationen ved Travessa Forno Torel. LisLavra018_IMG_1549309.05.2012: Strømmen aftages fra de små hjul, som kan sideforskydes under kørslen.
LisLavra019_IMG_1550710.05.2012: De to vogne samles på midten af traceen om natten, hvor den daglige rengøring foretages. LisLavra020_IMG_1550810.05.2012: De to vogne side om side om natten. LisLavra021_IMG_1550910.05.2012: De to vogne samlet side om side i nattetimerne.

 
 

Vær den første/næste til at kommentere denne side

Send en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*