“Nyt” om jernbanerne på Mallorca

 

I de senere år har jeg besøgt Mallorca adskillige gange. Selv om det først og fremmest er øens fantastiske natur, der har tiltrukket mig, så har det jo heller ikke gjort noget, at øen også har noget at byde på, når det gælder jernbaner og til dels sporveje – og det på godt og ondt.

Det har selvfølgelig været helt naturligt for mig at prøve her på min hjemmeside at berette om alle aspekter om den offentlige trafik – ikke kun om den, som er i drift (Palmas metro, SFMs jernbaner, Tren de Sóller og Tram de Sóller samt busdriften på øen), men så sandelig også om de projekter, der er kuldsejlet. Her tænker jeg først og fremmest på skandalen omkring en forlængelse af jernbanen fra Manacor til Artá. Og en skandale må det vel betegnes, når det ene regionalstyre beslutter et projekt med støtte fra centralregeringen i Madrid, investerer mange mio. euro i anlæg og indkøb af rullende materiel, hvorefter et nyt politisk flertal indstiller projektet og med økonomisk støtte fra EU omdanner hele anlægget til en “via verde” – en cykelsti omgivet af flere tusind nyplantede træer.

Om det var det socialistiske styre, der søsatte et for ambitiøst projekt, eller om det var det borgerlige styre, der skrottede hele projektet til fordel for en cykelsti, der er skurken i dette politiske spil, er det naturligvis svært at sige, når man betragter processen på afstand, men man undres. Man må også undre sig over beslutningen om at anskaffe lavgulvsmateriel, som passer så dårligt med resten af banen, som er anlagt med høje perroner, som passer til det materiel, banen havde i forvejen?

Under mine besøg på øen i 2014 og 2016 havde jeg besluttet mig til at illustrere skandalens omfang. Derfor gik turen rundt til de anlæg, som allerede var stort set færdige. Det drejer sig om:

  • Traceen (dvs. jordarbejderne) fra Manacor til Artá, bortset fra indføringen i Manacor og det sidste stykke i Artá.
  • Stationsanlægget i Sant Llorenç des Cardassar.
  • Stationsanlægget i Son Carrió.
  • Stationsanlægget i Son Servera (som for øvrigt allerede i 2015 var voldsomt vandaliseret).
  • Remisen og værkstedet i Artá (dog kun den rå skal, ingen vinduer, døre eller indretning overhovedet).
  • Adskillige broer over og under landevejene på strækningen.
  • Se billeder HER

 

Desværre havde jeg ikke gjort hjemmearbejdet godt nok. Jeg vidste ikke, at man havde bygget to depoter på den indstillede strækning – et i Artá og et i Son Carrió (billedet herover). Da jeg tog billeder ved stationen i Son Carrió, lagde jeg godt nok mærke til en stor grå bygning lige ved stationen, men vidste altså ikke, det drejede sig om et depot til banen, og fik heller ikke tanken om at undersøge bygningen nærmere – beklageligvis.

18.10.2017 kunne man imidlertid læse følgende i Mallorca Zeitungs online udgave:

Inden for rammerne af et projekt til et jernbanemuseum i Son Carrió på det østlige Mallorca, som skal finansieres med midler fra den baleariske turistskat, skal der også igen køre historiske tog. Man overvejer at sende vogne ud på en fire kilometer lang strækning mellem stationerne Sant Llorenç og Son Carrió, forklarede trafikminister Marc Pons og turistminister Biel Barceló ved et besøg på stedet onsdag (18.10).

Der tilgår i alt 4,2 mio. euro af indtægterne fra turistskatten til det planlagte museum. Projektet bliver gennemført i tre faser indtil 2020, hedder det. Centrum er et depot, som blev opført i forbindelse med anlæggelsen af jernbanestrækningen Manacor-Artá, som endte med ikke at blive gennemført. Dér har nogle jernbanevenner i nogen tid arbejdet med historiske jernbanevogne.

Museets opgave bliver at forklare den fundamentale rolle, som jernbanen tidligere har spillet på Mallorca, indtil de fleste strækninger i midten af det 20. århundrede blev nedlagt. Som tidligere er dog endnu det Røde Lyn mellem Palma de Mallorca og Sóller i drift.

Der skal ikke kun vises gamle tog i det nye museum, man har også planer om virtuelle projektioner, hedder det. Man går ud fra en efterspørgsel på 90.000 ferierende og turister om året. Projektet vil desuden bidrage til at give liv i mellemsæsonen. I forbindelse med projektet skal der oprettes 14 nye stillinger, hvoraf de ni er for mennesker med et handikap. /ff

Det nye museum bliver også omtalt i Blickpunkt Straßenbahn (BS) nr. 6-2017 (side 155). BS oplyser, at depotet i Son Carrió i et stykke tid har huset jernbanemateriel, der tilhører foreningen Associació d’Amics del Ferrocarril de les Illes Balears, heriblandt et noget ramponeret og uheldsskadet dieselmotortog fra SFM, som står uden for depotet langs cykelstien. BS runder sin omtale af projektet af med at konstatere, at det formentlig bliver et af de dyreste jernbanemuseer i verden.

Med venlig hilsen,
Carl-Otto Toudal

 
 

Dette indlæg blev udgivet i Jernbaner, Trafikplanlægning. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *