BAT – lokalruter i udbud

Udbudsrunden i forsommeren 2021
Udbuddet gennemføres med henblik på at indgå kontrakt vedrørende kørsel af lokalruter (skolekørsel) og enkelte morgenafgange på regionalruter for at sikre kørsel til Bornholms Regionskommunes skoler mm.
Udbuddet af lokalrutekørsel samt morgenafgange på det regionale rutenet er opdelt i 9 ruter, hvorfor der udbydes 9 delaftaler/pakker (1-9) til dækning heraf.
Ovenstående var den indledende tekst på Bornholms Regionkommunes website, da kommunen i forsommeren 2021 sendte kørslen på BAT’s lokalruter (skolebuskørslen) i udbud. Herefter blev de 9 delpakker præciseret. Det drejede sig om:
    1. linje 32 – hjemsted: Hasle – årligt timeforbrug: 408,92
    2. linje 41 – hjemsted: Sandvig – årligt timeforbrug: 894,47
    3. linje 51 – hjemsted: Aakirkeby – årligt timeforbrug: 926,85
    4. linje 52 – hjemsted: Aakirkeby – årligt timeforbrug: 467,08
    5. linje 53 – hjemsted: Aakirkeby – årligt timeforbrug: 758,48
    6. linje 54 – hjemsted: Aakirkeby – årligt timeforbrug: 596,60
    7. linje 55 – hjemsted: Aakirkeby – årligt timeforbrug: 1.175,70
    8. linje 61 – hjemsted: Nexø – årligt timeforbrug: 842,45
    9. linje 62 – hjemsted: Nexø – årligt timeforbrug: 884,17.
    Kontraktperioden går fra 01.08.2021 frem til 31.07.2025 med en option på eventuel forlængelse af kontrakterne i alt op til 3 gange à hver 12 måneder. Tildelingskriteriet var “laveste pris”, og hver udbudsgiver kunne højst få tildelt tre pakker svarende til, at et enkelt busselskab højst kunne få tildelt kørslen på tre ruter.
    Resultatet af udbuddet blev, at Gudhjem Bus og Svaneke Nexø Bustrafik hver fik det maksimale antal linjer, altså tre hver. Gudhjem Bus fik linje 51, 54 og 55, mens Svaneke Nexø Bustrafik fik linje 41, 61 og 62. Sidstnævnte selskab har tidligere kørt rutekørsel for BAT i forbindelse med Folkemødet, men det er første gang selskabet deltager i afviklingen af BAT’s skolebuskørsel. Herudover fik Jan-Ole’s Turisttrafik tildelt linje 32 og 52, mens Aakirkeby Turist- og Selskabskørsel, som tidligere har kørt flere af lokalruterne, i denne runde måtte “nøjes” med en enkelt linje, nemlig 53. Selskabet varetager dog i forvejen driften af den tidligere regionale linje 9, som ved BAT’s køreplansskifte i marts blev nedjusteret til lokalrute.
    Svaneke Nexø Bustrafik fik tildelt kørslen på tre af BAT’s lokalruter ved udbuddet i sommeren 2021. Det er første gang, at firmaet deltager i afviklingen af skolebusdriften. Scania/Vest Contrast bussen “Klara” ses her på Stadion-
    vej ved Paradisbakkeskolen i Nexø i oktober 2021.
    De lokale vognmænd indsætter stadig typisk brugt materiel på ruterne – nogle vil måske mene meget brugt – ligesom mange af de indsatte vogne er med højt gulv. Det er dog værd at bemærke, at der trods alt er begyndt at dukke lavgulvsbusser op, både Gudhjem Bus, Aakirkeby Turist- og Selskabskørsel og Svaneke Nexø Bustrafik har således anskaffet nyere brugt lavgulvsmateriel, men kan ikke dække hele deres kørsel med dette.
    Ovenstående billede samt flere andre kan ses på undersiden BAT: Lokale ruter (skolebusruter), gå evt. direkte til siden ved at klikke HER.
    Kilder
    • Udbud af lokalrutekørsel (skolekørsel) samt enkelte regionalrutekørsler til Bornholms Regionskommunes Trafikselskab BAT – 2 på regionskommunens website, klik HER
    • Køreplanerne for BAT’s lokale ruter på BAT’s website, klik HER
    Total Page Visits: 349
    Total Website Visits: 877653
    Dette indlæg blev udgivet i Busdrift. Bogmærk permalinket.

    Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *