Ekstrakørslen på linje 7 og 8
Efter to år med Corona, hvor Folkemødet på Bornholm var kraftigt reduceret og reguleret med hensyn til antallet af deltagere, var Folkemødet i 2022 på ny ved fuld styrke. Ekstrakørslen på linje 7/8 fulgte modellen fra tidligere år med disse ruter:
Som noget nyt i forhold til tidligere ved de store Folkemøder havde BAT denne gang ikke hyret busser uden for øen – al den offentlige bustransport blev afviklet af BAT’s egne busser forstærket med busser fra de lokale vognmænd, som i forvejen står for skolebuskørslen på Bornholm. Om indsatsen har været for “skrabet” skal der ikke tages stilling til her, men kapacitetsproblemer (f.eks. udeblevne ture og fyldte vogne, som måtte køre forbi ventende passagerer ved stoppestederne) har været et tilbagevendende tema både under og måske ikke mindst efter Folkemødet. Det har også I TV2 Bornholms program 360 live været anført, at det er et problem med kun to trafikkorridorer langs kysten, og at der også burde være en bedre offentlig trafikdækning mellem Allinge og det indre af Bornholm. Kritikken vil blive taget under behandling i forbindelse med hele evalueringen efter Folkemødet, og så vil det jo vise sig, om der sker ændringer til næste års Folkemøde.
Det mest interessante omkring den offentlige transport i forbindelse med Folkemødet var vel egentlig, at Toyota Danmark kunne præsentere en brintbus (hydrogenbus) fra Autokraft i Kiel. Brintbusser ses ifølge Toyotas pressechef i Danmark Anders Tystrup som en af fremtidens bustyper, ligesom han påpeger, at den så småt også er ved at være nutidens, da der allerede kører omkring 70 busser af denne type rundt i Europa, heraf også enkelte i Danmark.
Brintbussen er i sidste ende en elbus. Den henter luften udefra ind gennem et særligt filter, der filtrerer luften til den reneste ilt. Efterfølgende sker der en kemisk reaktion mellem ilt og brint i en brændselscelle, hvilket producerer den elektriske strøm, som bussen bruger som drivmiddel. Det omtalte filter opfanger partikler af forurenende stoffer som f.eks. svovldioxid (SO2), nitrogenoxider (NOx) og PM 2.5, så den luft, der kommer ud af bussen efter forbrændingen typisk er renere end den, der trækkes ind – og så er forbrændingsproduktet mellem brint (H) og ilt (O) som bekendt vand (H2O). Derfor er brintbussen ifølge Anders Tystrup en af de teknologiske muligheder for at løse den grønne omstilling. Et problem er det dog, at der er et ret stort energitab i form af varme både ved fremstilling af brint og ved forbrændingen af brint i brændselscellen.
Brintbussen kørte kun et meget begrænset antal ture mellem Lufthavnen og Allinge i forbindelse med Folkemødet. Det skyldes, at det ikke er muligt at tanke brint på Bornholm.
|
|||||
Kilder
|
|||||
Total Page Visits: 234
Total Website Visits: 877577