Nyt fra Mallorca

Lavgulvsvognene fra Vossloh atter i drift
29.04.2022 iværksatte SFM en ny køreplan, som indeholdt betydelige forbedringer af togdriften på hverdage. Hidtil havde der dagen igennem været tre forbindelser i timen mellem Palma og Inca, hvoraf de to fortsatte til henholdsvis Manacor og Sa Pobla. Med den nye køreplan forstærkedes driften i morgen- og eftermiddagens myldretider, så der blev 10 minutters drift på strækningen Palma-Inca, mens de to yderstrækninger fik 40 minutters drift i stedet for timedrift.
03.10.2022: SFM’s Vossloh lavgulvsvogne er atter i drift. Her ses vogntog nr. 9103+9302+9104 ved den høje perron på stationen Santa Maria.
En af konsekvenserne af den nye køreplan er, at metrolinje 2 (M2), der tidligere betjente strækningen Palma-Marratzí, ikke længere er i drift. Til gengæld har den fået den interessante konsekvens, at SFM’s lavgulvsvogne fra Vossloh atter er kommet i drift efter at have været inaktive siden 2013, hvor de en kort overgang var indsat på nogle morgenmyldretidstog fra Inca til Palma (Incaexprés). I den nye køreplan gennemfører Vossloh vognene fem dobbeltture mellem Palma og Sa Pobla.
Indsættelsen af Vossloh vognene har betydet, at stationerne Llubi, Muro og Sa Pobla har måttet ombygges, så de har perroner både til lav- og højgulvsvognene. Stationerne mellem Marratxí og Inca har alle for længst fået bygget lave perroner, mens alle stationer fra Marratxí til Palma udelukkende har høje perroner. Derfor er de fem dobbeltture delvist gennemgående (semi directo), idet de i sagens natur kører uden stop Palma-Marratxí.
07.10.2022: Indsættelsen af Vossloh lavgulvsvognene krævede, at stationerne Sa Pobla, Muro og Llubi fik tilføjet en lavgulvsperron. På billedet ses Llubi.
Nye og gamle jernbaneprojekter
Noget kunne tyde på, at den nuværende baleariske regering har tænkt sig at vægte den offentlige trafik højere, end det ellers været tilfældet i en længere periode. Der tales om at forlænge metrolinje 1 fra UIB til centralsygehuset Son Espases, og så tales der dels om en forlængelse af strækningen fra Sa Pobla til Alcudia, dels om en ny strækning fra Palma via Llucmajor til Campos og så måske ikke mindst om endelig at virkeliggøre strækningen fra Manacor til Artá. Sidstnævnte blev, efter at anlægsarbejderne til jernbanen havde nået hvad nogle dengang tilbage omkring 2010-11 betegnede som et ”tidspunkt, hvorfra der ikke var nogen vej tilbage”, ombygget til en grøn cykelsti.
Af de omtalte projekter er der ingen tvivl om, at en færdiggørelse af strækningen mellem Manacor og Artá har en meget høj prioritet. Dette blev bekræftet, da ministerpræsidenten for det baleariske styre Francina Armengol fremlagde budgettet for 2023, som bl.a. indeholdt en post på 30 mio. euro til den første fase af færdiggørelsen af netop denne strækning. Det forlyder ikke umiddelbart, hvad pengene skal bruges til, men da projektet i sin tid blev gemt langt væk i skuffen, var et af de uløste problemer indføringen af jernbanen til Manacor.
Man må også forvente, at de tre stationer, der nåede at blive færdigbygget sammen med de to påbegyndte remise- og værkstedsanlæg trænger til en kærlig hånd, efter at de har stået ubrugte i så mange og har været udsat for lidt af hvert. Stationsanlæggene er jo heller ikke anlagt i henhold til den udstrakte grad af selvbetjening med markant afspærring af perronerne og kun med adgang gennem billetsluser, som nu er gennemført på hele jernbanesystemet. Så ud over, at der skal lægges skinner og findes en løsning på skinneføringen ved Manacor, er der vist rigeligt at bruge penge på, hvis projektet omsider skal blive til noget.
Det er måske her på sin plads at gøre opmærksom på, at der – så vidt vides – skal være lokale valg i Spanien i 2023, og ændringer i de politiske konstellationer har jo før kunnet ændre og vælte planer, så hvem ved???
Får Palma nu også en sporvej?
Yderligere et projekt er blevet hevet frem fra skuffens inderste dyb – planerne om en sporvognslinje mellem Palma og Palmas lufthavn. Planerne har foreligget i mange år og har været drøftet heftigt adskillige gange mellem forskellige politiske konstellationer, uden at der har kunnet opnås enighed om, hvordan projektet skulle realiseres.
Der tales nu pludselig om, at anlægsarbejderne skal påbegyndes allerede i løbet af 2023! Årsagen til denne pludselige og tilsyneladende intense interesse siges at hænge sammen med, at den spanske ministerpræsident ved et besøg på Mallorca i begyndelsen af oktober 2022 meddelte, at centralregeringen vil stille 20 mio. euro til rådighed for projektet.
I første omgang vil projektet dreje sig om forbindelsen fra Palmas centrum (Plaça d’Espanya) til lufthavnen (linje 1), men i sin yderste konsekvens skulle der over tid kunne blive tale om i alt tre linjer, idet der også foreligger planer en linje fra lufthavnen til Playa de Palma (linje 2) og en fra Plaça d’Espanya til centralsygehuset Son Espases (linje 3).
Sporvejsprojektet har mange tilhængere, men bestemt også mange modstandere, og selv om centralregeringen også tidligere har været åben over for at støtte projektet med endog betydelige beløb, så har interessekonflikterne hver eneste gang fået planerne skrinlagt. Gad vide, hvordan det går denne gang?
Her kan man læse mere:
  • Køreplanen for SFM’s tog (TIB’s officielle hjemmeside), klik HER
  • Mallorca: TramTrains will operate again (Urban Transport Magazine), klik HER
  • Finanzielle Hilfen, weniger Urlauber und ein Zug: Das soll alles vor den Wahlen auf Mallorca passieren (Mallorca Zeitung), klik HER
  • Das “Null-Euro-Ticket” auf Mallorca startet ohne zusätzliches Personal oder Züge (Mallorca Zeitung), klik HER
  • Baubeginn 2023: Hier soll die neue Straßenbahn von Palma verlaufen (Mallorca Magazin) klik HER
Total Page Visits: 241
Total Website Visits: 900916
Dette indlæg blev udgivet i Jernbaner, Sporveje. Bogmærk permalinket.

1 Responses to Nyt fra Mallorca

  1. Carl-Otto Toudal skriver:

    En lille tilføjelse til indlægget herover:
    Det er måske værd at bemærke, at det Baleariske parlament har 59 medlemmer. Siden 2019 har socialdemokraterne og deres støttepartier haft et lille flertal med tilsammen 32 mandater mod det konservative parti og dets støttepartiers tilsammen 27 mandater. Der skal altså ikke flyttes mange mandater ved valgene i 2023, før man vil kunne opleve en lignende situation som i 2011 med skrinlægning af alle bane- og sporvejsplaner.

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *