De sidste oplandssporveje i Milano nedlagt
Engang var Italien sammen med Belgien oplandssporvejenes land i Europa. Hvad enten det drejede sig om landlige regioner eller centrale områder omkring de store byer – overalt var der under betegnelsen “tranvia interurbana” (dvs. mellembys sporveje, o.a.) baner af de mest forskellige udformninger i drift.
Talrige varianter udviste en utrolig mangfoldighed, fra den klassiske sporvej i forstadstrafikken til hurtigtkørende, jernbanelignende lokalbaner, der tillige ofte havde udveksling af godstrafik med statsbanen. De fleste baner forsvandt i bølger før og efter Den anden Verdenskrig, men mange kunne hævde sig helt ind 1970’erne.
Milano blev engang betragtet som et centrum i denne kategori inden for lokal transport. Fra 1876 udviklede der sig i hundredvis af kilometer oplandsbaner rundt om byen, hvoraf mange blev overtaget af det kommunale transportselskab ATM i 1939.
Fra 1950’erne begyndte omstillingen af hele linjegrupper til busdrift. Den sidste rest af det engang så omfattende net var de mod nord gående linjer med endepunkterne i Carate Brianza, Milanino og Limbiate Ospedale. Heller ikke her var den politiske indstilling (“Hvorfor skal byens trafikselskab dog drive baner i oplandet?”) til at holde tilbage. I 1982 blev strækningen til Carate Brianza trukket tilbage til Desio, i 1999 blev den korte sidestrækning til Milanino indstillet, og i 2011 blev strækningen Milano-Desio opgivet.
De fleste banenedlæggelser havde en række typiske fælles kendetegn:
Som den sidste repræsentant af sin art holdt ruten til Limbiate Ospedale stand, se kort HER. Fra 1999 blev denne gradvist trukket tilbage fra centrum til udkanten af byen, og i sidste ende udartede det til et isoleret system med forbindelse til metrolinje 3 i Comasina, se kort HER. Fra 2012 var der massive driftsrestriktioner, og fra 2017 kørte togene kun i myldretiden på den 11,6 km lange resterende rute med driftscenter ved Varedo-depotet, se kort HER.
Den 30. september 2022 slog klokken så sit sidste slag for den sidste repræsentant af sin art i Italien, hvorved tiden for de mellembys nu for længst er forbi verden over – Die TraunseeTram mellem Gmunden og Vorchdorf samt Budapests lokalbanes strækninger er vel undtagelsen.
Naturligvis betoner også de lokale politikere mellem Milano og Limbiate betydningen af den elektriske skinnetrafik i en tid med klimaforandringer, også her skal skinnetrafikken moderniseres og gøres attraktiv – alvoren i dette kan der dog nok sættes spørgsmålstegn ved, når man tager de hundredvis af kilometer “provisorisk” indstillede baner i betragtning.
Ovenstående er en oversættelse og en ganske let bearbejdning af et indlæg på magasinet LOK Reports hjemmeside, søndag 16.10.2022 med titlen: Italien: Letzte klassische “tranvia interurbana” in Milano eingestellt skrevet af Gunter Mackinger. Artiklen kan ses ved at klikke HER
Billeder fra den tid, da Brianza-linjerne stadig havde deres endestation på Via Valtellina ikke langt fra Milanos centrum kan ses HER
|
Total Page Visits: 125
Total Website Visits: 865707