Lidt nyt fra Berlin

Byggepladser på sporvejene

Da jeg besøgte Berlin anden uge i maj d.å., måtte jeg erkende, at jeg sjældent havde set så mange vedligeholdelsesarbejder på det offentlige trafiksystem i gang på én gang og med så omfattende konsekvenser for trafikafviklingen, som det var tilfældet. Og det gjaldt hele vejen rundt: Fjern- og regionaltrafikken på jernbanenettet, S-banerne, U-banerne og sporvejslinjerne. Et stort antal linjer havde afsnit med pendulkørsel, og længere strækninger havde erstatningsdrift med ledbusser i pendulfart.

Hvad angår sporvejsdriften var f.eks. linje M10 i perioden 08.05.2023-02.06.2023 delt på midten mellem Landsberger Allee/Petersburger Straße og Greifswalder Straße/Danziger Straße, hvor man altså måtte tage nogle erstatningsbusser i stedet for.

Mellem Traberweg og Wilhelminhofstraße/Edisonstraße betød sporarbejderne ændringer for flere linjer i den mere end et år lange periode 01.08.2022-28.08.2023. Linje 21 kørte kun Lichtenberg/Gudrunstraße-Treskowallee/Ehrlichstraße, hvor den så skiftede til linje 37 og fortsatte videre ad dennes rute tilbage til Lichtenberg/Gudrunstraße og vice versa. Linje 27 var delt i to, en nordlig mellem Pasedagsplatz og Blockdammweg og en sydlig mellem Krankenhaus Köpenick og S-Bahnhof Adlershof via Groß-Berliner Damm. Linje M17, som jo ellers netop betjener den nye strækning ad Groß-Berliner Damm, var indskrænket til strækningen Falkenberg-Blockdammweg. Til gengæld kørte så både linje 67 og altså som nævnt linje 27 ad Groß-Berliner Damm til S-Bahnhof Adlershof. Linje 67 kørte dog kun med hveranden vogn ad Groß-Berliner Damm (vognene fra Krankenhaus Köpenick), mens vognene på den kortere delstrækning fra Freizeit- und Erholungszentrum vendte sammen med linje 60 på Haeckelstraße. Når der ikke kunne vendes ved S-Bahnhof Schöneweide, skyldtes det, at den gamle slidte endestation er blevet fjernet, og man er gået i gang med anlægget af en helt ny stor endestation – hvilket er en lidt længerevarende proces. Derfor kunne linje 61 heller ikke som normalt vende her, men fortsatte til BVG’s Schöneweide remise i Nalepastraße.

Endelig kunne linje M1 og linje 12 i perioden 30.01.2023-17.06.2023 ikke passere gennem Friedrichsstraße, men måtte køre via Oranienburger Straße til den store vendesløjfe ved Hackescher Markt.

Den omtalte strækning gennem Groß-Berliner Damm er Berlins seneste nye sporvejsstrækning, der åbnede for driften 30.10.2021 – men den er kun den nyeste lidt endnu. I løbet af sommeren forventes den nye 2,2 km lange sporvejsstrækning fra Hauptbahnhof ind i det tidligere Vestberlin til U-Bahnhof Turmstraße at kunne tages i brug. Her i starten af maj var gadebilledet stadig totalt domineret af de hvide og røde afspærringer, hvor der inde bagved stadig var livlig aktivitet med anlægsarbejdet. Det var dog trods alt muligt at danne sig et billede af, hvordan strækningen kommer til at se ud. De fire nye stoppesteder er – ligesom det er tilfældet på strækningen i Groß-Berliner Damm – barrierefri (se billederne nedenfor eller se BVG’s flyer om anlægget HER).

Lidt billeder fra Schöneberg og Groß-Berliner Damm
10.05.2023: Endestationen ved S-Bahnhof Schöneweide er under fuldstændig ombygning, så ingen linjer kan vende her foreløbig. Det gælder linjerne 21, 37, 61 og 67, som ellers normalt har endestation her.10.05.2023: Endestationen ved S-Bahnhof Schöneweide er under fuldstændig ombygning, så ingen linjer kan vende her foreløbig. Det gælder linjerne 21, 37, 61 og 67, som ellers normalt har endestation her.
10.05.2023: Stoppestedet Nieberstraße er det første stoppested på Groß-Berliner Damm efter S-Bahnhof Schöneweide.10.05.2023: Stoppestedet Nieberstraße er det første stoppested på Groß-Berliner Damm efter S-Bahnhof Schöneweide.
10.05.2023: AEG GTNO enretningsvogn nr. 1250 (ex GT6-94 nr. 1050) på linje 61 ved stoppestedet Nieberstraße.10.05.2023: AEG GTNO enretningsvogn nr. 1250 (ex GT6-94 nr. 1050) på linje 61 ved stoppestedet Nieberstraße.
10.05.2023: Sporvejsstrækningen gennem Groß-Berliner Damm set fra Nieberstraße og i retning mod Landfliegerstraße.10.05.2023: Sporvejsstrækningen gennem Groß-Berliner Damm set fra Nieberstraße og i retning mod Landfliegerstraße.
10.05.2023: Stoppestedet Landfliegerstraße på Groß-Berliner Damm.10.05.2023: Stoppestedet Landfliegerstraße på Groß-Berliner Damm.
10.05.2023: AEG GTNO enretningsvogn nr. 1204 (ex GT6-94 nr. 1004) på linje 67 uden for normal rute ved stoppestedet  Benny-König-Straße.10.05.2023: AEG GTNO enretningsvogn nr. 1204 (ex GT6-94 nr. 1004) på linje 67 uden for normal rute ved stoppestedet Benny-König-Straße.
10.05.2023: Stoppestedet Benny-König-Straße på Groß-Berliner Damm set i retning mod Gerhard-Sedlmayr-Straße.10.05.2023: Stoppestedet Benny-König-Straße på Groß-Berliner Damm set i retning mod Gerhard-Sedlmayr-Straße.
10.05.2023: Groß-Berliner Damm strækningen set fra Gerhard-Sedlmayr-Straße i retning mod Landschaftspark Johannisthal.10.05.2023: Groß-Berliner Damm strækningen set fra Gerhard-Sedlmayr-Straße i retning mod Landschaftspark Johannisthal.
10.05.2023: Mellem Gerhard-Sedlmayr-Straße og Landschaftspark Johannisthal er strækningen kortvarigt tresporet. Det midterste spor fungerer som vendespor for vognene på linje 63, der har endestation på Landschaftspark Johannisthal, som sporvognen netop er på vej ind til.10.05.2023: Mellem Gerhard-Sedlmayr-Straße og Landschaftspark Johannisthal er strækningen kortvarigt tresporet. Det midterste spor fungerer som vendespor for vognene på linje 63, der har endestation på Landschaftspark Johannisthal, som sporvognen netop er på vej ind til.
10.05.2023: Bombardier GT6Z ledvogn nr. 2235 (ex GT6-99ZR nr. 2035) på linje 63 i vendesporet ved endestationen Landschaftspark Johannisthal.10.05.2023: Bombardier GT6Z ledvogn nr. 2235 (ex GT6-99ZR nr. 2035) på linje 63 i vendesporet ved endestationen Landschaftspark Johannisthal.
10.05.2023: Stoppestedet og linje 63' endestation Landschaftspark Johannisthal.10.05.2023: Stoppestedet og linje 63′ endestation Landschaftspark Johannisthal.
10.05.2023: AEG GT6N-U ledvogn nr. 1527 på linje 61 ved stoppestedet Landschaftspark Johannisthal.10.05.2023: AEG GT6N-U ledvogn nr. 1527 på linje 61 ved stoppestedet Landschaftspark Johannisthal.
Den nye sporvejslinje til Turmstraße
10.05.2023: Kort tid endnu vender linje M10 i sløjfen ved Lüneburger Straße og Hauptbahnhof.10.05.2023: Kort tid endnu vender linje M10 i sløjfen ved Lüneburger Straße og Hauptbahnhof, …..
10.05.2023: ..... men snart går turen lige ud fra Invalidenstraße og ind på gaden Alt-Moabit.10.05.2023: ….. men snart går turen lige ud fra Invalidenstraße og ind på gaden Alt-Moabit.
10.05.2023: I stedet for at afsætte passagererne i sløjfen ved Lüneburger Straße, sker passagerudvekslingen fremover på Alt-Moabit ved Rathenower Straße.10.05.2023: I stedet for at afsætte passagererne i sløjfen ved Lüneburger Straße, sker passagerudvekslingen fremover på Alt-Moabit ved Rathenower Straße.
10.05.2023: Efter stoppestedet på Alt-Moabit drejes ned ad Rathenower Straße, hvor man her er gang i med at lægge sidste hånd på skinnearealet.10.05.2023: Efter stoppestedet på Alt-Moabit drejes ned ad Rathenower Straße, hvor man her er gang i med at lægge sidste hånd på skinnearealet.
10.05.2023: Et stykke henne ad Rathenower Straße drejes til venstre ned ad Turmstraße, hvor det næste stoppested Kriminalgericht Moabit ligger.10.05.2023: Et stykke henne ad Rathenower Straße drejes til venstre ned ad Turmstraße, hvor det næste stoppested Kriminalgericht Moabit ligger.
10.05.2023: Stoppestedet Kriminalgericht Moabit er nok ligesom de øvrige stoppesteder færdig i sin “rå” form, men der mangler bl.a. informationssystemet.10.05.2023: Stoppestedet Kriminalgericht Moabit er nok ligesom de øvrige stoppesteder færdig i sin “rå” form, men der mangler bl.a. informationssystemet.
10.05.2023: Arealet omkring skinnerne efter Kriminalgericht Moabit ser ret færdigt ud, men der synes stadig at være lidt at foretage sig med luftledningen.10.05.2023: Arealet omkring skinnerne efter Kriminalgericht Moabit ser ret færdigt ud, men der synes stadig at være lidt at foretage sig med luftledningen.
10.05.2023: Der arbejdes med at færdiggøre luftledningerne på Turmstraße.10.05.2023: Der arbejdes med at færdiggøre luftledningerne på Turmstraße.
10.05.2023: Skinnearealet midt på Turmstraße giver et indtryk af, hvordan sporvejsanlægget kommer til at tage sig ud.10.05.2023: Skinnearealet midt på Turmstraße giver et indtryk af, hvordan sporvejsanlægget kommer til at tage sig ud.
10.05.2023: Et stykke ned ad Turmstraße ligger stoppestedet Turmstraße/Lübecker Straße. Også her mangler de afsluttende jordarbejder omkring skinnerne.10.05.2023: Et stykke ned ad Turmstraße ligger stoppestedet Turmstraße/Lübecker Straße. Også her mangler de afsluttende jordarbejder omkring skinnerne.
10.05.2023: Endestationen Turmstraße har modsat de øvrige stoppesteder perrontag i perronens fulde længde. Også her synes der at være lidt arbejde at færdiggøre på luftledningen.10.05.2023: Endestationen Turmstraße har modsat de øvrige stoppesteder perrontag i perronens fulde længde. Også her synes der at være lidt arbejde at færdiggøre på luftledningen.
10.05.2023: Endestationen Turmstraße har to opstillingsspor, hvilke der sikkert bliver rigeligt brug for med den tætte trafik på linje M10 - og så er der også taget hensyn til en evt. fremtidig forlængelse.10.05.2023: Endestationen Turmstraße har to opstillingsspor, hvilke der sikkert bliver rigeligt brug for med den tætte trafik på linje M10 – og så er der også taget hensyn til en evt. fremtidig forlængelse.
10.05.2023: Mellem opstillingssporene og perronen går en gangbro over det der ifølge Berliner Zeitung er BVG's største sporskifte (vægt: 77,6 tons, længde: 46,1 Meter og maksimal bredde: 8,70 meter).10.05.2023: Mellem opstillingssporene og perronen går en gangbro over det der ifølge Berliner Zeitung er BVG’s største sporskifte (vægt: 77,6 tons, længde: 46,1 Meter og maksimal bredde: 8,70 meter).
Sporvejslinjer på “udebane”
12.05.2023: Bombardier GT8-11ZRL Flexity vogn nr. 9007 på linje M17 i sløjfen på dens midlertidige endestation Blockdammweg - et stoppested, der ellers ikke normalt fungerer som endestation.12.05.2023: Bombardier GT8-11ZRL Flexity vogn nr. 9007 på linje M17 i sløjfen på dens midlertidige endestation Blockdammweg – et stoppested, der ellers ikke normalt fungerer som endestation.
12.05.2023: Bombardier GT8-11ZRL Flexity vogn nr. 9034 på den todelte linje 27 ved dens ene midlertidige endestation Blockdammweg – et stoppested, der ellers ikke normalt fungerer som endestation. Vendesløjfen anes i baggrunden.12.05.2023: Bombardier GT8-11ZRL Flexity vogn nr. 9034 på den todelte linje 27 ved dens ene midlertidige endestation Blockdammweg – et stoppested, der ellers ikke normalt fungerer som endestation. Vendesløjfen anes i baggrunden.
10.05.2023: AEG GTNO ledvogn nr. 1254 på linje 27 ved stoppestedet Benno-König-Straße på Groß-Berliner Damm.10.05.2023: AEG GTNO ledvogn nr. 1254 på linje 27 ved stoppestedet Benno-König-Straße på Groß-Berliner Damm.
10.05.2023: AEG GTNO ledvogn nr. 1225 på linje 67 i dennes midlertidige endestation ved S-Bahnhof Adlershof.10.05.2023: AEG GTNO ledvogn nr. 1225 på linje 67 i dennes midlertidige endestation ved S-Bahnhof Adlershof.
12.05.2023: Bombardier GT8-11ZRL Flexity vogn nr. 9076 på linje M1 på dens midlertidige endestation ved Hackescher Markt.12.05.2023: Bombardier GT8-11ZRL Flexity vogn nr. 9076 på linje M1 på dens midlertidige endestation ved Hackescher Markt.
12.05.2023: Bombardier Bombardier GT6-12ZRK Flexity vogn nr. 4001 på linje 12 på dens midlertidige endestation ved Hackescher Markt.12.05.2023: Bombardier Bombardier GT6-12ZRK Flexity vogn nr. 4001 på linje 12 på dens midlertidige endestation ved Hackescher Markt.
10.05.2023: Bombardier GT8-11ZRL Flexity vogn nr. 9078 på linje M10 i den store sløjfe mellem Virchowstraß og Langenbeckstraße, hvor vognene fra Warschauer Straße måtte vende, da linje M10 var “skåret midt over”.10.05.2023: Bombardier GT8-11ZRL Flexity vogn nr. 9078 på linje M10 i den store sløjfe mellem Virchowstraß og Langenbeckstraße, hvor vognene fra Warschauer Straße måtte vende, da linje M10 var “skåret midt over”.
10.05.2023: Bombardier GT8-11ZRL Flexity vogn nr. 9142 på linje M10 klar til at returnere fra den midlertidige endestation på Landsberger Allee ved Petersburger Straße.10.05.2023: Bombardier GT8-11ZRL Flexity vogn nr. 9142 på linje M10 klar til at returnere fra den midlertidige endestation på Landsberger Allee ved Petersburger Straße.
Total Page Visits: 118
Total Website Visits: 900904
Dette indlæg blev udgivet i Sporveje. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *