Da jeg besøgte Berlin anden uge i maj d.å., måtte jeg erkende, at jeg sjældent havde set så mange vedligeholdelsesarbejder på det offentlige trafiksystem i gang på én gang og med så omfattende konsekvenser for trafikafviklingen, som det var tilfældet. Og det gjaldt hele vejen rundt: Fjern- og regionaltrafikken på jernbanenettet, S-banerne, U-banerne og sporvejslinjerne. Et stort antal linjer havde afsnit med pendulkørsel, og længere strækninger havde erstatningsdrift med ledbusser i pendulfart. Hvad angår sporvejsdriften var f.eks. linje M10 i perioden 08.05.2023-02.06.2023 delt på midten mellem Landsberger Allee/Petersburger Straße og Greifswalder Straße/Danziger Straße, hvor man altså måtte tage nogle erstatningsbusser i stedet for. Mellem Traberweg og Wilhelminhofstraße/Edisonstraße betød sporarbejderne ændringer for flere linjer i den mere end et år lange periode 01.08.2022-28.08.2023. Linje 21 kørte kun Lichtenberg/Gudrunstraße-Treskowallee/Ehrlichstraße, hvor den så skiftede til linje 37 og fortsatte videre ad dennes rute tilbage til Lichtenberg/Gudrunstraße og vice versa. Linje 27 var delt i to, en nordlig mellem Pasedagsplatz og Blockdammweg og en sydlig mellem Krankenhaus Köpenick og S-Bahnhof Adlershof via Groß-Berliner Damm. Linje M17, som jo ellers netop betjener den nye strækning ad Groß-Berliner Damm, var indskrænket til strækningen Falkenberg-Blockdammweg. Til gengæld kørte så både linje 67 og altså som nævnt linje 27 ad Groß-Berliner Damm til S-Bahnhof Adlershof. Linje 67 kørte dog kun med hveranden vogn ad Groß-Berliner Damm (vognene fra Krankenhaus Köpenick), mens vognene på den kortere delstrækning fra Freizeit- und Erholungszentrum vendte sammen med linje 60 på Haeckelstraße. Når der ikke kunne vendes ved S-Bahnhof Schöneweide, skyldtes det, at den gamle slidte endestation er blevet fjernet, og man er gået i gang med anlægget af en helt ny stor endestation – hvilket er en lidt længerevarende proces. Derfor kunne linje 61 heller ikke som normalt vende her, men fortsatte til BVG’s Schöneweide remise i Nalepastraße. Endelig kunne linje M1 og linje 12 i perioden 30.01.2023-17.06.2023 ikke passere gennem Friedrichsstraße, men måtte køre via Oranienburger Straße til den store vendesløjfe ved Hackescher Markt. Den omtalte strækning gennem Groß-Berliner Damm er Berlins seneste nye sporvejsstrækning, der åbnede for driften 30.10.2021 – men den er kun den nyeste lidt endnu. I løbet af sommeren forventes den nye 2,2 km lange sporvejsstrækning fra Hauptbahnhof ind i det tidligere Vestberlin til U-Bahnhof Turmstraße at kunne tages i brug. Her i starten af maj var gadebilledet stadig totalt domineret af de hvide og røde afspærringer, hvor der inde bagved stadig var livlig aktivitet med anlægsarbejdet. Det var dog trods alt muligt at danne sig et billede af, hvordan strækningen kommer til at se ud. De fire nye stoppesteder er – ligesom det er tilfældet på strækningen i Groß-Berliner Damm – barrierefri (se billederne nedenfor eller se BVG’s flyer om anlægget HER). |
Søg emner:
Kategorier
-
Seneste indlæg
- Mallorca: Sporvej? Nej – Elbusser? Ja 17. oktober 2023
- Torino: Nye Hitachi sporvogne 13. september 2023
- Berlin: M10 kører nu til Moabit 12. september 2023
- Folkemødet 2023 2. juli 2023
- Prag: Ny sporvejsstrækning taget i brug 1. juni 2023
- Lidt nyt fra Berlin 20. maj 2023
- Mallorca: Kommer sporvejen nu? 13. november 2022
- Brianza-linjerne indstillet 27. oktober 2022
- Nyt fra Mallorca 23. oktober 2022
- Rostocks nye sporvogn hedder TINA 3. juli 2022
- Folkemødet 2022 27. juni 2022
- BAT – økonomi, elbusser og køretid 4. december 2021
- Tramspotting i Berlin 14. november 2021
- Ny sporvejsstrækning i Berlin 1. november 2021
- BAT – lokalruter i udbud 10. oktober 2021
- BAT skal selv køre flere ruter 6. september 2021
- BAT får elbusser 26. februar 2021
- BVG: Farvel til Tatra 8. februar 2021
- RSAG skal have nye sporvogne 7. februar 2021
- BVG: Linje M17 bliver forlænget 7. februar 2021
Arkiv over indlæg
Seneste kommentarer
- Carl-Otto Toudal til Nyt fra Mallorca
- Brianza-linjerne indstillet | Carl-Ottos Trafikside til Milano: Brianza linjerne
- Carl-Otto Toudal til Rom: Skal man le eller græde?
- Ronni Svensson til Aakirkeby Turist- og Selskabskørsel
- ronni svensson til Folkemødet 2016